فرصت کرونا برای تجارت الکترونیک

جایگاه فضای مجازی در پساکرونا عوض می‌شود

فرصت کرونا برای تجارت الکترونیک

کسب و کار نیوز - «ما باید دولت را سریعاً الکترونیک کنیم چراکه آموزش‌ها در دنیا تغییر می‌کند و جایگاه فضای مجازی عوض می‌شود و ارتباطات مردم شکل دیگری به خود می‌گیرد.» این قسمتی از سخنان رئیس جهموری است که روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس دولت هشداری را گوشزد می کند از اینکه نوع ارتباطات در پساکرونا در حال تغییر است و ما باید خود را برای آن آماده کنیم. الکترونیکی و دیجیتالی کردن دولت و بسترهای ارتباط با شیوع کرونا وارد فاز عملیاتی شده و همه کسب و کارها به ویژه سنتی ها به فکر گسترش فروش در بسترها و پلتفرم های اینترنتی هستند. استارتاپ ها در این میان پیش قراول اند.
با شیوع کرونا به اجبار مردم خانه نشین شدند و در سایه تعطیلی فروشگاه‌های سنتی، فروشگاه‌های اینترنتی با اقبال مردمی مواجه شدند و کسب و کارشان رونق گرفت. درواقع از سویی تمایل مردم به رعایت قواعد قرنطینه جهت دور ماندن از بیماری باعث شده که تقاضا برای خرید آنلاین افزایش یابد و از سوی دیگر کسب و کارهایی که تاکنون اقدام به فروش حضوری می‌کردند حالا با توجه به تعطیلی مغازه‌هایشان ناچار هستند برای فروش اجناس خود رو به فروش اینترنتی بیاورند.
اگر پیش از این به کسب و کارهای سنتی می گفتیم که بستری برای روش آنلاین در نظر داشته باشند بسیاری از آنها مقاومت می کردند. کرونا با ورود ناگهانی اش به جهان و نه تنها ایران همه را به فکر فروبرد که در روزگار خانه نشینی مردم چگونه می توان فروش فیزیکی را بر بستر مجازی برد.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، موانع تجارت الکترونیک در ایران را بررسی می کند.

آنلاین ها جوابگوی نیاز اقتصاد نیستند

عباسعلی قصاعی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس انجمن صنایع چینی ایران
۸ کارخانه بزرگ چینی سازی و تعداد انگشت شماری نیز واحدهای کوچک در ایران فعال هستند. کارخانه جات چینی بعد از شیوع کرونا حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افت تولید و فروش داشتند و آسیب دیدند. ظروف چینی هم جزو مایحتاج اولیه و ضروری خانوارها نیست. بنابراین آسیب نسبتا زیاد بوده است. در دنیا در کشورهای پیشرفته و توانمند اقتصادی در این شرایط به شدت به همه صاحبان کسب و کار از واحدهای صنفی گرفته تا تولیدی و توزیعی و خدماتی کمک می کند منتها کشورهای دیگر هم تحریم نبودند و فشار اقتصادی تحمل نکردند بنابراین با شیوع کرونا از امکاناتشان استفاده و به همه آحاد جامعه کمک می کنند. ایران به خاطر شرایط تحریمی که از قبل داشته زیر فشار زیادی بوده است. نهایتا شرایط اقتصادی کشور و دولت بسیار شرایط دشواری است. تنها راه این است که مقاومت کنیم و به تدریج جبران مافات شود. در دو ماه اخیر در سطح دنیا فضای مجازی و پلتفرم های اینترنتی خیلی رشد کردند و بسیار مفید بودند منتها این ۱۰ درصد نیاز جامعه در داخل و در خارج ۲۰ درصد بوده است و جوابگوی کل اقتصاد نبوده است. در ایران کسب و کار، فروش و توزیع در هر زمینه ای هنوز ۹۵ درصد سیستم غیراینترنتی است. ظرف این چند ماه فروش اینترنتی خود ما چند برابر بود و مفید بود ولی جوابگوی نیاز اقتصاد و تولید نیست. ما نیاز به اینترنت روان داریم و همچنین باید بستر آن فراهم شود. ولی این کار یک شبه انجام نمی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.