صفحه اصلی / اسلایدر / تکاپوی دوباره دلالان ارز
تکاپوی دوباره دلالان ارز

روز سه شنبه دلار در بازار آزاد بالای 17 هزار تومان معامله شد

تکاپوی دوباره دلالان ارز

کسب و کار نیوز- همزمان با افزایش قیمت ها در بازارهای طلا، سکه، خودرو و... شاهد افزایش قیمت و صعود قیمت دلار در بازار نیز هستیم. نرخ دلار در بازار تا هفده هزار و صد و بیست تومان افزایش یافته و پیش بینی برای افزایش بیشتر آن نیز محتمل است. بازارهای موازی با بازار ارز در هفته های اخیر شیب تند افزایش قیمت را داشته اند و بر اساس تجربیاتی که در سالهای اخیر اقتصاد ایران با آنها روبرو بوده تاثیر این افزایش قیمت ها بر بازارهای موازی نیز مثبت بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته باید خاطرنشان کرد که نرخ ارز در بازار ایران در سال ۹۹ در حال افزایش خواهد بود و چنین افزایش فرصت قابل توجهی را بر اقتصادی را فراهم خواهد کرد. مدیران و صاحبان کسب‌وکارها از نرخ‌های بالای روند ارز در سال آینده می‌توانند استفاده کنند تا فعالیت بین‌المللی خود را گسترش دهند. فعالیت بین‌المللی همراه با مشکلات جدی است ولی سودهای قابل‌توجهی در این‌گونه فعالیت‌ها وجود دارد.

در همین رابطه رییس کانون صرافان با اشاره به اینکه رشد قیمت‌‍‌ها در بازار خودرو و سایر بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت‌‍‌های بازار ارز است، گفت: نباید همه توجه را روی ارز گذاشته و از مدیریت سایر بازارهای موازی غفلت کنیم. «کامران سلطانی‌زاده» درباره رشد قیمت‌‍‌ها در بازار ارز،گفت: همه فاکتورها و عوامل اقتصادی به هم مرتبط بوده و بازارهای مختلف از یکدیگر تاثیر می گیرند. وی گفت: در هفته های اخیر، به دلیل رشد قیمت‌‍‌ها، جذابیت خرید و فروش ارز بالا تر رفته و به تبع آن، میزان مراجعه به صرافی‌ها برای خرید افزایش یافته است. رییس کانون صرافان با اشاره به فرصت آربیتراژ در قیمت ارز (فاصله قیمتی میان نرخ صرافی و نرخ بازار آزاد)، گفت: در برخی موارد، عمده خریداران ارز افرادی هستند که ارز را از صرافی‌ها خریده و برای فروش به بازار آزاد می برند که این گروه، دلالان و واسطه ها هستند.

سلطانی‌زاده خاطر نشان کرد: زمانی که قیمت ارز بالا می رود فعالیت های این گروه زیاد شده و اقدام به خرید ارز از صرافی‌های می‌کنند؛ در صورت افت قیمت ارز، فعالیت آنها نیز کاهش می یابد. وی گفت: هرچه که فاصله قیمتی بین ارز صرافی و ارز بازار آزاد کمتر باشد شلوغی جلوی صرافی‌ها کمتر می شود. سلطانی‌زاده درباره علت رشد قیمت‌‍‌ها در بازار ارز گفت: در دوره های مختلف، بازارهای موازی تاثیر منفی بر بازار ارز داشته اند؛ به عنوان مثال افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز بوده به طوری که قیمت ارز از این موضوع تاثیر گرفته است.

نقش هدایت کننده ارز در اقتصاد ایران

مرتضی ایمانی‌راد، کارشناس اقتصادی

بازار ارز در هفته های اخیر دستخوش نابسامانی شده و بر خلاف اظهارنظر مسئولان مبنی بر ثابت بازار و کنترل آن شاهد افزایش قیمت ها در این بازار هستیم. بازارهای مالی موازی با این بازار زشد بی سابقه ای را تجربه می کنند که طبیعی است تاثیرات این افزایش ارزش ها به بازار ارز نیز برسد. بازار سکه و خودرو در هفته های اخیر با افزایش چشمگیر قیمت ها و تقاضا مواجه شده اند که بازار ارز به عنوان بازار موازی با آنها دچار رشد قیمت شده است.

البته همواره در اقتصاد ایران شاهد تاثیرپذیرفتن بازارهای داخلی از نرخ ارز هستیم. زمانی که ایران از برجام خارج شد و هنگامی که در لیست FATF قرار نگرفت نیز همین اتفاق افتاد. در حال حاضر نیز بحران کرونا و باز شدن بازارها بعد از تعطیلات طولانی مدت را داریم که بازارها به دنبال جبران نبود تقاضا هستند. قیمت ارز و بازار ارز همچنان پیشرو در اقتصاد ایران خواهد بود بنابراین تغییرات قیمتی بخش بورس، مستغلات، خودرو، گروه‌های کالایی، اوراق بدهی و طلا را می‌توان با کمک قیمت ارز و پیش‌بینی قیمت ارز در داخل کشور برآورد کرد. در حال حاضر

قیمت دلار بالاتر از ۱۵ هزار تومان شده است و به این دلیل که قیمت ارز نقش هدایت کننده را در اقتصاد ایران بازی می‌کند در این شرایط سایر قیمت‌ها به میزان قابل‌توجهی از تغییرات نرخ ارز تبعیت می کنند. البته باید در توضیح بیشتر اشاره کرد که ناکافی بودن درآمدهای حاصل از صادرات نفت و مشکلات مرتبط با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه و سخت‌تر شدن انتقال درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی فشار بر بازار ارز ایران را بالا می‌برد. همچنین فشارهای قابل توجهی نیز از ناحیه اقتصاد جهان بر اقتصاد ایران وارد خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.