صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / جهت گیری حوزه های اقتصادی به سمت اقتصاد دیجیتال
جهت گیری حوزه های اقتصادی به سمت اقتصاد دیجیتال

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

جهت گیری حوزه های اقتصادی به سمت اقتصاد دیجیتال

کسب و کار نیوز - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: «کرونا در سطح جهانی و منطقه ای و ازجمله در ایران در حوزه تعاملات بین المللی، تجارت، صادرات، واردات، خدمات و همه تعاملات اقتصادی اثر گذاشته است؛ به گونه ای که سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و نهادهای بین المللی رکود اقتصادی را مطابق با سال 1930 در اقتصاد دنیا می دانند. به مراتب وضعیت اقتصادی بدتر از سال 2008 است که ضربه ای به اقتصاد کشورها خورد. چنین سازمان هایی، افت تجارت را در حدود حداقل 35 تا 36 درصد می دانند.»

به گزارش کسب و کار نیوز، یحیی آل اسحاق گفت: «آمار بیکاران تنها در آمریکا ۳۶ میلیون نفر اعلام شده است. همچنین بورس ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افت کرده اند. تمام حوزه های اقتصادی ازجمله حوزه تجارت افت فراوانی کرده است. این موضوع در ایران علاوه بر محدودیت های قبلی که ما در رابطه با تحریم ها داشتیم، اثر خود را داشته؛ اما شدت و فشارمان در این حوزه نسبت به بقیه کشورها کمتر است. به طور مثال صادرات ما به عراق سال گذشته حدود ۱۰ -۱۱ میلیارد دلار بود که پیش بینی امسال ۱۰ میلیارد دلار نسبت به برخی از ماه های قبل است. در صادرات با بقیه کشورهای همسایه مثل ترکیه، ارمنستان، افغانستان و پاکستان و در کل ۱۵ کشور همسایه مثل بقیه خیلی تحت تاثیر نیستیم. به بیان دیگر تاثیر کرونا کم بوده است. در مورد تجارت، سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات داشتیم و همین حدود واردات و به نظر نمی رسد که امسال افت زیادی در صادرات داشته باشیم.»
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: «این در حالی است که تجارت داخلی ما به مشکل برخورد به خصوص شب عید زیرا اصناف به امید شب عید ۶ ماه کار کرده بودند و در این میان کسبه جزء و بخش توزیع آنها ضربه زیادی دیدند. به همین دلیل در تعهدات و چک هایشان مشکل پیدا می کنند که دولت باید در این مورد به آنها کمک کند.
کرونا علاوه بر اینکه یک تهدید بود، فرصتی نیز ایجاد کرد و این فرصت به رشد تجارت الکترونیک برمی گردد. به هر صورت وضعیت تکنولوژی و سطح تکنولوژی و استانداردها و جهت گیری های امروز دنیا در حوزه تعاملات اقتصادی عمدتا در راستای فضای مجازی است؛ یعنی اگر کرونا هم نبود ما با یک تاخیر باید به این کار اقدام می کردیم. نظام توزیع دنیا مثل اسنپ ها و خرده فروشی های آنلاین و حتی در رابطه با انواع و اقسام خدمات و ارتباطات حتی برگزاری مذاکرات و سمینارها و تقریبا همه حوزه های اقتصادی عمدتا در جهت گیری به سمت فضای مجازی رفتند. کرونا یک عاملی شد که ما زودتر به فکر توسعه اقتصاد دیجیتال بیفتیم و سرعت آن را بیشتر کنیم. این کار، کار مثبتی است و کسانی که در این حوزه عقب افتادگی داشته باشند بعدا کار خود را از دست خواهند داد. مخصوصا در نظام توزیع و خدمات کسانی که به فکر نیفتند و حوزه کار خود را تبدیل به فضای مجازی نکنند دیر یا زود آسیب های فراوانی خواهند دید.»

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.