صفحه اصلی / سرخط خبرها / کمبود تولید در بازار خودرو
کمبود تولید در بازار خودرو

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو

کمبود تولید در بازار خودرو

سرمقاله

بازار خودرو درگیر مشکلات بسیاری است که باید مهم ترین آن را کمبود تولید عنوان کنیم. به دلیل تقاضای بسیار و نبود تولید به اندازه تقاضا، گرانی در بازار وجود دارد و هر از چند گاهی نیز میزان گرانی در این بازار غیرقابل تصور می شود. در سال جدید نیز به دلیل شیوع کرونا، شروع بدتری نسبت به سال های گذشته داریم. تا به امروز شرایط مناسبی در زمینه تولید خودرو مشاهده نشده و شرایط سال گذشته همچنان ادامه دارد و حتی به دلیل بحران کرونا بدتر نیز شده است. علاوه بر آن تعهدات معوق سال گذشته به تعهدات سال ۹۹ اضافه شده است. مردم نیز در شرایط فعلی که کرونا شیوع پیدا کرده و قیمت ها به شدت افزایش یافته، تمایلی به خرید خودرو ندارند. به زودی پس از تغییر شرایط و اتمام کرونا شاهد موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، مگر اینکه شرایط تولید و عرضه خودرو تغییر کند. البته قیمت خودرو در واقع از یک سری فاکتورهای اقتصادی و غیر اقتصادی پیروی می کند. مهمترین فاکتور تاثیرگذار روی قیمت، مقایسه تعداد عرضه خودرو به بازار با تعداد خریداران و تقاضای واقعی بازار است. این مورد از مهمترین فاکتورهاست که روی بازار تاثیرگذار است. اگر عرضه به تعداد متقاضیان و به اندازه کافی وجود داشته باشد طبیعتا رقابتی در فروش خودرو ایجاد می شود و قیمت‌ها کاهش پیدا می کند. برعکس این قضیه نیز می تواند وجود داشته باشد و رقابتی در خرید خودرو ایجاد شود. چنین موردی در سال ۹۸ به وقوع پیوست چرا که تعداد عرضه خودرو کمتر از تعداد تقاضا بود، بنابراین رقابت بیشتر در زمینه خرید بود. قیمت ارز و نرخ تورم تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده خودرو دارد. در حال حاضر قیمت خودرو در کارخانه بیش از یکسال است که ثابت بوده و این موضوع باعث شده تا قیمت فروش شرکت های خودروساز در بعضی از مدل ها کمتر از قیمت تمام شده آن باشد. همچنین قیمت گذاری دستوری در دو سال گذشته باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و خودروسازان را با مشکلات زیادی
مواجه کرده است. روش‌های غلط بنگاه داری مانند سوء مدیریت و به نوعی دولتی بودن شرکت ها در پایین بودن بهره وری و افزایش قیمت تمام شده نیز تاثیر دارد. اما آنچه بیشتر از همه مشهود بود به قیمت دستوری برمی گردد و باعث کاهش توان شرکت های خودروساز برای تولید بیشتر و تامین قطعات پرتیراژ می شود. همین قضیه باعث کاهش عرضه شده و در نهایت قیمت ها در بازار بالا می رود. در چنین فضایی که با یک آشفتگی در حوزه خودرو مواجه هستیم سیستم های دلالی و سفته ‌بازی نقش ویژه‌ای پیدا می کنند. تلاش برای این که خودرویی را بتوانید با قیمت پایین تر خریداری کنید و در بازار بفروشید بیشتر خواهد شد. بنابراین با این وضعیت همواره هجوم برای ثبت نام خودرو وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

به گزارش کسب و کار نیوز، امین ترفع، در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.