صفحه اصلی / اسلایدر / هجوم نقدینگی به بازار سکه
هجوم نقدینگی به بازار سکه

زمزمه تعطیلی بازار گواهی سپرده طلا، سکه را به مرز هفت میلیون و 350 هزار تومان رساند

هجوم نقدینگی به بازار سکه

کسب و کار نیوز- شنیده‌‎ها حکایت از آن دارد که قرار است درباره تعطیل شدن بازار گواهی سپرده سکه طلا در جلسه شورای عالی بورس تصمیم‌گیری شود. منابع آگاه بر این باورند که احتمال تعطیلی بازار سکه بورسی (گواهی سپرده طلا) نسبتا بالاست. از اواخر هفته گذشته زمزمه‌های تعطیلی احتمالی بازار گواهی سکه طلا در بورس به گوش رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گفته می‌شود به دلیل اختلاف قیمتی بین بازار سکه بورسی و سکه در بازار سنتی، پیشنهادهایی مبنی بر تعطیلی این بازار به شورای عالی بورس رسیده است. حالا با شایع شدن تعطیلی احتمالی بازار سپرده طلا، نقدینگی به بازار سکه هجوم آورده و حالا سکه در محدوده هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفته است. طرفداران تعطیلی بازار سکه بورسی، ابتدا باید پاسخ دهند تکلیف صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در این حوزه که به صورت قانونی و شفاف در حال سرمایه‌گذاری هستند چه می‌شود؟ این افراد همچنین باید پاسخ دهند که نقدینگی این بازار پس از تعطیلی به کدام بازار هجوم خواهد برد؟

در حال حاضر این سوال را باید از رییس کل بانک مرکزی پرسید که آیا توقف معاملات گواهی سپرده سکه، تاثیری بر روند قیمت سکه در بازار نقدی خواهد داشت یا سایر مولفه‌ها و مشکلات زیربنایی در این بخش باید ترمیم شود؟ آیا حضور بانک مرکزی در این بازار شفاف به عنوان بازیگر و ورود به مکانیسم عرضه و تقاضا راهکار بهتری برای تعادل بخشی به بازار نیست؟

توقف نماد‌های معاملاتی این بازار به دستور بانک مرکزی، برخلاف سیاست‌های اعلامی همتی رییس کل بانک مرکزی به وجهه و اعتبار بازار سرمایه خدشه وارد می‌کند و نگرانی سرمایه گذاران در مورد توقف دستوری سایر ابزار‌ها ازجمله سهام، صندوق‌های سرمایه گذاری و … را افزایش می‌دهد. همچنین براساس آمار‌ها بالغ بر ۱۵هزار کد بورسی فعال در بازار گواهی سپرده کالایی و نیز هزاران سرمایه گذار در واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری پشتوانه طلا وجود دارند که با توقف بازار گواهی سپرده کالایی، زنجیروار ابزار‌های معاملاتی مربوط به آن نیز متوقف و منحل می‌شوند. این امر نارضایتی و بی اعتمادی بسیاری از فعالان بازار سرمایه را در پی خواهد داشت.

در این رابطه یک مقام مسئول با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی معاملات سکه در بورس گفت: این اقدام می‌تواند به دلیل وجود شفافیت، ایجاد امنیت مالی برای مردم و سرمایه‌گذاران در بورس موثر واقع شود. ابراهیم محمدولی در خصوص موارد مطرح شده در خصوص احتمال تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا گفت: در حال حاضر، سرمایه و نقدینگی سنگینی در اختیار مردم است که باید از طریق دولت مدیریت شود؛ به نحوی که مردم با اطمینان خاطر بیشتری به بازارها ورود کنند؛ از این رو نباید این سرمایه‌ها به بازارهای دلالی و غیرشفاف هدایت شود که بر این اساس، یکی از بازارهای مناسب در این حوزه، بورس کالا است. عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر و نقره استان تهران افزود: در این میان کالاهای ارزشمند مانند طلا و سکه و ارز بهتر است از طریق بازار شفافی مانند بورس معامله شوند؛ اما احتمالاً شکل‌گیری بازاری بزرگ و با عمق زیاد برای طلا در بورس، ممکن است زمان‌بر باشد.

