نیمه پنهان خریدهای اینترنتی

آنلاین ها با وجود اقتصاد نیمه تعطیل جهانی در بحران کرونا طبق نیازهای بازار توسعه پیدا می کنند

نیمه پنهان خریدهای اینترنتی

کسب و کار نیوز - بحران کرونا باعث شد دنیای کسب‌وکار متحول شده و تقاضا برای جایگزینی تعاملات تجاری انسانی با فناوری‌های دیجیتال شدت یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز، با افزایش شمار مبتلایان به کرونا و قرنطینه اجباری در برخی از کشورها، خرید آنلاین رشد زیادی را تجربه و این کار کمک شایانی به تجارت کرد. می توان این گونه نتیجه گرفت که رشد کرونا نیاز دولت الکترونیک را به همه کسب و کارهای سنتی و دولت گوشزد کرد. مجتبی انصاری نسب، کارشناس مسائل اقتصادی در همین خصوص می گوید: نمی توانیم بگوییم کشورمان در چند سال اخیر در زمینه دولت الکترونیک پیشرفت چشم گیری داشته اما در هرصورت برداشتن قدم‌هایی در این زمینه، کاری مثبت بوده است؛ همچنین در حال حاضر سایت‌های دولتی بسیاری در ایران وجود دارند که هر یک به‌نوبه‌ خود، به برقراری روابط دیجیتال کمک شایانی کرده‌اند. وی ادامه داد: در این روزها باید دولت الکترونیک فعالیت خود را بیشتر کند تا مردم مجبور نباشند برای برطرف کردن نیازشان به مراکز خرید و بازارها مراجعه کنند.

استارتاپ ها مقابل کرونا ایستادند

سرپرست مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپای اتاق بازرگانی اصفهان می گوید: برخی استارتاپ ها به صورت استانی و ملی تلاش ویژه ای برای کنترل این ویروس دارند و با رعایت مسائل بهداشتی، سفارش های مردم را ضدعفونی می کنند، از سوی دیگر همان محل آماده شدن سفارشات شاید بیشتر از پنج بار در طول روز ضدعفونی می شود، تا خرید اینترنتی مشتریان عاملی در انتقال کرونا به خانه هایشان نشود. به گفته دبیر انجمن مدیران صنایع استان اصفهان، بسیاری از مجموعه های پیک رسان نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا، با رعایت موارد بهداشتی، بسته ها و سفارش های مردم را پیش از تحویل چندین نوبت ضدعفونی می کنند.
او تصریح می کند: امروز استارتاپ ها با پیگیری سفارشات آنلاین مردم در تلاش هستند اعتماد و امنیت ویژه ای را در جلوگیری از شیوع کرونا ایجاد کنند، از سوی دیگر کارکنان این مجموعه ها به تکرار از لحاظ سلامت کنترل می شوند تا عاملی در انتقال ویروس کرونا به افراد جامعه نشوند به این دلیل کارکنانی که علائم مشکوک به کرونا داشته باشند از فعالیت در شرایط کنونی حذف می شوند و تاکنون نیز شاهد کاهش ۴۰ درصدی نیروهای این استارتاپ ها هستیم.

سهم اندک فروش اینترنتی از کل فروش

این در حالی است که با وجود افزایش خریدهای اینترنتی مردم از خرده فروشی های آنلاین در داخل کشور، اکنون کسب و کارهای آنلاین در ایران در خرده فروشی خیلی اوضاع خوبی ندارند و در نهایت تا ۱٫۵ درصد فروش‌های خرده فروشی در ایران به صورت آنلاین و تقریبا ۹۹ درصد به صورت آفلاین است.

