صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / افزایش خرید اینترنتی نیاز به فرهنگسازی دارد
افزایش خرید اینترنتی نیاز به فرهنگسازی دارد

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

افزایش خرید اینترنتی نیاز به فرهنگسازی دارد

کسب و کار نیوز - نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: «مردم با شیوع کرونا ترجیح می دهند که خریدهایشان را اینترنتی کنند.»

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا کلاهی صمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کرونا چه تاثیری روی خریدهای اینترنتی مردم گذاشته است، گفت: «طبیعتا حجم بالایی از تقاضا البته نه به سمت همه کسب و کارهای اینترنتی، بلکه به سمت برخی از این کسب و کارها رفته است. برخی دیگر که در حوزه خدمات و مسافرت بودند مانند اسنپ فود و شرکت های مسافرتی مثل علی بابا در میزان مشتری افت قابل توجهی داشتند. مشتریان به شرکت های اینترنتی که در بحث خرید آنلاین و تحویل کالا به صورت آنلاین بوده گرایش زیادی پیدا کردند.»

او ادامه داد: «در هر صورت فرهنگ خرید آنلاین در کشور ما در حال گسترش است. هنوز سهم فروش اینترنتی به کل خرده فروشی در کشور ما از اقتصادهای پیشرفته تر خیلی خیلی عقب تر است؛ یعنی خیلی کوچک است. در حالی که در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته بیش از یک چهارم کل خرده فروشی به صورت اینترنتی انجام می شود، در ایران این مقدار کمتر از ۳-۴ درصد است. گرایش مردم با رشد فروشگاه های اینترنتی و با ایجاد فرهنگ استفاده از آن، روند طبیعی خود را طی خواهد کرد. نیاز عمده ما فرهنگسازی است. عمدتا قشر خاصی با خرید اینترنتی راحت ترند و خریدهای خود را به این روش انجام می دهند. هنوز خیلی از مصرف کنندگان ایرانی ترجیح می دهند حضوری کالا را ببینند. برای گسترش خرید اینترنتی باید فرهنگسازی شود. پلتفرم ها و سامانه های آنلاین نقش پررنگی روی شفاف سازی بازار داشتند و عملا این به نفع مصرف کننده تمام می شود چون سود عادلانه ای توسط تمام اعضای زنجیره در این حوزه کسب می شود و قیمت ها شکسته است.»

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در گفتگو با «کسب و کار» ادامه داد: «یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم، ضعف ها و عدم بهره وری نظام توزیع است که باعث می شود ما یک اختلاف فاحشی در ایران بین قیمت کارخانه و قیمت مصرف کننده داشته باشیم. هزینه های واسطه گری و هزینه های مبادله در ایران از خیلی از اقتصادهای پیشرفته بالاتر است. طبیعتا فروشگاه ها و پلتفرم های آنلاین می توانند اینجا نیز به کمک مصرف کننده و دولت بیایند و هم بازار را شفاف کنند، فرار مالیاتی را کاهش بدهند و به نفع مصرف کننده عمل کنند.»

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.