صفحه اصلی / اسلایدر / بازار خودرو تشنه افزایش تولید
بازار خودرو تشنه افزایش تولید

قیمت گذاری دستوری خودرو راه حل موقتی است

بازار خودرو تشنه افزایش تولید

کسب و کار نیوز- بازار خودرو به عنوان یکی از مشکل آفرین ترین بازارهای حال حاضر کشور هفته هاست دچار نوسانات قیمتی بسیاری شده است و مانند همیشه دلالان و محتکران موجب شده اند دست مصرف کننده واقعی از بازار خودرو کوتاه شود. افزایش قیمت خودرو تا جایی پیش رفت که قیمت پراید به مرز روانی 100 میلیون تومان رسید و اینجا بود که مسئولان با ورود دیرهنگام به این مسئله قانونی را به تصویب رسانده اند که حاشیه سود خرید و فروش ماشین تا 10 درصد بالاتر از نرخ کارخانه مجاز است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این بین خودروهای خارجی نیز با توجه به اینکه پراید معیار قیمت گذاری در بازار شده است افزایش قیمت چند صد میلیونی را تجربه کرده اند. در این رابطه یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ورود سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با تولید به بازار خودرو توضیح داد که ورود این نهاد ها سبب خواهد شد موانع ساخت خودرو رفع شده و التهابات بازار خودرو کاهش یابد. محمدرضا امیرحسنخانی در این خصوص توضیح داد: نقدینگی که در کشورمان وجود دارد به هر حوزه ای اعم از بورس، طلا و ارز وارد شود موجب تلاطم خواهد شد چرا که برای این حجم بالای نقدینگی هیچ جهت دهی و برنامه ریزی صورت نپذیرفته است. وی ادامه داد: اگر این نقدینگی با مدیریت وارد بازار خودرو شود می تواند سبب افزایش بهره وری تولید شده و تولید ناخالص ملی را افزایش دهد. وزارت صمت و بانک مرکزی مکلف هستند با کمک به مصرف‌کننده و تولیدکننده مانع از تخریب بازار ناشی از هجوم بی برنامه سرمایه‌های سرگردان شوند.

این نماینده مجلس ضمن با اشاره به ورود قوه قضاییه به مبحث بازار خودرو گفت: هرچند ورود قوه قضاییه سبب شد که بازار خودرو به صورت موقتی آرامش یابد اما کاهش التهابات و افزایش آرامش بازار خودرو در بلند مدت نیازمند ورود وزارت صمت، وزارت اقتصاد، سازمان استاندارد، سازمان مالیاتی، استانداری، فرمانداری، شهر‌ک‌های صنعتی و بانک مرکزی در جهت رفع موانع تولید است.

نه خودرو بخرید، نه خودرو بفروشید

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل

بازار خودرو در صورت اجرای صحیح و درست قانون مصوب شده اخیر توسط سازمان حمایت سر و سامان خواهد گرفت. قانونی در چند روز اخیر تصویب شد که برای فروش خودرو در حاشیه بازار باید تنها ۱۰ درصد از قیمت مصوب کارخانه افزایش وجود داشته باشد و این قانون لازم الاجرا خواهد بود. با اعلام این تصمیم در چند روز اخیر شاهد کشف انبارهای متعددی از خودروهای احتکار شده بدون پلاک بوده ایم که توسط افراد تازه وارد و سودجود که اصولا کارشان خرید و فروش خودرو نبوده است، بوده ایم. این افراد برای کسب سودهای آنی و فوری وارد این بازار شده اند و باید مشخص شود خودروهای تولید شده در مدت اخیر واقعا دست چه کسانی بوده است. از طرفی دیگر باید میزان تولید شفاف سازی شود و افزایش تولید نیز در کنار آن کلید بخورد. امروز بازار خودرو بازیچه عده ای سودجو شده که با شیطنت در بازار قیمت سازی کرده اند. مشخص نیست خودروهای تولید شده کجا و دست چه کسانی هستند چراکه در حال حاضر تمام نمایشگاه داران با نبود عرضه و کمبود خودروی صفر در بازار کهنه فروش شده اند. همین افراد نبض بازار خودرو را در دست گرفته اند چون بی قانونی در بازار خودرو حاکم شده است. چرا باید شرایطی بوجود بیاید که پراید پایه قیمت گذاری در بازار خودرو شود.

با اجرای فرمول تصویب شده توسط سازمان حمایت افراد اشتباهی از بازار خارج خواهند شد و قیمت خودرو در هفته ای آتی به ثبات خواهد رسید. افرادی که در بازار خودرو ورود کرده بودند با استفاده از شرایط بازار و کمبود عرضه سودهای تا ۲۰۰ درصد را در بازار خرید و فروش کسب کرده اند. قیمت سازی و انبار کردن خودرو برای سود ۲۰۰ درصدی بازار خودرو را بهم ریخته است. در بازار به علت نبود سقف قیمتی خودروها انبار شدند و افراد سودجو با تحریک بازار قیمت ها را افزایش دادند. با اعلام سقف قیمتی همین افراد در چند روز اخیر خودروها را به بازار عرضه خواهند کرد و ثبات به بازار برخواهد گشت. در هر صورت این قوانین باید طی سی سال گذشته اجرایی می شد تا قیمت ها در بازار سلیقه ای تعیین نشود.

امروز خرید و فروش در بازار خودرو به صفر رسیده و بازار قفل است. در حال حاضر هیچگونه خرید و فروشی در بازار وجود ندارد، چرا که خریداران واهمه خرید بیش از قیمت اعلام شده و فروشندگان واهمه فروش کمتر از میزان مصوب را دارند. همین مسئله موجب انتظار مردم برای اعلام قیمت‌ها شده و خرید و فروش در بازار به صفر رسیده است. من به عنوان رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل و اصناف فعال در این صنف بلاتکلیف هستیم. هنوز خود من نمی دانم باید خرید و فروش در بازار انجام بدهم یا خیر. خریداران و فروشندگان از خرید و فروش در بازار و شرایط فعلی خودداری کنند تا وضعیت بازار مشخص شود. افرادی که امروز در بازار خودرو خرید و فروش می کنند افراد تایید صلاحیت شده ای نیستند. متاسفانه دو ماه است که خودرو به بازار عرضه نمی‌شود و شرکت‌های خودروسازی تحویل فوری ندارند. نمایشگاه‌های خودرو هم سهمیه ندارند که آن را دریافت کرده و بفروشند. خودروهای موجود در بازار را کسانی می‌فروشند که در شرکت‌های خودروساز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنها خودروهای خود را تحویل می‌گیرند و می‌فروشند. قیمت‌گذاری توسط این گروه هم بستگی به شرایط بازار دارد. ممکن است با در نظر گرفتن نوسانات ارزی و… به‌صورت سلیقه‌ای قیمت را تعیین کنند. آنها وقتی عرضه کم است، قیمت‌ها را بالا اعلام می‌کنند.

خودروپهای خاریجی همواره مشتری خود را دارند

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

در سال اخیر بخصوص در طی این چند ماه به دلیل مشکلاتی که بر سر واردات خودروهای خارجی ایجاد شد بسیاری از فعالان از این بازار خارج شده اند و کسب و کار دیگری را برای فعالیت انتخاب کرده اند. ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا قیمت خودروهای داخلی افزایش پیدا کند و انحصار برای خودروهای داخلی ایجاد شود در صورتیکه اگر واردات خودرو آزاد بود این وضعیت در بازار داخلی برای خودروهای داخلی بوجود نمی آمد. به عبارتی خودروی خارجی با هر قیمتی همیشه مشتری خاص خود را دارد، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که واردات خودرو همیشه به عنوان شاخصی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی محسوب می شود و روی قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار است. همچنین تا زمانی که آزادسازی واردات خودرو نباشد قیمت ها در بازار خودروهای خارجی افزایش دارد و مشتریان خاصی هم برای خرید و فروش وجود دارند. چراکه اگر در رابطه با یک خودروی داخلی افزایش قیمت از دو تا ده میلیون اتفاق می افتد برای خودروهای خارجی از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون است که مشتریان خاصی را می طلبد.

موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو

بازار خودرو درگیر مشکلات بسیاری است که باید مهم ترین آن را کمبود تولید عنوان کنیم. به دلیل تقاضای بسیار و نبود تولید به اندازه تقاضا، گرانی در بازار وجود دارد و هر از چند گاهی نیز میزان گرانی در این بازار غیرقابل تصور می شود. در سال جدید نیز به دلیل شیوع کرونا، شروع بدتری نسبت به سال های گذشته داریم. تا به امروز شرایط مناسبی در زمینه تولید خودرو مشاهده نشده و شرایط سال گذشته همچنان ادامه دارد و حتی به دلیل بحران کرونا بدتر نیز شده است. علاوه بر آن تعهدات معوق سال گذشته به تعهدات سال ۹۹ اضافه شده است. مردم نیز در شرایط فعلی که کرونا شیوع پیدا کرده و قیمت ها به شدت افزایش یافته، تمایلی به خرید خودرو ندارند. به زودی پس از تغییر شرایط و اتمام کرونا شاهد موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، مگر اینکه شرایط تولید و عرضه خودرو تغییر کند.

البته قیمت خودرو در واقع از یک سری فاکتورهای اقتصادی و غیر اقتصادی پیروی می کند. مهمترین فاکتور تاثیرگذار روی قیمت، مقایسه تعداد عرضه خودرو به بازار با تعداد خریداران و تقاضای واقعی بازار است. این مورد از مهمترین فاکتورهاست که روی بازار تاثیرگذار است. اگر عرضه به تعداد متقاضیان و به اندازه کافی وجود داشته باشد طبیعتا رقابتی در فروش خودرو ایجاد می شود و قیمت‌ها کاهش پیدا می کند. برعکس این قضیه نیز می تواند وجود داشته باشد و رقابتی در خرید خودرو ایجاد شود. چنین موردی در سال ۹۸ به وقوع پیوست چرا که تعداد عرضه خودرو کمتر از تعداد تقاضا بود، بنابراین رقابت بیشتر در زمینه خرید بود. قیمت ارز و نرخ تورم تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده خودرو دارد. در حال حاضر قیمت خودرو در کارخانه بیش از یکسال است که ثابت بوده و این موضوع باعث شده تا قیمت فروش شرکت های خودروساز در بعضی از مدل ها کمتر از قیمت تمام شده آن باشد. همچنین قیمت گذاری دستوری در دو سال گذشته باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و خودروسازان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

روش‌های غلط بنگاه داری مانند سوء مدیریت و به نوعی دولتی بودن شرکت ها در پایین بودن بهره وری و افزایش قیمت تمام شده نیز تاثیر دارد. اما آنچه که بیشتر از همه مشهود بود به قیمت دستوری برمی گردد و باعث کاهش توان شرکت های خودروساز برای تولید بیشتر و تامین قطعات پرتیراژ می شود. همین قضیه باعث کاهش عرضه شده و در نهایت قیمت ها در بازار بالا می رود. در چنین فضایی که با یک آشفتگی در حوزه خودرو مواجه هستیم سیستم های دلالی و سفته ‌بازی نقش ویژه‌ای پیدا می کنند. تلاش برای این که خودرویی را بتوانید با قیمت پایین تر خریداری کنید و در بازار بفروشید بیشتر خواهد شد. بنابراین با این وضعیت همواره هجوم برای ثبت نام خودرو وجود دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.