صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / نبود زیرساخت برای شکل گیری استارتاپ های حوزه دارو و درمان
نبود زیرساخت برای شکل گیری استارتاپ های حوزه دارو و درمان

هاله حامدی فر، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

نبود زیرساخت برای شکل گیری استارتاپ های حوزه دارو و درمان

کسب و کار نیوز - نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: «کرونا ازآنجا که روی کل صنایع تاثیرگذار بوده، بنابراین روی صنایع دارویی نیز به دلیل یک سری حساسیت ها و احتیاطات به طور قطع تاثیرگذار بوده است؛ اما تفاوت صنایع دارویی با سایر صنایع این بوده که در زمان قرنطینه نمی توانستند تعطیل کنند چون ما هیچ گاه نمی توانیم دارو را متوقف کنیم.»

به گزارش کسب و کار نیوز، هاله حامدی فر در مورد تاثیر کرونا بر صنعت دارو گفت: «شاید خیلی از شرکت های دیگر توانسته اند در زمانی تعطیل کنند، اما افراد درگیر در صنعت دارو در تمام این مدت فعالانه سر کار آمده اند و حتی شاید بشود گفت در خیلی از موارد از حالت قبل بیشتر سرکار می آیند. به هر حال این موضوع یک سری مشکلاتی را برای مدیران مجموعه ها ایجاد می کند. از طرف دیگر مسائلی مانند قرنطینه، تعطیلی سایر کشورها (زیرا خیلی از تامین کنندگان آنجا هستند)، کندی سیستم بانکی، نبودن پروازها برای ارسال اجناس و… صنایع دارویی را به خود مبتلا کرده و تاثیراتی روی صنایع دارویی داشته است.»

او در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه استارتاپ های حوزه دارو و درمان تا چه اندازه در دوره قرنطینه کمک کننده بودند، گفت: «در زمینه پلتفرم های آنلاین واقعیت این است که در حوزه دارو، ما داروخانه آنلاین نداریم؛ یعنی داروخانه ای که داروهای نسخه ای را به صورت آنلاین تحویل بدهد. دلیل آن نیز ملاحظات پزشکی است که در کشور وجود دارد؛ ولی به هر حال کلا پلتفرم های آنلاین کمک بسیار زیادی به بنگاه ها و فعالان اقتصادی کرده است. اگر پلتفرم های آنلاین نبود، جلسات نمی توانست تشکیل شود و همچنین ارتباطات نمی توانست انجام شود. توجه داشته باشید که خیلی از دریافت، خرید و ارسال اجناس از طریق پلتفرم های آنلاین انجام شد. بنابراین در این زمینه می شود بیشتر کار کرد.»

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران اضافه کرد: «مساله کرونا یک یادآوری به ما کرد که ما کلا از امکاناتی که داریم بتوانیم استفاده کنیم زیرا برخی مواقع ما این امکانات را برای فقط راحتی یا بهتر بودن یا کم کردن مثلا تحرک و مسافرت درون شهری استفاده می کنیم، در حال حاضر باید یادمان باشد که ما این پلتفرم ها را باید گسترش بدهیم زیرا گاهی ممکن است هیچ راهی به غیر از استفاده از این پلتفرم ها نداشته باشیم و با شیوع کرونا بحث رشد و گسترش این پلتفرم ها باید جدی تر دنبال شود.

برای اینکه پلتفرم های آنلاین حوزه دارو و درمان شکل بگیرند باید زیرساخت های آن فراهم شود. ایجاد یک پلتفرم آنلاین در حوزه دارو یا درمان با بحث قاچاق دارو، تامین دارو، ارز چهار هزار و دویست تومانی دارو و با همه این موارد گره می خورد و آن کسی که نگاه کلان دارد، باید بتواند این زیرساخت ها را در همه این زمینه ها فراهم کند. یعنی آن پلتفرم تحویل دارو صرفا باید چیزی باشد که ما مطئمن باشیم که مشکل سوءاستفاده دارویی، مشکل قاچاق دارویی، مشکل گران فروشی، مشکل قاچاق ارز و موارد بسیار دیگر ایجاد نکند. بنابراین زمانی که ما زیرساخت ها را ایجاد کردیم، می توانیم این پلتفرم ها را ران کنیم چون همه چیز خیلی ساده نیست. در این موارد دارو یک کالای استراتژیک و حساس است، ارز آن ارز سوبسیدی است، مراجعی که دارو را تحویل می دهند باید افراد متخصص باشند و کسی که دارو را می نویسد باید متخصص باشد. زمانی که بتوانیم تمام این زیرساخت ها را درست کنیم، استارتاپ های دارو و درمان به طور اصولی شکل خواهند گرفت؛ ولی در غیر این صورت اگر بخواهیم صرفا یک چیزی را بدون  در نظر گرفتن تمام جوانب آن ران کنیم در قدم اول و دوم برای آن مشکلات بسیاری ایجاد می شود که محکوم به شکست است.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.