صفحه اصلی / سرخط خبرها / معاملات بلوکی سهام، بستر ایجاد رانت
معاملات بلوکی سهام، بستر ایجاد رانت

عباس علوی راد، اقتصاددان

معاملات بلوکی سهام، بستر ایجاد رانت

کسب و کار نیوز - هم زمان با عرضه های اولیه ای که در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته و با توجه به اینکه دولتمردان در ماه های اخیر تاکید بر مشارکت دادن لایه های مختلف مردم در بازار سرمایه دارند، به نظر می رسد یک نگرانی جدی در مورد ایجاد رانت در عرضه های اولیه شکل گرفته که این قاعدتا با توجه به سابقه تاریخی ای که در واگذاری ها داشتیم می تواند مشکلات زیادتری را در جریان واگذاری ها ایجاد کند.

سرمقاله-

به نظر می رسد شکل واگذاری ها منطبق بر معاملات بلوکی است که این شکل معاملات برای عرضه اولیه اگرچه یک روش مناسبی برای حجم بزرگی از سهام و ارزش آن است؛ اما یک بستر خیلی حساب شده ای برای ایجاد رانت و سیالیت انحصار از سهام برای عده ای خاص به یک شبکه دیگر ایجاد می کند. بنابراین با توجه به اینکه معاملات بلوکی از قید محدودیت روی قیمت و مقدار معامله رها هستند این خود بستری را برای ایجاد رانت ایجاد می کند. لذا اگر در عرضه های اولیه که شروع شده، قرار است که لایه های مختلف مردم در بورس و بازار سرمایه مشارکت داده شوند باید مکانیزم های متفاوت تری را برای جلوگیری از ایجاد رانت انتخاب کنیم.
با توجه به اینکه شکل معاملات بلوکی در واگذاری های اولیه این قدرت را می دهد اولا به شرکت های بزرگ با بنیه قوی مالی که بتوانند عرضه های اولیه را پوشش بدهند و در این جریان، حق مردم و معاملات جزء در واقع ضایع می شود و در ورای این موضوع آن وقت است که پس از عرضه اولیه، این شرکت ها با توجه به اینکه در بحث معاملات بلوکی محدودیتی روی قیمت وجود ندارد قادر خواهند بود که آن رانتی که نگرانی پیرامونش وجود دارد در معاملات بعدی شکل بگیرد و به نوعی اینجا یک درآمد رانتی برای شرکت های با بنیه مالی اولیه که به شکل معاملات بلوکی در عرضه اولیه این قدرت انحصاری را به دست آوردند برای آنها ایجاد شود که قاعدتا این شیوه واگذاری عرضه های اولیه، شائبه رانتی بودن را تقویت می کند. بنابراین اگر حق مردم است که بتوانند سهام عرضه های اولیه را تهیه کنند این شیوه معاملات تامین کننده و تضمین کننده حق مردم نخواهد بود و صرفا ایجاد رانت برای شرکت ها و افراد خاص می کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.