صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش قدرت خرید مردم
کاهش قدرت خرید مردم

با خط فقر 9 میلیون تومانی، حداقل دستمزد هزینه 10 روز یک خانواده چهار نفره خواهد شد

کاهش قدرت خرید مردم

کسب و کار نیوز - در حالیکه آخرین آمار در رابطه با خط فقر مبلغ پنج تا شش میلیون تومان اعلام شده است، علیرضا محبوب فر، آسیب شناس اجتماعی در این رابطه گفته است که خط فقر در اردیبهشت ماه ۹۸ هشت میلیون تومان اعلام شد اما متاسفانه امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره به مرز ۹ میلیون تومان نزدیک شده است که همین عامل باعث افزایش خشونت در منزل می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اقتصاد ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند که بحران کرونا نیز مزید بر علت شده و بر آسیب های اقتصادی افزوده است و هرچند آمار خط فقر اعلام شده مربوط به اردیبهشت سال گذشته است اما باید این واقعیت را نیز در نظر داشت که امروز با وجود مشکلات بیشتری مانند کرونا که اقتصاد با آن روبرو است در این مقدار از خط فقر شک و شبه ای نمی توان داشت. اقتصاد ایران در سالی که گذشت با چالش‌های فراوانی همراه بود افزایش نرخ ارز، گرانی کالاهای اساسی، تحریم‌های جدید نفتی، عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا و مهم‌تر از همه کاهش قدرت خرید مردم از چالش‌های اقتصادی سال ۹۸ بود.

اما گزارش های منتشر شده نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد کارگران در ایران زیر خط فقر مطلق هستند و حداقل دستمزد کارگران نباید کمتر از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد. حتی این مبلغ نیز در شرایط کنونی مکفی نبوده و باید در آن تجدید نظر کرد.

در حالی که مطابق اعلام بانک جهانی هر شهروند ایرانی برای قرار گرفتن بالای خط فقر باید روزانه ۵.۵ دلار درآمد داشته باشد، متوسط درآمد هر شهروند ایرانی ۳.۲ دلار است. در هیمن رابطه رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار نیز می‌گوید: سبد معاش در شهریور ماه از مرز هشت میلیون تومان گذشته و به هشت میلیون و ۷۴ هزار تومان رسیده است. به عبارت ساده‌تر، یک خانوار ۳.۳ نفره اگر بخواهد همه مولفه‌های زندگی را در حد نسبتاً قابل قبولی فراهم آورد، در شهریورماه ۹۸ نیاز به هشت میلیون و ۷۴ هزار تومان درآمد دارد.

کاهش خط فقر با اتکا به تولید

مسعود دانشمند، اقتصاددان

اگر آمار اعلام شده در رابطه با خط فقر ۹ میلیون تومانی درست باشد با حداقل دستمزد سه میلیون تومانی این مبلغ تنها هزینه ۱۰ روز یک خانواده چهار نفره خواهد شد. ما با قبول خط فقر پنج تا شش میلیون تومانی شاهد هستیم که قدرت خرید و توانایی معیشتی مردم چقدر کاهش پیدا کرده است بنابراین باید برای تایید این آمار بررسی انجام شود چراکه این مبلغ بسیار در هزینه های زندگی تاثیر خواهد داشت.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که خط فقر در تهران و کلانشهرها با شهرهای دیگر و کوچک کشور تفاوت فاحشی دارد. اجازه بهایی که یک خانواده چهار نفره در تهران پرداخت می کند با اجاره خانه یک خانواده چهار نفره در شهرستان ها تفاوت بسیاری دارد. بنابراین باید در رابطه با خط فقر تحقیقات بسیاری شود تا میزان آن به درستی اعلام شود. تنها راه کنترل خط فقر ۹ میلیونی یا همان پنج تا شش میلیونی گذاشتن اقتصاد روی ریل تولید است. توسعه اشتغال و تولید، چرخ اقتصاد را به گردش در می آورد. برای اینکه بتوان نقشه راه درستی برای تغییر بنیادین اقتصاد کشور ترسیم کرد، باید کمیته ای ۴ جانبه از دولت، مجلس، بخش خصوصی و متخصصان دانشگاهی تشکیل شود تا این افراد از هر چهار دسته بتوانند نقشه راه ۱۰ ساله بر پایه تولید ملی و اقتصاد بدون نفت طراحی کنند که هیچ دولتی نتواند خلاف این نقشه راه حرکت کند.

