به گزارش کسب و کار نیوز، با شیوع کرونا، میزان خریدوفروش در بسیاری صنایع مانند تجهیزات ورزشی، لوازم منزل، کالاهای لوکس و گردشگری چنانچه قابل پیشبینی است، رو به کاهش گذاشته و کاهش تراکنشهای بانکی و بیمهای آنلاین را نیز سبب شده است. در مقابل، حجم خریدهای آنلاین سوپرمارکتی و خردهفروشی آنلاین در کنار میزان عرضه و تقاضای خدمات رسانهای و ارتباطاتی در شرایط برقراری قرنطینه در بسیاری از مناطق دنیا افزایش داشته است. در بخش دیگر اگرچه اپیدمی کرونا در برخی حوزهها مانند بانکداری آنلاین و پرداختهای موبایلی به افزایش تقاضا منجر خواهد شد اما به احتمال قوی شرکتهای فینتکی حوزه سرمایهگذاری و مدیریت ثروت را با کاهش تقاضا روبه رو خواهد کرد، زیرا مشتریان تصمیم میگیرند سرمایه گذاریهای ایمنتر و قابل پیشبینی تری را در محیط فعلی انتخاب کنند.
فرصت دیجیتالیزه شدن در عصر کرونا
اگرچه با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها و فروشگاهها با هدف کنترل و محدود کردن این بیماری با محدودیتهایی مواجه شدهاند، اما در سایه تعطیلی فروشگاههای سنتی، فروشگاههای اینترنتی با اقبال مردمی مواجه شدهاند و کسب و کارشان رونق گرفته است. درواقع از سویی تمایل مردم به رعایت قواعد قرنطینه جهت دور ماندن از بیماری باعث شده که تقاضا برای خرید آنلاین افزایش یابد و از سوی دیگر کسب و کارهایی که تاکنون اقدام به فروش حضوری میکردند حالا با توجه به تعطیلی مغازههایشان ناچار هستند برای فروش اجناس خود رو به فروش اینترنتی بیاورند.
تحول اقتصاد دیجیتال در عصر کرونا
بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران
حمل و نقل فارغ از درون و برون شهری دو بخش دارد؛ حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافر. حمل و نقل کالا طبیعتا تابعی از تولید و مصرف است. بنابراین وقتی در واحدهای صنعتی رکود و توقف فعالیت خاصه در بخش صنعت ایجاد می شود، حتی در بخش خدمات، جابه جایی کالا به حداقل می رسد. در واقع در این موارد قوت لایموت مردم است که جابه جا می شود و آن عموما محصولات کشاورزی است. این اثر اصلی است که کرونا گذاشته چون کسب و کارها را تا حد زیادی متوقف کرده است. این تاثیر نه در ایران، بلکه در جهان دیده می شود. در حوزه مسافر هم به همین ترتیب است. وقتی سفرها و دلیل سفرها به دلیل خانه نشینی و دورکاری از بین می رود بنابراین به صورت واضح و روشن روی تقاضا برای حمل و نقل اثر مستقیم می گذارد.
ازآنجا که کرونا سرعت حرکت اقتصادی را کند کرده، توانسته تاثیر جدی روی حمل و نقل بگذارد. نه تنها کرونا، هر عاملی که باعث شود چرخ حرکت اقتصادی و فشار خون در بخش اقتصاد پایین بیاید اولین تاثیر آن روی حمل و نقل است. این دلیل روشن کاهش تقاضا در بخش حمل و نقل است.
اولین تاثیری که کرونا داشته هژمونی Digitization است. یعنی Digitization یک موتور اجتماع شده و تسری پیدا کرده است چون جابه جایی آن بر بستر امواج یا ارتباطات است. بنابراین چون مبتنی بر آی سی تی است که ابزار کار تجارت دیجیتال را فراهم می کند کرونا یک تاثیر جهانی گذاشته و آن دیجیتالی شدن است. بنابراین شاهد خواهیم بود که کارفرمایان کمتر نیروی انسانی خود را زیر یک سقف جمع می کنند و این کار کاملا اقتصادی است. بنابراین مداخلات دولت هم کم می شود.