حلقه مفقوده رونق خرده فروشی های آنلاین

محمدحسین برخوردار، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

حلقه مفقوده رونق خرده فروشی های آنلاین

کسب و کار نیوز - کرونا نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام کشورها و حتی کشورهای صنعتی بسیار قوی هم آثار بسیار منفی داشته و کشورهایی که از لحاظ اقتصادی در درجه اول قرار دارند 14.8 درصد GDP آنها پایین آمده است.

حالا کرونا روی کشور ما که در شرایط خاص و تحت تحریم بوده مسلما بیشتر اثرگذار خواهد بود. در دوره قرنطینه خانگی مردم مجبورند اقلام مورد نیاز خود را از طریق خرده فروشی های آنلاین دریافت کنند. بنابراین تجارت الکترونیکی با شیوع بیماری کرونا اهمیت بسیار زیادی یافته است. متاسفانه برخی فروشگاه های مجازی که پیش از این هم صاحب اعتباری بودند در این دوره خوب عمل نمی کنند و خدمات پس از فروش نمی دهند. سازمان حمایت و بخش معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت باید روی فروشگاه های اینترنتی نظارت داشته باشد. کالاهایی که این برخی از این فروشگاه ها به مشتریان تحویل می دهند اجناس فیک هستند. بنابراین لازم است خرده فروشی های آنلاین در معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت ثبت نام کنند تا اگر مردم شکایتی دارند، بتوانند به آنجا مراجعه کنند. در برخی از این سایت ها، اسم مدیرعامل و مسئول مشخص نیست و حتی خدمات پس از فروش مشخصی ندارند. چنین سایت هایی فقط کالا را تحویل می دهند و زمانی که مشتری از کالا راضی نیست و می خواهد آن را مرجوع یا تعویض کند چنین امکانی برایش فراهم نیست؛ در صورتی که پیش از این اعلام شده بود که مشتری قادر به مرجوع کردن کالاهای خریداری شده است. بنابراین در این فرایند مشتریان با مشکلات عدیده ای روبه رو می شوند. لذا تجارت الکترونیکی خوب است به شرطی که عده ای سودجو وارد این بیزینس نشوند که مردم نسبت به بقیه بیزینس و خرده فروشی های آنلاین که صادقانه کار می کنند بدبین شوند.

فروشگاه های اینترنتی باید حتما یک فرم خاصی در وزارت بازرگانی داخلی پر کنند. همه کسب و کارهای آنلاین موظف اند از قوانین این فرم تبعیت کنند. سایت های فروش اینترنتی باید همه به نوعی به وزارت بازرگانی داخلی متصل باشند تا وزارتخانه صمت اگر خواست (به خصوص در دوره کرونا) بتواند بر آنها نظارت و کنترل کند. متاسفانه در این بین افرادی شیاد هستند که خرده فروشی های آنلاینی راه می اندازند و قول هایی هم به مشتری روی سایت شان می دهند ولی پس از فروش، اگر آن کالا مورد نظر مشتری نیست و برخلاف آن چیزی است که در سایت هست، مشتری برای مرجوع کردن آن با مشکلات عدیده ای برخورد می کند و گاهی اصلا نمی تواند آن را پس بدهد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.