صفحه اصلی / اجتماعی / تهدید اشتغال ۱۰۰ هزار پرسنل بیمارستانهای خصوصی
تهدید اشتغال ۱۰۰ هزار پرسنل بیمارستانهای خصوصی

۵۸ بیمارستان خصوص تهران در بحران مالی و شش بیمارستان در آستانه ورشکستگی هستند

تهدید اشتغال ۱۰۰ هزار پرسنل بیمارستانهای خصوصی

کسب و کار نیوز- روسای بیمارستان‌های خصوصی تهران می‌گویند در صورت ادامه بحران کرونا و عدم پرداخت طلب های این بیمارستان ها از سوی دولت و بیمه ها، به زودی و حتما ورشکسته خواهند شد. طی سالهای اخیر بحران اقتصادی بیمارستان‌ها در حالی ادامه داشت که در ماه پایانی سال ۹۸ کشور با بحران یک بیماری همه‌گیر مواجه شد و موجب شد تا وضعیت بیمارستان ها بسیار بحرانی تر شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارتی بحران کرونا و کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی برای امور غیرکرونایی، بیمارستان‌های خصوصی و برخی بیمارستان های دولتی را با بحران اقتصادی مواجه کرده، به طوری که بسیاری از آنان به تعدیل نیرو و حتی تعطیل بخش‌های خود رو آورده‌اند. دوشنبه ۱۸ فروردین ماه، دکتر خلیل علیزاده، رئیس بیمارستان آتیه تهران، از متخصصان علم پزشکی و ارتوپدی، خبر از تعدیل ۵۰ درصد کادر پزشکی بیمارستان آتیه تهران که بنیانگذار آن بوده را داد؛ به عبارتی اخراج ۶۰۰ نفر از ۱۲۰۰ کادر درمان. به گفته او اگر بنا باشد که بیمارستان حدود ۵۰ درصد درآمد داشته باشد؛ در نهایت آن چیزی که بیمارستان قادر به پرداختش است، حدود ۲۰ روز حقوق بدون کارانه و اضافه‌کار را تأمین می‌کند.

تنها در بیمارستان آتیه تهران، نیمی از ۱۲۰۰پرسنل بیمارستان را برکنار کرده اند، زیرا این بیمارستان هیچ بودجه ای ندارد. پزشکان و پرستاران و سایر کارمندان باقیمانده نیز فقط ۲۰ روز در ماه می توانند حقوق بگیرند زیرا بیمارستان فاقد منابع مالی برای ادامه کار است. در یک بیمارستان خصوصی دیگر در تهران بیش از ۳۰پرستار اخراج شدند. در یک بیمارستان خصوصی در مشهد نیز ۳۰ پرستار شغل خود را از دست داده‌اند(۲۶ فروردین ۱۳۹۹). علاوه بر این، در ماه های بهمن و اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، تعداد زیادی از پرستاران در بیمارستان های خصوصی ایران شغل خود را از دست داده اند. البته یکی از اصلی ترین مشکلات مالی بیمارستان های خصوصی، عدم پرداخت شرکت های بیمه و سازمان تأمین امنیت اجتماعی دولت است.

در همین زمینه شمیمی، رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان‎های خصوصی کشور گفت: اکنون حدود ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستان‎های خصوصی خالیست. این کرونا نبود که بیمارستان های خصوصی را زمین گیر کرد. کرونا تیر خلاص به بیمارستان‎های خصوصی بود. در این شرایط سخت، بیمارستان‎های خصوصی دنبال تعدیل نیرو نیستند بلکه در تلاش هستند بتوانند حداقل حقوق را به پرسنل خود بدهند تا این بحران رد شود اما نمی شود و اگر ادامه پیدا کند، درِ بیمارستانی که ۴۰۰ تا هزار پرسنل دارد بسته می شود و پرسنل در این شرایط سخت اقتصادی دچار مشکل می شوند. تلاش مسئولان بیمارستان های خصوصی این است که در این شرایط به نوعی مدیریت کنند که به جای ۴۰۰ نفر، ۵۰ نفر تعدیل شوند اما همه بیمارستان‎های خصوصی یعنی حدود ۳۰۰ بیمارستان در کشور که ۵۸ بیمارستان آن در تهران است، دچار بحران مالی هستند.

حدود ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستان‎های خصوصی کشور کار می کنند و معیشت خانواده های آنها را تامین می‎کند، همه هم زحمتکش هستند. اگر به این افراد رسیدگی نشود و بیمارستان های خصوصی نتوانند حداقل حقوق را به این افراد بدهند، این بیمارستان ها ورشکسته می شوند. در همین تهران حدود ۶ بیمارستان در حال سقوط کامل و ورشکسته هستند و با ادامه این روند بقیه بیمارستان ها هم به این وضعیت می رسند.

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز در مورد مشکلات بیمارستان ها گفت، اغلب بیمارستان های خصوصی با بحران جدی اقتصادی مواجه شده اند. افزایش بار هزینه های بهداشتی در بحران کرونا این بیمارستان ها را به مرز ورشکستگی کشانده است. آنها مجبورند مواد ضدعفونی کننده را از بازار آزاد از واسطه ها به قیمت های گران بخرند و دسترسی راحت به این اقلام ندارند. از طرف دیگر تأمین ماسک و لباس های گرانقیمت محافظتی نیز برای پرسنل هزینه سنگینی دارد.


کوهی از مشکلات در برابر بیمارستان ها

اسدالله عباسی، نماینده مجلس

بیمارستان ها و مراکز درمانی در حال حاضر در شرایط خوبی به سر نمی برند و به دلیل بحران کرونا این مشکلات تشدید شده است. موضوعی که در حال حاضر بیمارستان ها را آزار می دهد نبود تجهیزات و کمبود کادر درمانی برای رسیدگی به بیماران است. به دلیل بحران کرونا بسیاری از کادر درمانی از روی اختیار خواهان رفتن به مرخصی بدون حقوق شدند که این امکان برای کسانی که منبع درآمدی دیگری غیر از همین شغل ندارند تصمیم بسیار سختی بوده و با ماندن سرکار هم جان خود را به خطر انداخته اند و هم از کمبود امکانات و مزایای شغلی محروم هستند.

البته در مورد بخش خصوصی هنوز گزارش مکتوبی از تعدیل نیروها به ما نرسیده است و ما هم خبر تعدیل را به همین شکل شنیدیم. ممکن است برخی افراد خودشان نتوانند در این شرایط فعالیت کنند. این در حالی است که بیمارستان‌های کشور بخصوص بیمارستان های گیلان که یکی از شهرهای پیک بیماری کرونا بوده در شرایط عادی هم برای پذیرش بیمار با کوهی از مشکلات روبه‌رو بودند و حتی بسیاری از مراکز درمانی استان ها امکانات و تجهیزات لازم را نداشتند. متاسفانه سو مدیریت باعث ورشکستگی بیمارستان ها شده و موظف به پرداخت بدهی های خود خواهند شد، بنابراین از مسئولین انتظار می رود که به این مهم توجه بیشتری نموده و در رفع این مشکل برآیند‌.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.