وی تاکید کرد: بر این اساس فعالان بازار سکه و طلا معتقدند که باید معاملات سکه در بورس انجام شود تا به دلیل وجود شفافیت، ایجاد امینت مالی برای مردم و سرمایه گذاران در بورس و نیز حفظ سرمایه‌های آنها، کار به بهترین شکل پیش رود؛ بنابراین به نظر می‌رسد سوق دادن معاملات به سمت بورس، کمک زیادی به شفافیت بازار نقدی خواهد داشت. محمدولی ادامه داد: بانک مرکزی و بازارسرمایه به صورت هماهنگ در حال تبادل با یکدیگر هستند و بورس، اقدامات مربوط به خود را همیشه با هماهنگی بانک مرکزی در دستور کار قرار می‌دهد؛ از این رو به نظر می‌رسد که بانک مرکزی نیز نگاه مثبتی به انواع ابزارهای مالی بورس داشته باشد. وی افزود: همچنین بانک مرکزی در تلاش است تا نقدینگی از دست مردم جمع‌آوری شده و از طریق ورود به بورس، آن را به سمت تولید هدایت کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها مقاوم باشیم، باید به سمت تولید و شفافیت حرکت کرده و با احیای تولید، زمینه افزایش صادرات و ارزآوری در کشور افزایش پیدا می‌کند.

محمدولی گفت: بانک مرکزی و بورس باید به صورت هماهنگ با یکدیگر فعالیت داشته باشند و با جذابیت مناسب در ابزارهای مالی، نقدینگی‌های جامعه را به مسیر درست هدایت کنند. وی در پایان تاکید کرد که به طور حتم باید بازاری شفاف برای کالاهای ارزشمندی مانند طلا و سکه وجود داشته باشد تا مردم در بازاری همچون آینه با آمارهای شفاف سرمایه گذاری کنند.

تعطیلی بازار گواهی سپرده طلا نسخه شفابخش نیست

حسن کاظم‌زاده، کارشناس بازار طلا و سکه

با توجه به تجربه ای که سالهای گذشته در رابطه با تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه وجود دارد باید اشاره کرد که تعطیلی این بازار نه تنها موجب کاهش قیمت ها در بازار سکه نخواهد شد بلکه با موج جدیدی از افزایش قیمت ها روبرو خواهیم شد. با تعطیلی این بازار موج افزایش قیمت ها به دنبال فعالیت شدید دلالان را شاهد خواهیم بود که متاسفانه تجربه آن در سالهای گذشته وجود دارد. بنابراین این تصمیم به هیچ عنوان نمی تواند نسخه شفابخش و نجات دهنده بازار طلا و سکه باشد. دلالان در انتظار تصویب این تصمیم هستند تا بتوانند فعالیت خود را در بازار افزایش دهند. اقتصاد ایران جوری شکل گرفته است که جهش در بازارهای موازی موجب بالا رفتن قیمت ها می شود و هر بازاری که با افزایش قیمت روبرو می شود بر دیگر بازارها نیز تاثیر می گذارد.

بازار خودرو، مسکن، ارز، سهام و… روند افزایشی بی سابقه ای را در پیش گرفته اند و به همین دلیل در بازار طلا و سکه نیز همین جهش را شاهد هستیم. بنابراین یکی از مهم ترین دلایل بروز این شرایط، آن است که تمایل به سرمایه گذاری روی دارایی های مختلف همچون ملک، خودرو، سهام و نیز طلا افزایش یافته و انتظارات تورمی موجود در جامعه تقاضای سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که قیمت ها در بورس با واقعیت ها و انتظارات تورمی حاکم بر اقتصاد کشور انطباق دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.