متاسفانه اقتصاد کشور در سال گذشته حال و روز خوبی نداشت و دلایل آن هم خیلی روشن اشت که کنترل غیر کارشناسی دولت است. دولت به چه دلیلی دلار را ۴۲۰۰ تومان کرد، معلوم نبود. متاسفانه دولت نظمی که در اقتصاد وجود داشت را برهم زد یعنی خود خواسته یک بی نظمی در اقتصاد ایجاد کرد. این در حالی است که در سال قبل از آن یعنی در سال ۹۷ واحدهای تولیدی که توان مالی نداشتند یا تولید خود را کاهش دادند و یا شیفت کارگری خود را کم کردند و یا اصلا تعطیل شدند که همین موضوع بیکاری و کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را به اقتصاد تحمیل کرد و خط فقر را نیز گسترش داد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

۲ دیدگاه

  1. بنام خدا
    اگر ۴ صفر برداشته شده بود ، اختلاس ها افشاء نمی شد و …….

    حذف صفرها بیشتر به ضرر اقشار کم درآمد و حقوق بگیران و بازنشستگان، بدون شغل دوم خواهد بود……
    باید حساب کنیم و ببینیم که شخص حقوق بگیر یا بازنشسته ، با این حقوقی که فعلا می گیرد چند کیلوسیب،(سبزی،کاهو،هندوانه،حبوبات،میوه جات،بقیه اقلام و اجناس،چند نان وبقیه وسائل ولوازم و غیرو…….)می تواند بخرد ،!……. اگر بعد از تغییر نام پول ملی و حذف صفرها(یا چهار صفر)، شخص مذکور توانست همان میزان اقلام قبل از تغیییر را بخرد ، قدرت خرید او تغییری نکرده ،! وگرنه در غیراینصورت قدرت خرید شخص حقوق بگیر یا بازتشسته خیلی پائین آمده!…..که باحتمال زیاد ، با شرائطی که جامعه ی ما دارد ،!…قدرت خرید شخص حقوق بگیرخیلی پائین خواهد آمد وفجایع معیشتی بیشتر برای آنها….

  2. بنام خدا هیچ پولی نمی خواهد،برای همه ی سایت ها روزنامه ها و مردم فرستاده می شود……….
    اشتغال زائی ی افسانه ای و باور نکردنی برای تهیه ی مصالح ساختمانی مورد مصرف این ساختمان ها(میلیون ها درب ورودی ، پنجره ، شیشه ومصالح دیگر…..) و امیدواری و دادن حق مردم و نجات نسل ها {(در ژاپن نا خواسته این کار با متراژکمتر(هم زمین آنها یک پنجم ایران است،هم جمعیت آنها یک و نیم برابرایران.)، انجام شده)} !.و….، تقسیمات را در هر استان و شهر وروستا، از مستحقین و مستضعفین شروع کنند……
    اگر ما زمین های کشاورزی و کوه و دره ها و کویرو……را کنار بگذاریم ،خیلی راحت وسریع ، بهرنفر ایرانی ۶۰۰۰ متر مربع مجانی زمین می رسد(به هر خانواده در زادگاه خانوادگی اش ! با ملاحظه ی کمی ضریب امکانات زمین…) ، و دیگر اینهمه ملت دلهره نخواهند داشت . و…..
    اگروضعیت آب مناسب باشد ، هر خانواده ضمن ساخت مسکن یا سر پناه ، اطاق ۲۰ متری برای هر فرد خانواده ، در این زمین چند هکتاری می شود انواع میوه و سبزیجات و حبوبات …..، موزد نیاز خانواده را با کیفیت بیشتری توسط خودشان تهیه کرد! و بقیه ی چند ده میلیون هکتار زمین کشاورزی دیگرکشور را برای محصولات صادراتی اختصاص داد .! و اگر موضوع تامین آب مناسب نباشد ، هر خانواده می تواند در آن زمین چند هکتاری به،
    به تعداد افراد خانواده اطاق بزرگ بسازد ، و بقیه زمین هم ، حیاط برای بازی و، تفریح خود و بچه هایش خواهد بود{(جمعیت را هم کنترل کنیم ، چون ما نیاز به جمعیت زیاد نداریم! همین جمعیت کنونی برایمان کافیست، چون همیشه چند میلیون فرد جوان داریم ، و الان زمان قدیم نیست که برای جنگ بخواهند ! جنگ ها الکترونیکی شده و جمعیت زیادی نمی خواهد ولی اگربا اصرار خواستند که جمعیت اضافه شود ، حتی دو برابر شود ، می توانند خانه ها را دو طبقه کنند که برای ۱۶۶ میلیون نفر می شود {(ازدیاد جمعیت بیشتر از ۱۰۰ سال طول می کشد ولی اطاق ها چندماه) ! مهم از نگرانی در آوردن نسل هاست !.و…..} !!! و اینهمه عقده ی خانه دار شدن برای خانواده های مستحق و مستضعف باقی نخواهد ماند !!!.. و سهمیه ی ماهیانه ی آب شرب(یا آب شرب را که زیاد نمی شود را آزاد بخرد) ، و شستشوی هر خانواده به او داده می شود که آنرا در تانکر نگهداری و مصرف کند(a\خواه او می خواهد با آن آب ماشین بشوید ، حیاط بشوید ، یا پارکینگ بشود ! اگر کم آورد باید خودش آزاد تهیه کند!!!….. و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.