افزایش سهم اقتصاد دیجیتال با وحشت کرونا

سهم اقتصاد دیجیتال کشور در سال 98 به 6.5 درصد GDP رسید

افزایش سهم اقتصاد دیجیتال با وحشت کرونا

کسب و کار نیوز - ظرفیت و کاربردهای فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، کلان داده، اینترنت اشیا و حتی نسل پنجم موبایل و نیز پتانسیل موجود در فضای کسب‌وکارهای الکترونیکی و پلتفرم‌های دیجیتالی می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب، به فرصتی برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در کشور و نیز کاهش پیامدهای منفی همه گیری کرونا تبدیل شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، معاون اول رئیس‌جمهور روز یکشنبه به اقتصاد دیجیتال و اینکه اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است اشاره و تصریح کرد: «اگر به اقتصاد دیجیتال توجه نکنیم اقتصاد ما از چرخه اقتصاد دنیا عقب می افتد چرا که حرکت اقتصاد جهانی به سمت دیجیتالی شدن حرکتی پرشتاب است.»
جهانگیری با اشاره به اینکه استارت آپ ها یکی از زیرشاخه های مهم اقتصاد دیجیتال هستند، توجه به آنها را مورد تأکید قرار داد و گفت: «توجه به استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی باید به صورت جدی دنبال شود به گونه ای که بخش خصوصی به معنای واقعی میدان دار اقتصاد در کشور باشد.» شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در این رابطه با بیان اینکه بحران کووید-۱۹ منجر به این شده است که بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌ها در ایران به سمت تحول دیجیتال گام بردارند، گفت: «با ایجاد پل ارتباطی میان ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال و بنگاه‌های اقتصادی، می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات احتمالی را که در مواقع بحرانی گریبان‌گیر بخش کسب‌و‌کار کشور می‌شود برطرف کرد.»
اقتصاد دوره پساکرونا اقتصادی متفاوت و متمایز از اقتصاد عصر کروناست. مهم ترین فرصت در دوره پساکرونا، سرعت گرفتن رشد اقتصاد دیجیتال و افزایش نفوذ آن در اقتصاد کشورهاست. این مهم در ایران نیز چندی است زیر ذره بین بسیاری از مسئولان قرار گرفته و بر فرهنگ سازی خرید اینترنتی به عنوان نخستین مولفه اقتصاد دیجیتال تاکید می شود.
پیش بینی می شود دوره پساکرونا فرصت بسیار مغتنمی ایجاد کرده است که کشورهای دارای علم، فناوری و نوآوری جهش های رشد و توسعه اقتصادی خود را در مقایسه با سایر کشورها به دست آورند. در سوی مقابل، کشورهایی که به علم، فناوری و نوآوری در اقتصاد توجه ویژه ای نداشته اند، در مسیر افول قرار گرفته و شکاف رشد و توسعه اقتصادی بالایی با کشورهای یادشده، تجربه خواهند کرد. از مهم ترین مشخصه های اقتصاد پساکرونا می توان به دیجیتالی شدن اقتصاد اشاره کرد. رشد روز افزون تکنولوژی های ارتباطات و اطلاعات موجب شده تا اقتصاد کشورها نیز متحول گشته و بیش از گذشته در راستای دیجیتالی شدن حرکت کنند. دوره پساکرونا فرصت بسیار مغتنمی برای رشد بالای اقتصاد دیجیتال فراهم کرده است. از جمله فناوری های این حوزه می توان به فناوری های بلاکچین، پرینت سه بعدی، اینترنت اشیا، رایانش ابری، روباتیک و هوش مصنوعی اشاره کرد. هر چند بکارگیری این فناوری ها در اقتصاد دیجیتال از سوی برخی از کشورها مورد توجه قرار گرفته است، اما دوره پساکرونا، اقتصاد کشورها را به سمت اقتصاد دیجیتال ملزم می کند. از این رو، کشورهایی که سرمایه گذاری های کلان در توسعه و به کارگیری فناوری های اقتصاد دیجیتال داشته اند، مسیرهای هموار در رشد و توسعه اقتصادی تجربه خواهند کرد.

کاهش سهم کسب و کارهای سنتی

اقتصادهای مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، دیگر نیازی به نیروی کار همانند دوره قبل کرونا نخواهد داشت و این امر، بیشتر مشاغلی که با اقتصاد دیجیتال انطباق پیدا نکنند را با رکود مواجه کرده و حتی دستمزد این مشاغل نیز کاهش خواهد یافت. در اقتصاد پیش از کرونا، کشورهای صاحب علم، فناوری و نوآوری جزء کشورهای پیشرو و توسعه یافته نیز به شمار می آمدند، اما در دوره پساکرونا، نقش علم، فناوری و نوآوری در مقایسه با دوره قبل از کرونا، در ارزش آفرینی و توان رقابت بین کشورها افزایش خواهد یافت. کشورهایی که در خصوص علم، فناوری و نوآوری سرمایه گذاری کرده اند و مسیرهای دانش بنیان شدن اقتصاد را فراهم کرده اند، با جهش در رشد اقتصادی مواجه شده و با اختلاف فاحش در مقایسه با سایر کشورها، قرار خواهند گرفت. حتی رخداد این پدیده، ممکن است برخی از اقتصادهای توسعه یافته فعلی را نیز به چالش بکشد و کشورهای نوظهور در عرصه علم، فناوری و نوآوری، نقش مسلط در اقتصاد جهان پساکرونا داشته باشند.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، ضرورت توجه بیشتر مسئولان به تجارت الکترونیک را بررسی می کند.

تقویت زیرساخت‎های دیجیتالی لازمه توسعه تجارت الکترونیک

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران
تجارت الکترونیک هرچند پیش از این هم رشد داشت؛ ولی با شیوع کرونا در مجموع رشد بیشتری یافته است. اقتصاد دیجیتال یک رویکردی جدید است که در دهه های اخیر مورد اقبال قرار گرفته است. روند خرید از پلتفرم ها و سامانه های اینترنتی در کل محصولات مورد نیاز خانوار شتاب گرفته و این در حالی است که پیش از این جدی گرفته نمی شد. این نوع خرید در مورد زعفران و محصولات جانبی آن بی تاثیر نبوده است. ولی در کل نمی توان آن را برای زعفران و محصولاتی که از زعفران تولید می شود نقطه عطف تلقی کرد. در کل با شیوع کرونا فروش های الکترونیکی در ایران و البته در جهان افزایش جدی داشته اند و با جهش روبه رو بوده اند؛ ولی هنوز سهم شان از کل اقتصاد ملی ما بسیار ناچیز است. شرکت های مختلف و حتی فروشگاه های زنجیره ای و شرکت های تولیدی در حال حاضر به این بخش توجه بیشتری دارند و این مساله نویدبخش این است که ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده با چنین پلتفرم هایی برقرار شده و صدای مصرف کننده و خواسته های او از طریق تجارت الکترونیک شنیده می شود و یکی از نتایج آن کاهش هزینه هاست که نویدبخش ارتباط نزدیک تر بین این دو گروه است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.