قواعد برد خرده فروشی های آنلاین در آزمون کرونا

مسعود دانشمند، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و دبیر کل خانه اقتصاد
با شیوع بیماری کرونا، هم ارائه دهندگان کالا و خدمات و هم خریداران باید به شیوه جدید کسب و کار عادت کنند. ما هنوز عادت داریم که کالا را ببینیم، با دست آن را لمس کنیم و سپس برای خرید آن تصمیم بگیریم. بنابراین این فرهنگ برای رونق هرچه بیشتر تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی باید تغییر کند. باید توجه داشته باشیم که در وهله نخست، این تغییر فرهنگ زمان می برد. مساله دوم این است که درس خوانده های دانشگاه رفته ما و همچنین افراد ساکن در شهرهای بزرگ با فضای دیجیتالی آشنا هستند؛ اما در سطح کل کشور هنوز فرهنگ خرید آنلاین و استفاده از بستر اینترنت جا نیفتاده است. مساله سوم، مساله پهنای باند است. پهنای باندی که باید به این کار اختصاص بدهند باید تا میزانی کافی و مطمئن باشد که بشود این پلتفرم ها و سامانه های آنلاین روی آن کار کنند. دولت مسئول تامین پهنای باند است. فرهنگ این خرید هم مقداری زمان می خواهد تا جا بیفتد؛ اما به هر حال این اتفاق خواهد افتاد. یعنی ما در این قضیه تعجیل نکنیم زیرا به تدریج این اتفاق می افتد.
آمازون به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین جهان میزان درآمد میلیارد دلاری خود را چند روز قبل اعلام کرد. این در حالی است که نمونه های ایرانی این خرده فروشی ها درآمد خود را پنهان می کنند. البته فروشگاه های اینترنتی ما قطعا قابل مقایسه با نمونه های جهانی خود نیستند؛ ولی این فروشگاه های آنلاین نیز سود کلانی کردند اما سود خود را نشان نمی دهند. این در حالی است که آمازون به عنوان یک فروشگاه آنلاین بین المللی، سود خود را لحظه ای نشان می دهد.
خرده فروشی های آنلاین در کشور ما برای گسترش فعالیت های خود با موانعی روبه رو هستند. فرض کنید بخواهیم یک فروش خارجی و بین المللی داشته باشیم. برای فروش بین المللی نیازمند شبکه توزیع بین المللی هستیم. این در حالی است که ما در حال حاضر فرودگاه بار به عنوان نخستین ابزار مورد نیاز نداریم. همچنین رساندن یک کالا در داخل نیز با مشکلاتی روبه رو است.
به طور مثال فرض کنید یک نفر از فریمان بخواهد به یکی از فروشگاه های اینترنتی سفارش بدهد. مساله نخست این است که شاید اصلا امکان رساندن آن کالا به دست خریدار وجود ندارد یا به سختی این کار انجام خواهد شد. بنابراین فروش های دیجیتالی ما محدود به داخل شهرهاست. بنابراین هنوز خیلی کار داریم تا به یک خرده فروشی جهانی مثل آمازون برسیم که یک نفر از آفریقا روی سایت آن فروشگاه می رود و سفارش می دهد، این فروشگاه نیز آن کالا را ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز بسته به فاصله به دست آن فرد می رساند. ما هنوز خیلی کار داریم تا به آن نقطه برسیم.

چاره اندیشی برای توسعه تجارت الکترونیک

علاءمیرمحمد صادقی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران
اگر مردم در بحران کرونا با هم همکاری بیشتری کنند، آسیب این بحران بسیار کم خواهد بود؛ اما اگر قرار باشد همان سخت گیری هایی که قبلا بوده مثلا افرادی که طلبکار هستند به بدهکاران خود فشار بیاورند یقینا آسیب این بحران بر کسب و کارها بسیار خواهد بود. ولی با توجه به اینکه مدتی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده همبستگی و هماهنگی و همکاری بین مردم ایجاد شده اگر این شرایط در داد و ستد هم توسعه پیدا کند آسیب کم خواهد شد. ما باید از اتاق بازرگانی و اتاق های اصناف بخواهیم که این همکاری و تعامل را توسعه دهند و توصیه کنند تا با آسیب کمتر از این بحران عبور کنیم.
ضربه کرونا در عین آسیب های بسیاری که داشت؛ ولی در عین حال می تواند برای ما تجربه ای داشته و فوایدی هم در آینده به دنبال داشته باشد. اولین تجربه چاره اندیشی برای توسعه هرچه بیشتر تجارت الکترونیک است. خریدهای حضوری با وجودی که کرونا در گوشه گوشه شهر جولان می دهد نیاز به چاره اندیشی دارد و آن محدود کردن تردد شهری است و چاره آن استفاده از بستر اینترنت برای انجام کارها چه خرید و چه آموزش و سایر بخش هاست.
سرمایه گذاری در بورس به عنوان یک بازار شفاف و در عین حال امکان خرید و فروش آنلاین در کارگزاری ها نیز اهمیت زیادی در این دوران می یابد. دلیلی ندارد که هر کسی که سرمایه ای دارد خودش حتما باید کار کند. اگر ما این سرمایه های جزئی را جمع کنیم که بهترین جای آن بورس است و یک سرمایه گذاری عمده کنیم شاید هم منافع ما بیشتر است و هم زحمت کمتری متقبل شویم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.