صفحه اصلی / اسلایدر / اقبال سرمایه های خرد به بازار سکه
اقبال سرمایه های خرد به بازار سکه

سرگردانی نقدینگی و افزایش تقاضا، سکه را وارد کانال 7 میلیون تومان کرد

اقبال سرمایه های خرد به بازار سکه

کسب و کار نیوز- قیمت سکه در بازار به مرز هفت میلیون تومان رسیده و روزانه شاهد افزایش قیمت آن نیز هستیم. در حال حاضر سکه در بازار شش میلیون و نهصد هزار تومان خرید و فروش می شود که بالاترین نرخ را در هفته های اخیر ثبت کرده است. افزایش قیمت سکه به هفت میلیون تومان حباب آن را تا 350 هزار تومان افزایش داده و این در حالی است که مردم برای خرید سکه اشتیاق زیادی دارند و بازار پر از مشتری است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان بازار ارز و طلا بر این اعتقادند که نقدینگی سرگردان در بازار موجب شده تا بازار خودرو، سکه، طلا و ارز سنگر سرمایه گذاری مردم شود. از طرف دیگر به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی در دنیا قیمت طلا نیز افزایش پیدا کرده و قیمت طلا و سکه به دلیل تبعیت از نرخ جهانی و به دلیل وارداتی بودن در ایران نیز افزایش چشمگیری را تجربه می کند.

اختلاف ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی گواهی سکه یک روزه در بورس با بازار موجب تشدید فعالیت‌های سوداگرانه در این بخش و تحریک افزایش قیمت سکه در بازار شده است. بیش از یک هفته است که قیمت گواهی سکه یک روزه در بورس کالا ۵۰۰ تا۷۰۰ هزار تومان بیشتر از بازار است و محلی برای فعالیت های سوداگرانه و محرکی برای قیمت سکه فیزیکی شده است، البته ۲۱ اردیبهشت ۹۹ دامنه نوسان سکه بورسی به ۱ درصد محدود شد و اندکی قیمت ها افت کرد.

اما این تفاوت چگونه بوجود آمده است؟ انتظار افزایش بیشتر قیمت در آینده و اقدامات سوداگران منجر به این تفاوت معنی دار شده است. فرایند کار به این صورت است که شما سکه فیزیکی را به یکی از چهار بانک رفاه، صادرات، سامان و ملت تحویل می دهید و پس از کارشناسی و تحویل سکه گواهی سکه را دریافت می کنید که هر گواهی سکه معادل ۱۰سهم است و به کارگزار بورس تحویل داده و به قیمت بالاتر می فروشید.

کل هزینه انبارداری و کارشناسی و مالیات رقم بسیار ناچیزی است حدود ۲۰هزار تومان، بنابراین با فروش ۱۰ سکه روزانه ۵ تا ۷ میلیون به جیب زده‌اید و با خرید دوباره سکه از بازار این سیکل قابل تکرار است. مشاهدات از بازار سبزه میدان در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که با افزایش قیمت سکه در بورس، اکثر کاسب های این صنف از فروش سکه به مردم عادی امتناع کرده و سکه ها را در بورس عرضه می کنند و با این حساب همانطور که در این گزارش هم اشاره شد، سودهای کلان به جیب می زنند.

بانک مرکزی که طبق بند د ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور وظیفه تنظیم مقررات و نظارت بر معاملات طلا را به عهده دارد و تنها تولید کننده انحصاری سکه طلاست تا جایی که می دانیم تاکنون مجوزی برای فروش سکه در بورس کالا از سوی این بانک صادر نشده، البته مجوز شورای عالی بورس وجود دارد، اگر این روند دلالی بدون هیچ ارزش افزوده ای که برهم زننده بازار است ادامه یابد، بعید نیست سکه یک روزه بورس کالا به سرنوشت سکه آتی دچار شود.

اما کشتی‌آرای از افزایش تقاضا برای خرید طلای خام و سکه توسط مردم خبر داد و گفت: اتفاق مهمی که در بازار رخ داده این است که قیمت دلار و طلای جهانی ثابت بوده، ولی قیمت سکه درحال افزایش است. محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری اظهار داشت:‌اتفاق مهمی که امروز در بازار رخ داده و باعث افزایش حباب سکه نیز شده، افزایش قیمت سکه باوجود ثبات قیمت ارز و طلای جهانی است. وی افزود:‌ قیمت سکه درحالی از ۶ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان عبور کرده که قیمت ارز و طلای جهانی نسبت به قیمت های پایانی روز پنج‌شنبه تغییر خاصی نداشته و تقریباً ثابت بوده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه تقاضا برای خرید سکه و طلای خام توسط مردم زیاد شده است، ‌گفت: بنظر می‌رسد افرادی که نمی توانند وارد بورس شوند، سرمایه های خرد را وارد بازار طلا و سکه کرده‌اند. کشتی آرای با تأکید بر ورود سرمایه های خرد به بازار طلا و سکه تصریح کرد:‌ افزایش تقاضا باعث افزایش حباب قیمت سکه شده است؛ هم اکنون حباب سکه طرح جدید ۳۵۰ هزار تومان است.

نظام تاخیری دولت برای کنترل بازارها

ساسان شاه ویسی، کارشناس اقتصادی

در حال حاضر نشانه هایی را در بازار بعد از یک دوره سکون مشاهده می کنیم که به افزایش استقبال از بازارهای مالی منجر شده است. بازار سرمایه به عنوان اصلی ترین بازار برای سرمایه گذاری رشد می کند و طعنه این بازار به بازارهای مالی دیگر موجب افزایش قیمت سکه و طلا می شود. باید در این زمان کارکرد بخشی به جریان نقدینگی داشته باشیم که دولت حال به عنوان مقصر یا غیر مقصر سیاست افزایش قیمت را برای جبران کسری بودجه انتخاب کرده و گویا تا قیمت سکه مرز ۷ میلیون تومان را رد نکند نهادی برای کنترل بازار ورود نخواهد کرد. مانند بازار خودرو که تا زمانی که پراید تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا نکرد نهادی برای کنترل بازار ورود نکرد. در حال حاضر در بازارهای بستر ساز که برای تولید بستر را مهیا می کنند افزایش استقبال رخ داده و صرف نظر از اینکه مقصر دولت است در حال کشش به سمت سیاست های انبساطی رفته ایم.

به طور کلی اما در دوره های بعد از بحران های اقتصادی که امروز بحران اقتصادی ناشی از بیماری کرونا را داریم بازارهای مالی جذاب می شوند و دولت نیز امروز بازار را کنترل نمی کند تا اینکه بازار اشباع و خریدها انجام شود و از طرفی نیازسازی دولت برای جبران کسری بودجه نیز مطرح است. اما نقد اصلی بعد از سیاست های انبساطی این است که باید برای بازارهای چندگانه ظرفیتی تعیین شود. متاسفانه  ابزراهای کنترلی برای رابطه بازارها نداشته ایم و عدم پایش و مدیریت توسط اقتصاد دولتی توانسته بازارهای مالی را با افزایش قیمت بی سابقه روبرو کند. امروز نیز بازار سکه دچار سونامی تورمی شده و دولت می بایست از کیفیت انحصارهای ایجاد شده مراقبت کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.