صفحه اصلی / اسلایدر / مشقت مرزنشینان در روزهای کرونایی
مشقت مرزنشینان در روزهای کرونایی

هفت میلیون مرزنشین با شیوع کرونا در آستانه بیکاری قرار گرفته اند

مشقت مرزنشینان در روزهای کرونایی

کسب و کار نیوز- هفت میلیون نفر جمعیت مرزنشین در کشور داریم که شیوع کرونا کسب‌و‌کار آنها را تحت تاثیر قرار داده است. با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها آسیب جدی به معیشت مرزنشینان وارد شده، چراکه صادرات کالا یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی مرزنشینان است. باربران و کوله بران نیز در همین مناطق فعالیت داشته اند که در حال حاضر چندین ماه است که با وقوع کرونا بیکار شده اند و زندگی سختی را سپری می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که دولت طی هفته های گذشته برای ۲۳ میلیون خانوار کمک هزینه کرونایی یک میلیون تومانی واریز کرده و گویا دست خالی دولت اجازه کمک بیشتر به مناطق مرزنشین و محروم کشور را نداده است. مرزنشینان به ویژه کارگران مرزنشین یا کارگران مهاجری که بعضا به صورت فصلی برای کار به مرزها می‌روند دچار مشکلات عدیده شده‌اند از همین رو تا زمان گذر از بحران و بازگشت به شرایط عادی این افراد باید مورد حمایت قرار گیرند.

این حمایت‌ها ممکن است کم باشد، اما اکنون شرایط ویژه است و باید دست به دست هم داد تا بحران را پشت سر بگذاریم. در حالی که مشخص است کرونا به گروه‌هایی از جمله مرزنشینان بیشتر خسارت وارد کرده، اما تمهیداتی ویژه‌ای برای جبران خسارت این افراد اندیشیده نشده یا حمایت‌ها آنقدر کم است که عملا مشکلی را حل نمی‌کند. این موضوع به ویژه از این نظر اهمیت پیدا می‌کند که اغلب کارگران در شهر‌های مرزی از داشتن بیمه محروم هستند و نمی‌توانند روی حمایت‌های بیمه‌ای در ایام کرونا حساب کنند.

یاسر فیضی، رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران از جامعه ۷ میلیون نفری مرزنشینان می‌گوید که به دنبال گسترش ویروس کرونا کسب و کار آنها تحت تاثیر قرار گرفته است. او می گوید: بسته شدن مرزها باعث شده تا آسیب جدی به زندگی مرزنشینان و تعاونی‌های مرزنشین وارد شود و صادرات کالا که یکی از منابع مهم درآمدی آنها محسوب می‌شود، کاهش پیدا کند. فیضی با گلایه از تخصیص ندادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به تعاونی‌های مرزنشین می‌گوید: این مساله به کاهش فعالیت‌های مرزنشینان منجر شده است، در حالی که مرزنشینان در ایجاد اشتغال، حفاظت از مرزهای کشور، جلوگیری از مهاجرت و واردات قاچاق نقش و سهم بسزایی داشته و دارند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خراسان رضوی، مهمترین کالاهای صادراتی مرزنشینان را اقلام خوراکی، مواد غذایی، رب، ماکارونی، سیب زمینی، مصالح ساختمانی و سیمان عنوان کرده و می افزاید: این کالاها به کشورهایی همچون هند، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود و در مقابل برنج و روغن و چای از کشورهای همسایه وارد می‌شود. وی به تدوین نقشه راه توسعه صادرات کشور توسط وزارت صمت اشاره کرده و می گوید: با توجه به این مساله لازم است نگاه واحد و یکپارچه‌ای به مقوله صادرات به ویژه صادرات کالا با تنوع و ارزش افزوده بیشتر صورت گیرد و تعاونی‌های مرزنشین در استان‌های مرزی آمادگی همکاری با بخش خصوصی برای دسترسی به بازارهای هدف را دارند.

بسته شدن مرزها مرزنشینان را در شرایط بدی قرار داده است

علی ساری، نماینده مجلس

در بحران کرونا تمام مشاغل و کسب و کارها آسیب دیده اند. شاید درجه تحمیل خسارت به همه کسب و کارها یکسان نباشد اما کسب و کاری وجود ندارد که از این بحران در امان مانده باشد. در مناطق مرزنشین به دلیل اینکه صادرات و واردات انجام می شود و کارگران دراین مناطق با حمل بار و کوله بری زندگی خود را می گذرانند بیکار شده اند و با بسته شدن مرزها زندگی سختی را تجربه می کنند. جمعیت بسیاری در مناطق مرزنشین کشور زندگی می کنند که دولت می بایست باپیش بینی بسته شدن مرزها تسهیلاتی را برای این قشر اختصاص می داد.

به هر ترتیب مرزنشینان به ویژه کارگران مرزنشین یا کارگران مهاجری که بعضا به صورت فصلی برای کار به مرزها می‌روند دچار مشکلات ویژه‌ شده‌اند. تا زمان گذر از بحران و بازگشت به شرایط عادی این افراد باید مورد حمایت قرار گیرند. این حمایت‌ها ممکن است کم باشد، اما شرایط ویژه است و باید دست به دست هم بدهیم تا بحران را پشت سر بگذاریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.