صفحه اصلی / سرخط خبرها / نقش هدایت کننده ارز
نقش هدایت کننده ارز

مرتضی ایمانی‌راد، کارشناس اقتصادی

نقش هدایت کننده ارز

سرمقاله

بازار ارز در هفته های اخیر دستخوش نابسامانی شده و بر خلاف اظهارنظر مسئولان مبنی بر ثابت بازار و کنترل آن شاهد افزایش قیمت ها در این بازار هستیم. بازارهای مالی موازی با این بازار زشد بی سابقه ای را تجربه می کنند که طبیعی است تاثیرات این افزایش ارزش ها به بازار ارز نیز برسد. بازار سکه و خودرو در هفته های اخیر با افزایش چشمگیر قیمت ها و تقاضا مواجه شده اند که بازار ارز به عنوان بازار موازی با آنها دچار رشد قیمت شده است.
البته همواره در اقتصاد ایران شاهد تاثیرپذیرفتن بازارهای داخلی از نرخ ارز هستیم. زمانی که ایران از برجام خارج شد و هنگامی که در لیست FATF قرار نگرفت نیز همین اتفاق افتاد. در حال حاضر نیز بحران کرونا و باز شدن بازارها بعد از تعطیلات طولانی مدت را داریم که بازارها به دنبال جبران نبود تقاضا هستند. قیمت ارز و بازار ارز همچنان پیشرو در اقتصاد ایران خواهد بود بنابراین تغییرات قیمتی بخش بورس، مستغلات، خودرو، گروه‌های کالایی، اوراق بدهی و طلا را می‌توان با کمک قیمت ارز و پیش‌بینی قیمت ارز در داخل کشور برآورد کرد. در حال حاضر
قیمت دلار بالاتر از ۱۵ هزار تومان شده است و به این دلیل که قیمت ارز نقش هدایت کننده را در اقتصاد ایران بازی می‌کند در این شرایط سایر قیمت‌ها به میزان قابل‌توجهی از تغییرات نرخ ارز تبعیت می کنند. البته باید در توضیح بیشتر اشاره کرد که ناکافی بودن درآمدهای حاصل از صادرات نفت و مشکلات مرتبط با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه و سخت‌تر شدن انتقال درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی فشار بر بازار ارز ایران را بالا می‌برد. همچنین فشارهای قابل توجهی نیز از ناحیه اقتصاد جهان بر اقتصاد ایران وارد خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.