صفحه اصلی / اسلایدر / خانه دار شدن سخت تر شد
خانه دار شدن سخت تر شد

افزایش ۲۳ درصدی جمعیت مستاجر کشور

خانه دار شدن سخت تر شد

کسب و کار نیوز- پیش بینی ها مبنی بر افزایش قیمت مسکن در سال جاری و شرایط نابسامان اقتصادی حاکم شرایط را برای خریداران خانه و مستاجران به مراتب بسیار سخت تر از گذشته خواهد کرد. در این بین مستاجران وضعیت بسیار بدتری را تجربه خواهند کرد چراکه با افزایش قیمت ملک افزایش قیمت در میزان ودیعه ها و اجاره بها را خواهیم داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، البته شرایط برای خریداران نیز تفاوت چندانی با مستاجران ندارد چراکه با شرایط فعلی و پیش بینی افزایش قیمت ها دسترسی به خرید مسکن نیز سخت تر و غیرممکن تر خواهد شد. طبق داده‌های مرکز آمار ایران در سرشماری رسمی سال ۱۳۶۵ فقط ۱۷ درصد از جمعیت کشور مستاجر و ۸۳ درصد خانوارها ساکن واحدهای مسکونی ملکی بودند که این میزان طی ۳۰ سال اخیر با کاهش ۲۳ درصدی از جمعیت خانوارهای دارای مسکن ملکی، تعداد خانوارهای مستاجر کشور را به طور قابل توجهی افزایش داده است، به طوری‌که در آخرین سرشماری رسمی، ۴۰ درصد از خانوارهای کشور ساکن واحدهای مسکونی استیجاری و ۶۰ درصد خانوارها نیز ساکن واحدهای ملکی شده‌اند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در این رابطه گفت: اگر به موضوع سرمایه گذاری در دو بخش ساختمان و صنعت توجه نداشته باشیم در آینده آسیب جدی خواهیم داشت. فاطمه پهلوانی افزود: جذب سرمایه خرد در بازار سرمایه به عنوان رقیب جدی بازار مسکن مطرح است و این احتمال وجود دارد که در پایان سال ۹۹ قیمت مسکن وحشتناک بالا برود و حتی سودهای بازار سرمایه هم پاسخگوی خرید یک آپارتمان نخواهد بود. صنعت ساختمان یک صنعت پیشران محسوب می‌شود که به طور عجیبی فراموش شده است.

این در حالی است که دولت میانگین حقوق سال ۹۹ را حدود ۲۰ درصد افزایش داده که پیش بینی می‌شود نرخ اجاره‌بها امسال بیش از این افزایش یابد. به این ترتیب مستاجران روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت. وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم نیز نشان داده برنامه عملیاتی برای حمایت از مستاجران ندارد، سال ۹۲ وزیر مستعفی راه و شهرسازی یکی از برنامه‌های خود را دو ساله کردن قراردادهای اجاره‌بهای مسکن اعلام کرد اما بعد از رای اعتماد مجلس این برنامه به دست فراموشی سپرده شد. در دوره محمد اسلامی نیز حدود یکسال و نیم است که راه‌اندازی موسسات اجاره‌داری حرفه‌ای مطرح شده بی‌آنکه در عمل اتفاقی در این زمینه افتاده باشد.

گرانی در انتظار بازار مسکن

حسن خسته‌بند، نماینده مجلس

در روزهایی که کشور با مشکلات گوناگون اقتصادی و سیاسی روبرو شده با بحران کرونا شرایط برای بازار مسکن و اجاره بها سخت تر شده است. باید راهکارهایی برای این بازار جهت حمایت از مستاجران و همچنین خریداران مسکن اندیشیده شود چراکه دسترسی به خرید بسیار سخت شده و در کنار آن مستاجران نیز با روزهای سختی در آینده روبرو خواهند شد.

بحران کرونا نیز در این شرایط مزید بر علت شده و رکود را در بازار مسکن عمیق تر کرده است. این مضوع به افزایش قیمت ها در دوران پساکرونا و در فصل جابجایی منجر خواهد شد و در این بین مردم و مستاجران با شرایط سختی مواجه می شوند. انتظار این است که برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت ها و ایجاد شرایط سخت و دشوار برای مردم چاره اندیشی شود. متأسفانه  وقتی بازار مسکن دچار رکود می شود، قیمت اجاره مسکن حداقل به میزان تورم سالانه افزایش پیدا می کند، بنابراین دولت باید راهکار درست و اساسی را برای مدیریت این بخش بیندیشد.

یکی از روش ها برای مدیریت این حوزه، تولید مسکن استیجاری توسط دولت است تا اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه بتوانند از این امکانات برای تأمین مسکن خود استفاده کنند. این بدان معناست که اساسی ترین راهکار برای مدیریت بازار اجاره مسکن، تولید و ساخت و ساز جدید مسکن است، قطعاً تا زمانی که بازار با کمبود مسکن در عرصه خرید و فروش و اجاره مواجه باشد، قیمت اجاره مسکن افزایش خواهد یافت.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

یک دیدگاه

  1. اولا دولت خودش چنین سیاست دشمن دوست راباایجادسایتهاودیوارایجادکرده ۸سال ساخت وسازنکرده جهت ردگم کنی و جبران چنین سیاست دشمن گونه راایجادکرده ودیواررابه راه انداخته و هرج مرج اخلال ناامنی هرکی هرکی و مسابقه افزایش قیمت مسکن دردیواربه راه انداخته و اهداف و خواسته ترامپ درموردمسکن میسرشده دشمن دردیواراست …ضمناهمه که حقوق بگیرنیستندحقوق افزایش میدهید ماقالیباقان که حقوق بگیرنیستیم با اجاره نشینی چه کنیم دولت بعنوان خسارت وضررزیان باید مسکن بلاعوض و رایگان به اجاره نشینها بدهدملکداران هم که تا۱۵برابرملکشان قیمتهای نجومی شدند ضمنامسکن ملی بااین قیمتهای نجومی ثبت نام کردم ۴ماه است بی دلیل فرم ج راقرمززدنددراداره شهرسازی تبریزفرم ج ام سبزاست۴ماه است درحال بررسی اعتراض در سامانه است آخرسربی دلیل حذفمان میکنند دستمان هم بجایی بند نیست فریادمان را بشنوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.