صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / قیمت نفت افزایش یافت
قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت افزایش یافت

کسب و کار نیوز:قیمت نفت پس از سقوط تاریخی روز دوشنبه به پایین صفر، روز پنجشنبه برای دومین روز صعود کرد اما همچنان از اشباع فزاینده عرضه جهانی تحت فشار قرار دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن تا لحظه تنظیم این گزارش با ۱۱ درصد افزایش، به ۲۲ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت پیشتر به پایین‌ترین حد در ۲۱ سال گذشته سقوط کرده بود.

بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن با ۱۴ درصد افزایش، به ۱۵ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد تحویل مه روز دوشنبه به منفی ۴۰ دلار و ۳۲ سنت سقوط کرده بود.

بهای معاملات پیشتر میان افزایش و کاهش در نوسان بود و در حالی که بازار در اخبار منفی فراوانی احاطه شده است، آماری که افزایش ذخایر نفت آمریکا به بالاترین حد در سه سال اخیر را نشان داد را نادیده گرفت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام، بنزین و سوختهای تقطیری هفته گذشته تحت تاثیر تقاضای ضعیف که ناشی از پاندمی ویروس کرونا بوده، افزایش پیدا کرده است. ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۷ آوریل به میزان ۱۵ میلیون بشکه رشد کرد و به ۵۱۸.۶ میلیون بشکه رسید که نزدیک به رکورد ۵۳۵ میلیون بشکه ثبت شده در سال ۲۰۱۷ است. انتظار می رود به دلیل ضعیف ماندن تقاضا و کاهش نرخ پالایش در پالایشگاهها، روند رشد ذخایر ادامه پیدا کند. تولید نفت آمریکا در همین مدت ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید اما این میزان برای جبران رشد سریع ذخایر کافی نیست. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات نفت آمریکا است، ۴.۸ میلیون بشکه رشد کرد و به ۵۹.۷ میلیون بشکه رسید. این هاب تنها ۷۶ میلیون بشکه ظرفیت آزاد دارد که عمده آن در حال حاضر اجاره شده است. ذخایر بنزین آمریکا با یک میلیون بشکه افزایش، به رکورد ۲۶۳.۲ میلیون بشکه رسید و ذخایر سوختهایی نظیری دیزل و نفت کوره با ۷.۹ میلیون بشکه افزایش، به ۱۳۶.۹ میلیون بشکه صعود کرد.

عاملی که باعث افزایش قیمتها شد، توییت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بود که نوشت: به نیروی دریایی اجازه داده ام به قایقهای ایرانی که مزاحم کشتیهای آمریکایی می شوند، شلیک کنند.

انتظار می رود تا زمانی که تولید به سطح پیش از فروپاشی قیمتها برگردد و تقاضا که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا از بین رفته، بهبود پیدا کند، قیمتها در رکورد پایین باقی بمانند. شرکت ICE Futures Europe شب سه شنبه تایید کرد که در حال آماده سازی اقدامات برای زمانی است که قیمت نفت برنت منفی می شود. در این بین، معامله گران نفت در حال تغییر الگوهای ریسک خود برای محدود کردن ضرر و زیانشان هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه اوپک پلاس با کاهش تولید حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز موافقت کرده است اما این کاهش تا ماه مه آغاز نخواهد شد و حتی هنگامی که اجرایی شود، برای متعادل کردن بازار کافی نخواهد بود چرا که ویروس کرونا باعث سقوط ۳۰ میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.