صفحه اصلی / اسلایدر / فروش دارایی‌ها برای تامین معیشت
فروش دارایی‌ها برای تامین معیشت

عواقب سنگین تعطیلی مشاغل و بیکاری کارگران هر روز نمود بیشتری پیدا می کنند

فروش دارایی‌ها برای تامین معیشت

کسب و کار نیوز- بر اثر شیوع ویروس جدید کرونا و کاهش قیمت نفت وضعیت اقتصادی ایران روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود. در روزهای اخیر اقشار گوناگون مردم برای فروش طلاهای خانگی خود به طلافروشی‌ها مراجعه می‌کنند اما آن‌ها پولی ندارند که طلاهای مردم را خریداری کنند. به عبارتی بازگشایی اصناف پس از چندین هفته تعطیلی و مشکلات بوجود آمده در معیشت خانواده ها به دلیل لزوم خانه نشینی در شرایط کرونایی کشورمان سبب شد یکی دو روز گذشته مردم برای فروش طلا و جواهراتشان به طلافروشی‌ها رفته و فلزات و سنگ‌های گرانبهایشان را تبدیل به اسکناس کنند اما انگار طلافروشان هم این روزها از خرید امتناع کرده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به افزایش مراجعات برای فروش طلای خانگی به طلا فروشی‌ها گفت: به دلیل نبود فروش از سوی طلافروشی ها و کمبود نقدینگی بعضاً مشاجراتی هم صورت می گیرد. محمد کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال که چه قشری در روزهای اخیر نسبت به فروش طلاهای خود اقدام کرده‌اند؟ گفت: افراد زیادی از دهک پایین تا بالای جامعه در روزهای اخیر برای فروش طلا و جواهر خود به واحدهای طلافروشی در بازار طلا و جواهر مراجعه کرده‌اند.

وی با تأکید براینکه در شرایط فعلی طلا و جواهر قابلیت تبدیل به نقد شوندگی دارد، تصریح کرد: در این ایام دهک پایین برای تأمین امرار معاش و دهک بالا برای پاس کردن چک و پرداخت بدهی های خود نسبت به فروش طلاهای خود اقدام می کنند. این فعال بازار طلا و جواهر ضمن اشاره به تعطیلی ۵۰ روزه واحدهای طلا فروشی گفت: ۵۰ روز طلا و جواهر فروشی ها فروش نداشته اند و همین امر باعث شده تا نسبت به خرید طلاهای مردم به مشکل بخورند؛ وقتی این واحدها پولی ندارند چطور باید طلا و جواهر را از مردم بخرند؟

کشتی آرای افزود:‌ با شرایط ویژه ای که در جامعه رخ داده باید به واحدهای طلا و جواهر فروشی نیز مهلت داده بشود تا بتوانند جنس خود را بخرند. الان پول نقد در طلافروشی ها وجود ندارد و نقدینگی این واحدها به شدت کم شده چون فروشی نداشته اند.وی تأکید کرد: نقدینگی در واحدهای طلا و جواهر فروشی بشدت کاهش پیدا کرده و به دلیل عدم نقدینگی از خرید طلا امتناع می کنند و همین امر باعث بروز مشاجراتی بین مشتریان و این واحدها شده است.این فعال بازار طلا و جواهر با اشاره به عدم فروش در واحدهای طلا فروشی بعد از بازگشایی بازار، گفت: مردم الان به فکر سلامت خود هستند و کسی دنبال خرید طلا و جواهر نیست. با اینکه بازار طلا باز است ولی هیچ ترددی در این بازار مشاهده نمی شود.

قیمت طلا در سال ۱۳۹۸ با نوسان‌های زیادی همراه بوده که در نهایت ۴۰ درصد افزایش داشت. قیمت سکه بهار آزادی نیز در این سال کمتر از طلا و معادل ۳۴ درصد گران شد. اما به‌ گفته کارشناسان بازار با تغییرات بازار جهانی قیمت این فلز گران‌بها، بهای آن در سال ۱۳۹۹ در ایران دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد و با افزایش قیمت زیادی روبرو می شویم.

تغییر روش پردرآمدها در سرمایه گذاری

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی

تعطیلی بسیاری از مشاغل و بیکاری بسیاری از کارگران از یک سو و توقف فعالیت بسیاری از کسب وکارهای شخصی در دوران شیوع کرونا، در حال حاضر عواقب سنگین خود را بر وضعیت اقتصادی مردم نشان می‌دهد. در چنین شرایطی معمولا قابل پیش‌بینی است که طبقات مختلف اجتماعی از فروش دارایی‌ها برای تامین معیشت و حفظ حداقل‌ها استفاده کنند. فروش کالاهای سرمایه ای یکی از اولین استراتژی‌ها برای حفظ حداقل‌های معیشت است. اما این اتفاق بیشتر مربوط به دهک های پایین جامعه می شود که برای گذران زندگی این کار را انجام دهند.

اما مسئله اصلی در فروش طلا افزایش قیمت آن است. بسیاری از مردم با افزایش قیمت طلا سعی دارند با فروش آن پول نقد خود را در جاهای دیگری مانند مسکن و بورس سرمایه گذاری کنند. به دلیل سیگنالهای مثبتی که در چند هفته اخیر در بورس شاهد بوده ایم پردرآمدها خواهان تغییر روش سرمایه گذاری شده اند و به فروش طلا در مقیاس بالا روی آورده اند.

این در حالی است که دهک های پایین جامعه طلای زیادی برای فروش ندارند و در جامعه بخش جزئی را تشکیل می دهند اما آنها نیز برای گذران زندگی خود به این کار روی آورده اند. رسیدن قیمت هر انس طلا به ۱۷۰۰ دلار به اضافه افزایش قیمت دلار مزید بر علت شد و طلا در ایران گرانتر و گرانتر می شود.  لازم به یاددآوری است که متاسفانه دولت برنامه ریزی برای شرایط جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام نداده و فروش طلا توسط کم درآمدها یکی از نشانه های آن است. ما باید خودمان را برای جهان پساکرونا آماده کنیم چراکه در جهان پساکرونا شکل توزیع و تولید کالا متفاوت خواهد بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.