کارنامه آنلاین ها در بزنگاه کرونا

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

کارنامه آنلاین ها در بزنگاه کرونا

کسب و کار نیوز - رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: «کرونا روی تمام تجارت جهانی تاثیر گذاشته است. برآوردهایی که در حال حاضر می شود در بهترین حالت بین 15 درصد و بدترین حالت تا 25 درصد هم تا به امروز خسارت به مجموع تجارت جهانی وارد شده و قاعدتا بخش هایی هم که ما راجع به تجارت صحبت می کنیم شاید در کشور ما تجارت خرید و فروش کالا محسوب شود اما مجموع آنچه در تجارت خارجی صحبت می کنیم همه مبادلاتی است که چه کالا و چه خدمات انجام می دهند.»

به گزارش کسب و کار نیوز، مجیدرضا حریری افزود: «چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت ناوگان هواپیمایی بین الملی زمینگیر شده، هتل ها و رستوران ها زمین گیر شدند. اینها نشان دهنده این است که در بخش های خدماتی و به خصوص خدمات مرتبط با توریسم لطمات وحشتناک تری به اقتصاد وارد شده است. در حوزه کشاورزی کمترین لطمه را داشته ایم یعنی بیشترین لطمه در حوزه خدمات به خصوص خدمات مرتبط با توریسم بوده و کمترین حوزه ای که لطمه دیده حوزه کشاورزی؛ چه تولید و چه تجارت آن بوده است.»
او در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه کرونا چه تاثیری روی تجارت خارجی ما گذاشته است، گفت: «در دنیا وقتی کرونا شیوع می یابد، کشورهایی که اقتصاد قوی تری دارند مثل انسان هایی که سیستم ایمنی قوی تری دارند و در مقابل کرونا می توانند مقاومت بیشتری کنند و کشورهایی که اقتصاد آنها ضعیف است مثل افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است یا بیماری پیش زمینه ای دارند در مقابل کرونا ضعیف تر می شوند. ما جزو کشورهایی هستیم که اقتصادمان بیماری پیش زمینه ای داشته است و قاعدتا این روی تجارت خارجی ما هم تاثیر می گذارد. ما در شرایط عادی نیز سهم زیادی از تجارت بین المللی نداشتیم. سهم ما از کیک تجارت جهانی به حدود ۳/۰ درصد رسیده بود که وقتی چنین اتفاقی می افتد ما چون ضعیف تر هستیم، قاعدتا خسارت بیشتری می بینیم منهای بخش هایی مانند توریسم و خدمات و.. که در همه جای دنیا هم لطمه خوردند و ما هم به تبع لطمه خوردیم. ما در صادرات هم به شدت ضربه پذیر شده ایم زیرا بخش عمده ای از صادرات ما نفت، میعانات، گاز و فرآورده های نفتی و پتروشیمی بوده که بحران کرونا علاوه بر اینکه باعث کاهش تقاضا شده است، جنگ قیمت هایی نیز که در حوزه نفت پیش آمد، باعث شد قیمت این فرآورده ها پایین تر بیاید و ما بخش زیادی از درآمدهای تجارت خارجی و صادرات را از دست دادیم. منهای اینکه بخشی از صادرات ما کالا بوده به کشورهایی مثل عراق و افغانستان و آسیای میانه که آنها هم به دلیل اینکه در حال حاضر از کرونا ضربه خورده اند قطعا در بلندمدت قدرت خرید آنها پایین می آید که در حال حاضر پایین آمده و این موضوع تاثیر خود را طی چند ماه آینده نشان می دهد و آن بخش از صادرات ما نیز که به آنجا انجام می شد ضربه جدی خواهد خورد. این است که اقتصاد ما با همان روالی که در سال ۹۸ پیش می رفت اقتصاد به شدت شکننده و تحت خطری بود و اتفاقات اواخر سال ۹۸ و اوایل ۹۹ مانند کرونا و جنگ نفتی و این اتفاقات که در دنیا افتاد سرعت تخریب اقتصاد ما را بیشتر کرد.»

حریری در مورد فروش اینترنتی در دوره کرونا هم گفت: «در دنیا بخش فروش و تجارت آنلاین در خرده فروشی هنوز به رقم قابل توجهی نرسیده است. تا قبل از بحران کرونا چیزی حدود ۴ تا ۵ درصد از خرده فروشی دنیا از طریق آنلاین انجام می شد. در حال حاضر این درصد در دنیا به دلیل کرونا بالاتر رفته و به تبع در ایران نیز همان نسبت بالا رفته است. اما سهم اندک خرده فروشی در ایران یک بخش به زیرساخت هایی برمی گردد که فراهم نیست و بخشی هم به عدم شفافیت در تمام حوزه های اقتصاد که باعث می شود در معاملات آنلاین همیشه امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری وجود داشته باشد و فرهنگ آن نیز نه در سمت خریدار و نه در سمت ارائه دهنده وجود ندارد زیرا به محض اینکه شرکت های آنلاین چنین فرصتی نیز نصیب شان شد (آنهایی که از قبل کار کرده بودند و در جامعه اعتبار داشتند) صف انتظار آنها برای سفارش گرفتن به چندین روز می کشد. به نظر می آید راه زیادی مانده تا بتوانیم خرده فروشی را آنلاین کنیم.»

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.