صفحه اصلی / سرخط خبرها / فرصت ناب رشد کسب‌وکارهای آنلاین
فرصت ناب رشد کسب‌وکارهای آنلاین

مظفر علیخانی، معاون امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران

فرصت ناب رشد کسب‌وکارهای آنلاین

سرمقاله

شیوع ویروس کرونا عملا اقتصاد کشور در سه بخش تولید، توزیع و صادرات را تحت تاثیر قرار داد. طی این مدت بسیاری از واحد‌های تولیدی به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تعطیل شدند و چند شیفت کار را به یک شیفت تقلیل دادند. ظرفیت عملیاتی تولید در بسیاری از بخش‌ها کاهش پیدا کرد و کاهش سطح تولید، بیکاری نیروی کار را به دنبال داشت. از سوی دیگر در چنین شرایطی تهیه مواد اولیه تولید، ماشین‌آلات خطوط تولید، کالاهای واسطه‌ای و نهاده‌های تولید از بازار داخل و خارج از کشور دچار مخاطره شد.
در وضعیتی که تولید کاهش پیدا کرد و به دلیل کاهش تقاضا در بازار داخلی و صادراتی انبارها پر شده است و امکان فروش نیست، بنگاه‌ها در بخش نقدینگی و سرمایه در گردش دچار مشکل شده‌اند و تولیدکننده قادر نیست هزینه‌های حقوق و دستمزد، خدمات دولتی، آب، برق، گاز، مالیات، تامین اجتماعی، حقوق ورودی برای ترخیص کالاهای وارداتی، اصل تسهیلات و اقساط بانکی را بپردازد.
از طرف دیگر به دلیل مسدود بودن مرزها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان صادرات وجود ندارد و در بازار صادراتی نیز تقاضا کاهش پیدا کرده است و مجموعه این عوامل بخش تولید، توزیع و صادرات کشور را دچار مشکل کرده است.
اصلی‌ترین تاثیر منفی شیوع کرونا بر بخش‌های اقتصادی، کاهش شدید تقاضا است. کاهش تقاضا سبب تضعیف فعالیت‌های خدماتی حوزه غذا و آشامیدنی، لجستیک، گردشگری، رفاهی و ورزشی و فعالیت‌های تولیدی محصولات لوکس، پوشاک شد. به دلیل اینکه مجتمع‌های تجاری و واحدهای صنفی بسته شد در توزیع مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد. واحدهایی که باز بودند نیز مشتری به دلیل مسائل بهداشتی ورود پیدا نمی‌کرد و کسب‌و کارها دچار چالش شدند. با این وجود در میان بخش‌هایی که از شیوع کرونا صدمه می‌بینند هم، تفاوت‌هایی وجود دارد؛ به صورتی که عمق و شدت ضرر برای تمام این بخش‌ها یکسان نخواهد بود. طی این مدت تولید صنایعی که اقلام بهداشی، سلامت و ملزومات پزشکی و دارویی تولید می‌کردند، رونق گرفت و تقاضا برای آنها افزایش داشت.
اما واقعیت این است که بخش بزرگ دیگری از صنایع آسیب دید و این صنایع محدود به ۱۳ موردی که دولت عنوان کرد، نیست بلکه دامنه گسترده‌تری دارد و این صنایع نیاز به حمایت دولتی دارند.
از طرف دیگر کرونا ، فرصت نابی برای رشد خدمات و کسب و کارهای آنلاین ایجاد کرد. به دلیل افزایش تقاضای به وجود آمده، شرایط مناسبی برای رونق این دسته از کسب و کارها ایجاد شد. از جمله این خدمات و کسب و کارهای مجازی، می‌توان به مواردی نظیر فروش اینترنتی محصولات و خدمات، مشاغل خانگی در ابعاد مجازی آن، پلت‌فرم‌های آموزش از راه دور، نرم‌افزارها و راهکارهای سازمانی دورکاری، کسب و کارهای تولید محتوا و استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای استارت‌آپی اشاره کرد.
اما با مشکلاتی که طی این مدت در زمینه توزیع پیش آمد، مشخص شد بسترهای آنلاین ما جوابگوی نیازها و تقاضاها در چنین شرایطی نیستند. تجارت آنلاین و تجارت الکترونیکی هنوز در ایران در ابتدای راه قرار دارد. شبکه‌‎های آنلاین هم در بعد عرضه و هم در بعد تقاضا نیاز به تقویت زیرساخت‌ها و از طرفی نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد. واقعیت این است که هنوز بخش زیادی از مردم با شیوه‌های خرید و پرداخت آنلاین آشنا نیستند و یا اساسا اعتماد ندارند. لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
کیفیت این پلتفرم‌های آنلاین باید در حدی باشد که مردم به این سیستم‌ها و به پرداخت آنلاین اعتماد کنند، کالاهای سفارش داده شده باید به موقع و صحیح و سالم به دست فرد متقاضی برسد، سیستم‌های پرداخت باید امنیت داشته باشد.
در کشورهای پیشرفته طی مدت شیوع کرونا بخش آنلاین با افزایش فروش چشمگیری رو به رو بود و حتی منجر به استخدام‌های گسترده در این بخش‌ها شد. اما تفاوت این است که در این کشورها اولا مردم به طور کامل با این بسترها آشنا هستند و از طرف دیگر سیستم پرداخت امنیت دارد و قابل اعتماد است.
پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در پساکرونا کسب و کارها به سمت شبکه‌های فروش و توزیع مجازی کشیده می‌شوند. لازم است در این زمینه هم تولیدکنندگان و بنگاه‌ها و هم مصرف‌کنندگان آموزش لازم را ببینند و فرهنگ‌سازی صورت گیرد. وزارتخانه‌های مسئول باید احساس مسئولیت کنند و زیرساخت‌ها را تقویت کنند تا این فرهنگ جا بیفتد.
کرونا این ضرورت را هم به مسولان، سیاستمداران، متولیان و هم به بنگاه‌ها و مردم و مشتریان نشان داد که باید نگاه ویژه‌ای به تجارت الکترونیک و پلتفرم‌های آنلاین داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.