صفحه اصلی / اسلایدر / فربه شدن اقتصاد پنهان با قاچاق
فربه شدن اقتصاد پنهان با قاچاق

۹۵ درصد قاچاق از طریق ورودی‌ها و روش‌های قانونی انجام می‌شود

فربه شدن اقتصاد پنهان با قاچاق

کسب و کار نیوز- مرزهای گسترده و وسیع زمینی، هوایی و دریایی ایران فرصت خوبی را برای قاچاقچیان کالا در کشور فراهم کرده است. ورود یا خروج کالا از مرزها در تمامی جهان مشمول قوانین و حقوق گمرکی می‌شوند و حقوق گمرکی نیز بخش بزرگی از درآمد دولت‌ها در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. در ایران اما این قانون به درستی اجرا نمی شود و آمار مرکز پژوهش های مجلس حکایت از قاچاق بیش از ۹۵‌ درصد قاچاق از مبادی رسمی دارد که رقم این قاچاق معادل ۲۵ میلیارد دلار است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس این گزارش، بر خلاف سخنان مسئولان گمرک، ۹۵ درصد از قاچاق به ایران از طریق «مبادی و رویه‌های رسمی» انجام می شود. تهیه کنندگان این گزارش می‌گویند که ۳۱ روش قاچاق کالا از طریق رویه‌های قانونی و از ورودی‌های رسمی شناسایی شده است. پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌ بودند که ۷۰ تا ۹۰ درصد قاچاق کالا از طریق ورودی‌های رسمی و روش‌های قانونی انجام می‌شود. با این حال این نمایندگان به جزئیات این روش‌ها اشاره نکرده و روشی نیز برای مقابله با آن اعلام نکرده‌اند.

براساس این گزارش، شیوه‌های اصلی قاچاق ارز شناسایی شده است. نزدیک ۹۵‌درصد کالای قاچاق به بازار داخل راه پیدا می‌کند، حجم قاچاق می‌تواند بیش از ۳۵‌درصد واردات را تشکیل دهد و کشفیات نیز نزدیک به چهار‌درصد است. به گفته تهیه‌کنندگان گزارش، برخلاف ادعای مقامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره کاهش قاچاق به حدود ۱۳ میلیارد دلار، میزان قاچاق کالا همچنان ۲۱/۵ تا ۲۵/۵ میلیارد دلار بوده است. درباره میزان کالای وارد شده به ایران از طریق کولبرها نیز آمار مختلفی اعلام شده است. برخی گزارش‌ها می‌گویند که سه درصد کالای قاچاق از طریق کولبرها وارد کشور شده است.

متاسفانه بستر شرایط مرزی برای کشور ایران، جهت مبارزه با ورود کالای قاچاق چندان مناسب نیست. از یکسو ایران کشوری است که همسایگان مرزی متعددی دارد. این کشور حدود ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی با ۷ کشور مختلف دارد و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی و همسایگی با ۱۲ کشور مختلف به صورت دریایی نیز بر این مرزهای طولانی و تعداد همسایگان می‌افزاید. در عین حال برخی از مرزهای زمینی کشور ایران در مناطقی قرار گرفته که دولت‌های همسایه اشراف امنیتی و انتظامی چندانی بر آن‌ها ندارند و وضعیت اقتصادی همسایگان نیز چندان مطلوب نیست. در نتیجه می‌توان انتظار داشت مرزبانی و گمرکات کشور برای مقابله با قاچاق کالا و ورود غیرقانونی این کالاها، کار دشواری را در پیش داشته باشد.

ناکارآمدی در مبارزه با قاچاق

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان

در حال حاضر تولیدکننده در چند جبهه در حال مبارزه است و باید راهکارهایی را داشته باشد تا از چند جهت خود را در بازار مطرح کند. موضوع قاچاق کالا سالهاست که در کشور وجود دارد و ناکارآمدی در مبارزه با آن مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است. قاچاق کالا تنها به این معنا نیست که واردات از نقاط غیر معمول صورت گیرد؛ قاچاقچیان بخشی از کالاهای خود را از مراکز آزاد تجاری و بخشی را به شکل‌های مختلف از گمرکات وارد می‌کنند و بدون مجازات و بدون پرداخت مالیات؛ سود زیادی را به دست می‌آورند. این موارد را می توان ناشی از فساد، نپرداختن امور گمرکی وعدم کنترل مقامات مسئول دانست.

ورود کالای قاچاق می‌تواند اقتصاد یک کشور را زمینگیر کند و همانطور که اشهد هستیم تاثیر این پدیده بر اقتصاد ایران ملموس است. تولید داخلی به انزوا رفته و در این شرایط بحران کرونا نیز به مشکلات تولید افزوده است. بنابراین اگر به فکر رشد اقتصادی و بقای تولید هستیم باید برای مبارزه با قاچاق تلاش جدی وجود داشته باشد.

ایران در حال حاضر در شرایط تحریم به سر می‌برد و اگر اجازه دهد ارز براحتی از کشور خارج شود چراکه همه متضرر خواهند شد. جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق باید یکی از اولویت‌های اقتصادی شود تا ارز بی‌جهت خارج نشود. زمانی که میزان قاچاق در کشور کاهش پیدا می‌کند این امر علامت خوبی برای اقتصاد است. تولیدکنندگان برای حضور خود در اقتصاد باید با دو جبهه مبارزه کنند. نخست، کالاهای وارداتی است که به خاطر پایین بودن هزینه تولید در خارج از کشور می‌تواند به صنعت صدمه وارد کند. دوم، جبهه‌ای که می‌تواند به تولید آسیب وارد کند، کالاهای قاچاق است که بدون پرداخت عوارض گمرکی و با قیمت‌های بسیار کمتر وارد کشور می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.