صفحه اصلی / اسلایدر / خانه نشینی کادر پروازی
خانه نشینی کادر پروازی

دولت کاری برای حمایت از شرکت‌های هواپیمایی زیان دیده نکرده است

خانه نشینی کادر پروازی

کسب و کار نیوز- با شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت مسافرت های داخلی و خارجی شرکت های هواپیمایی ضرر و زیان بسیاری را متحمل شده اند و از طرفی دیگر بسیاری از کادر پروازی نیز خانه نشین شدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق گزارش های منتشر شده کاهش پرواز‌های داخلی اکنون به ۹۰ درصد رسیده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط با میزان پروازهایی که در خطوط هوایی انجام می‌شود، گفت: در بسیاری از مسیرهای هوایی پروازی انجام نمی‌شود، به طور کلی بر اساس آمار در حمل‌ونقل هوایی، حدود ۱۰ درصد از پرواز‌های داخلی انجام می‌شود. رضا جعفرزاده افزود: میزان آمار پروازهای خارجی نیز حدود ۴ درصد است. پرواز‌های خارجی، بیشتر مربوط به پروازهای پشتیبانی و تامین اقلام بهداشتی است و اغلب از کشور چین است. پرواز‌های موردی از کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

با این تفاسیر اغلب کارکنان فرودگاه های کشور و کادر پروازی این روزها نمی توانند بر سر کار خود حاضر شوند و آسیب کرونا برای صنعت حمل و نقل هوایی تعدیل و کاهش نیروی کار خواهد بود. هرچند منابع آگاه در رابطه با تعدیل نیروی کار شرکت های هواپیمایی اظهارداشته اند که هنوز تعدیل نیرویی صورت نگرفته و اگر بسته حمایتی کرونا، سریع‌تر به شرکت‌های هواپیمایی برسد، تعدیلی نخواهیم داشت. ولی اگر تسهیلات حمایتی دیر به ایرلاین‌ها داده شود، ممکن است شرکت‌ها به دلیل نداشتن نقدینگی برای پرداخت حقوق پرسنل، دست به تعدیل نیرو بزنند.

به هر ترتیب در حال حاضر کادر پروازی شرکت‌های هواپیمایی، خانه نشین شده‌اند. شرکت‌هایی که پرواز ندارند، مهمانداران و خلبانان در خانه هستند؛ برخی شرکت‌ها هم تعداد اندکی پرواز دارند که موردی از آنها استفاده می‌شود؛ کادر اداری شرکت‌ها هم بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت دوسوم تعداد نیروها سرکار حاضر می‌شوند.

اما مقصود اسعدی سامانی درباره حمایت از شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: متأسفانه هنوز هیچ خبری از حمایت دولت از شرکت‌های هواپیمایی که به دلیل شیوع کرونا زمین گیر شده‌اند، نیست؛ حتی معلوم نیست چه زمانی قرار است این تسهیلات داده شود یا مکانیزم پرداخت تسهیلات حمایتی به چه شکلی است و دولت در این زمینه هیچ گونه توضیحی به شرکت‌های هواپیمایی نداده است.

وی در خصوص اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی که خبر از توافق برای پرداخت ۲,۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های هواپیمایی و ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های فرودگاهی و هندلینگ داده بود، گفت: به ما هنوز چیزی ابلاغ نشده و وزارت راه درباره رقم و نحوه پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا اطلاع رسانی نکرده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی در شرایط سختی به سر می‌برند، اظهار امیدواری کرد که دولت هر چه سریع‌تر تسهیلات حمایتی کرونا را به فعالان صنعت هوانوردی پرداخت کند. اسعدی سامانی با بیان اینکه حتی مشخص نشده که به هر شرکت چه میزان تسهیلات پرداخت خواهد شد، افزود: امیدوارم اعطای تسهیلات مذکور وارد چرخه بروکراسی اداری و بانکی نشود و ارقام در نظر گرفته شده، سریع‌تر به دست شرکت‌های هواپیمایی برسد.

بسیاری از شرکت های هواپیمایی تعطیل کرده اند

محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی تهران

از زمانی که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد ممنوعیت پروازها اعلام شد و در این دو ماهی که این بحران ادامه پیدا کرده تقریبا هیچ پروازی به جز پروازهای بازرگانی توسط برخی شرکت های هواپیمایی انجام نمی شود. تنها شرکت های هواپیمایی که فعالیت بازرگانی دارند پروازهای محدودی را دارند که در نهایت برای تبادل کالا است. در دو ماه گذشته تاکنون بسیاری از شرکت های هواپیمایی تعطیل کرده اند و هزاران هواپیما در کل کشور زمینگیر شده اند. در حال حاضر ۷۵ درصد پروازهای عبوری کاهش پیدا کرده و درآمد شرکت های فرودگاهی تحت تاثیر این اتفاق کاهش بسیار زیادی داشته است.

در این رابطه قرار بر این شد تا تیمی برای برآورد میزان خسارت وارد شده به شرکت های هواپیمایی وارد کار شود تا با برآورد دقیق خسارات تامین آن در دستور کار قرار بگیرد. باید اطلاع رسانی شود که محل تامین حمایت ها از کجاست و چگونه می توانند این خسارات را جبران کنند. کمک بلاعوض، وام و یا تسهیلات و بسته های حمایتی باید به شرکت های هواپیمایی اختصاص پیدا کند. با اعلام رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار بر این شد تا کل مولفه های حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی برآورد خسارت شوند و با ارسال آن به ستاد ملی کرونا خسارت این شرکت ها جبران شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.