صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود نقدینگی واحدهای تولید صنایع غذایی
کمبود نقدینگی واحدهای تولید صنایع غذایی

بسته شدن مرزها و تحریم ها ایران را نیازمند واردات۲۰ میلیون تن غله کرده است

کمبود نقدینگی واحدهای تولید صنایع غذایی

کسب و کار نیوز- بحران کرونا از یک سو موجب بسته شدن مرزها و توقف مراودات کالایی ایران با دنیا شد و از سوی دیگر تحریم ها نیز مدت هاست اجازه واردات برخی نیازمندی ها به کشور را نمی دهد. مجموع این عوامل امروز به نیاز 20 میلیون تنی واردات غله و بحران کاهش شدید نقدینگی در واحدهای صنایع غذایی شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کرونا تجارت خارجی و تولید داخلی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. منابع بین‌المللی از اقدام ایران برای واردات غلات خبر داد‌ه‌اند. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: ۲۵ کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر منتظر تخلیه هستند. رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس اما همزمان با نیاز ایران به واردات غلات، تحریم‌ها را مانع ورود کالاهای اساسی به ایران می‌داند. محمد راستاد از کاهش ۳۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر ایران خبر داد و این وضعیت را متاثر از همه‌گیری کرونا دانست. وی گفت: ۲۵ فروند کشتی در حال تخلیه حدود ۵۸۹ هزار تن محموله کالای اساسی در بنادر کشور و ۲۳ فروند کشتی با حجم بیش از یک میلیون تن منتظر ورود به بنادر برای تخلیه بار هستند.

علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در همین رابطه اظهار داشت: در حال حاضر بخش صنایع غذایی و تبدیلی ایران در بخش‌های مختلف و به ویژه در موضوع صادرات با مشکلات حاد روبه‌رو شده است و همین اتفاق منجر به کاهش شدید نقدینگی در واحدهای صنایع غذایی گردیده است. در کنار این موضوع باید کمبود مواد اولیه را هم برای واحدهای تولیدی حوزه کشاورزی و دامپروری مورد توجه قرار داد که می‌تواند منجر به آشفتگی بیشتر در عرضه و تقاضای مواد غذایی طی ماه‌های آتی گردد. بازارهای هدف به واسطه بسته شدن مرزها، از دست رفته‌اند و از سوی دیگر، یکی دیگر از مهمترین معضلات این بخش، متوجه حوزه لجستیک و حمل و نقل است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در اسفندماه ۱۳۹۸، کرونا در حدود ۳۲۵۰‌ میلیارد تومان در بخش مصرف و ۷۰۰‌ میلیارد تومان در بخش صادرات خسارت وارد کرده است. در این شرایط حمله گسترده ملخ‌ها به مزارع جنوب ایران شروع شده و تمام این مسائل در کنار تحریم و مشکلات FATF و نقل و انتقال پول، بازار مواد غذایی ایران را دچار نگرانی کرده است. با این حال، فعالان کشاورزی و بازار مواد غذایی ایران می‌گویند که دولت با پیش‌بینی مشکلات تحریم و واردات غذا، ذخایر مناسب مواد غذایی را آماده کرده و در این زمینه نگرانی خاصی وجود ندارد. علیرضا کلاهی، عضو اتاق بازرگانی تهران در این‌باره گفته است که هرچند کانال‌های مالی خاصی برای واردات غذا و دارو به ایران درنظر گرفته شده اما تصویب‌نشدن FATF واردات غذا و دارو به ایران را مشکل می‌کند زیرا نقل و انتقال پول با مشکل مواجه می‌شود.

ذخیره مواد غذایی افزایش یابد

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران

در اینکه بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا موجب کاهش صادرات به ایران شده است شکی وجود ندارد. اما مسئله مهم این است که باید برای این ایام ذخایری وجود داشته باشد تا صنعت صنایع غذایی که ارتباط زیادی با معیشت مردم دارد به خطر نیفتد. صادرات بسیاری از کشورها به دلیل بحران کرونا و بسته شدن مرزهای هوایی، دریایی و زمینی متوقف و یا کاهش زیادی داشته است که این اتفاق بر تامین صنایع غذایی کشور تاثیر مستقیم می گذارد.

در حاضر بسیاری از صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی چون گندم، برنج، دانه‌های روغنی و… به دلیل شیوع کرونا صادرات خود را متوقف یا به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و از طرفی کشورهای واردکننده نیز با کاهش حقوق ورودی در تلاش برای بالابردن ذخایر استراتژیک مواد غذایی خود هستند. به هر ترتیب امنیت غذایی کشورها پس از شیوع ویروس کرونا با حساسیت‌هایی جدی روبرو شده‌است. بنباراین امیدواریم مسولان دستگاه‌های تصمیم‌گیر هرچه سریعتر در خصوص تامین ارز مورد نیاز واردات بخصوص واردات برنج اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا در ایام پیش رو با مشکل مواجه نشویم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …