صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سیل تقاضا در بازار موبایل
سیل تقاضا در بازار موبایل

در بازار تلفن‌همراه مردم ناچار به خرید گوشی های بالای 2 میلیون تومان هستند

سیل تقاضا در بازار موبایل

کسب و کار نیوز- گشتی در بازار موبایل تهران، نشان می‌دهد که در کمترین حالت، قیمت یک گوشی با سیستم عامل اندروید، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. به دلایل بسیاری گوشی های موجود در بازار افزایش قیمت زیادی دارند و اگر سری به بازارهای موبایل بزنید متوجه می شوید که برای خرید باید حداقل 2 میلیون تومان پول داشته باشید. تقاضا پس از تعطیلی های ناشی از بحران کرونا افزایش دارد و این در حالی است که خریداران محکوم به خرید گوشی هایی بالاتر از 2 میلیون تومان در بازار هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود خطر ویروس کرونا و گرانی تلفن‌همراه، بازارها شلوغ و مردم در حال خرید هستند. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که حداقل قیمت برای خرید یک گوشی اندرویدی با حداقل امکانات، ۲.۵ میلیون تومان است. قیمت یک گوشی میان‌رده نیز، از حدود چهار میلیون تومان شروع می‌شود. قیمت گوشی‌های آیفون نیز از ۱۲ میلیون تومان به بالاست. بر اساس آمار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در سال ۹۸ واردات گوشی موبایل طبق رویه تجاری ۹۰ درصد رشد داشته است. این آمار، نشان می‌دهد که میزان عرضه افزایش نیز داشته است اما گرانی، همچنان در این بازار می‌تازد.

اما در این رابطه رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور گفت: نسبت به یک ماه گذشته افزایش ثبت سفارش واردات داشته‌ایم اما این به معنی برگشتن به سرعت قبل در واردات نیست، البته عدم تخصیص ارز نیمایی هم باعث ایجاد مشکلاتی شده است. بنابراین به مردم توصیه می‌شود تا حدود یک ماه آینده از خرید تلفن همراه خودداری کنند و منتظر بمانند تا بازار به ثبات برسد.

قیمت های کاذب مهمان بازار تلفن همراه

فرهاد خالدی، فعال بازار واردات موبایل

در حال حاضر شرایط به گونه ای است که قیمت های کاذب مهمان بازار تلفن همراه در کشور شده اند. قیمت هایی در هفته های اخیر در بازار موبایل دیده می شوند به دلیل مجموعه ای از شرایط افزایش یافته اند که توصیه این است مردم از خرید موبایل در شرایط فعلی خودداری کنند. اما به رغم این توصیه ها به دلیل شیوع کرونا بسیاری از دانش آموزان ناچار به خرید گوشی هوشمندی هستند که حداقل امکانات را داشته باشد. بنابراین در بازار تلفن همراه به رغم گرانی های کاذب خریدار و مشتری وجود دارد.

همچنین بازار مدت‌ها بسته بوده و ناگهانی باز شدن آن و تقاضای کمی بیش از حد مردم نسبت به سال‌های گذشته در اردیبهشت‌ماه، کاری کرده تا فروشندگان کالاها را گران‌تر از قیمت واقعی بفروشند. این در حالی است که نه ارزی از سوی دولت برای وارد کردن تخصیص داده می‌شود و نه شرایط واردات آسان‌تر می‌شود. در شرایط فعلی که سیل عظیمی از تقاضا در بازار پدید آمده، کالا در سطح عرضه به حداقل رسیده است. قیمت ارز افزایش یافته و تخصیص ارز به واردات موبایل داده نمی‌شود احتمال از سرگرفتن قاچاق با سوءاستفاده از رویه مسافری به بهانه عدم تامین کالا توسط واردکنندگان، تهدیدی جدی است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

در مجموع عواملی همچون کمبود جهانی کالا به‌دلیل کرونا، بالا رفتن نرخ ارز، بسته شدن مرزها و محدودیت‌های ترانزیتی برای واردات کالا و معرفی اپلیکیشن شاد منجر به عدم اطمینان بازار برای تامین محصولات در آینده شده که در نهایت تمام این عوامل تعادل بین عرضه و تقاضا را بر هم زده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.