صفحه اصلی / اقتصادی / بهترین راه دریافت کد اقتصادی و کارت بازرگانی
بهترین راه دریافت کد اقتصادی و کارت بازرگانی

بهترین راه دریافت کد اقتصادی و کارت بازرگانی

کد اقتصادی یک کد منحصر به فرد می باشد که کلیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای انجام  هرگونه فعالیت اقتصادی و تجاری بدان نیازمندند. در جامعه افراد زیادی مشغول فعالیت‌های اقتصادی می باشند. یکی از مواردی که در ساماندهی رفتار افراد و حمایت از آنها و دریافت مالیات از فعالان اقتصادی مستلزم وجود داشته باشد این است که افراد مذبور یک شناسه منحصر به فرد داشته باشند که این شناسه همان کد اقتصادی است.

کد اقتصادی توسط اداره دارایی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می گردد.هر شرکت  پس از ثبت به یک کد اقتصادی نیاز دارد. این کد چگونگی عملکرد یک شرکت از قبیل خرید و فروش و انجام خدمات را که در فاکتورها قید می گردد ، مشخص می‌ نماید. داشتن کد اقتصادی برای شرکتها الزامی می باشد.

کد اقتصادی ۱۲ رقمی است که برای بهبود سیستم مالیاتی و دریافت مالیات ارائه می شود. ارزش افزوده و اخذ قرارداد با مراکز دولتی می باشند ، میبایست نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند.

اشخاصی که باید کد اقتصادی بگیرند

همه اشخاص حقوقی که کارهایی نظیر توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی، تولیدی، مونتاژ و واردات و صادرات انجام می و دارای مجوز کسب و کار از مراجع ذیربطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند ، باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند.

مجوز فعالیت تجاری

مجوز فعالیت، سندی می باشد که براساس آن فعالیت هر شخصی از جانب وزارت بازرگانی یا دیگر مراجع مربوطه مورد تأیید قرار گرفته باشد. بعنوان مثال گواهی فعالیت صنعتی (کارگاه یا کارخانه) از طرف وزارت صنایع، مجوز داروخانه ها از طرف وزارت بازرگانی، فعالیت مرغداری از طرف جهاد، پروانه های کسب و کار صادره از طرف اتحادیه های صنفی، و معرفی نامه های سازمان برنامه و بودجه برای پیمانکاران همگی از نمونه های مجوز فعالیت هستند.

محل فعالیت تجاری

محل فعالیت تجاری به واحدی می گویند که آن محل از طرف مراجع قانونی دیگر و از طرف شهرداری به عنوان محل فعالیت اقتصادی شناخته شده و فعالیت مربوطه در آن با جواز کسب یا بدون جواز می تواند انجام شود. بعنوان مثال دفتر پیمانکاری یا واسطه های شغل های مشابه که اینگونه فعالیت نیاز به مجوز ندارد و داروخانه ها یا برخی دیگر از مشاغل که محل فعالیت آنها با مجوز کسب می باشد. محل فعالیت به صورت اجاره قطعی در اختیار مؤدی قرار می گیرد.

پرینت مربوط به کد اقتصادی

برگه ی پرینت کامپیوتری که پیش از صدور کارت اخذ می گردد شامل تمامی اطلاعات مربوط به مؤدی از قبیل اطلاعات هویتی و مالیاتی می باشد که بوسیله مأموران پست تحت عنوان رسیدی از طرف مؤدی در پرونده ی او لحاظ و بایگانی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی:

  • درخواست کتبی شخص.
  • فتوکپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی.
  • ۳-سه قطعه عکس ۲*۳ متقاضی(۳ قطعه)
  • ۴-فتوکپی از پروانه کسب.
  • ۵-تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی.
  • ۶-کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.
  • ۷-پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال و ارایه فیش پرداختی.

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  • ۱-درخواست کتبی شرکت.
  • ۲-کپی از تمامی صفحات شناسنامه.
  • ۳- روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد.
  • ۴- تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
  • ۵-کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.
  • ۶-فیش پرداختی به مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال.

شیوه تقاضای کد اقتصادی

مؤدی مالیاتی با بررسی شرایط یاد شده در اطلاعیه منتشره در روزنامه های کثیرالانتشار و دستورالعمل اجرای ماده ۸۵ قانون وصول بعضی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، در صورتی که شرایط لازم را داشته باشد بعد از کامل کردن فرم اطلاعات هویتی ذیربط از روزنامه که با تکمیل کپی فرم نمونه و سپس الصاق یک قطعه عکس بر روی فرم هویتی به همراه دیگر مدارک به حوزه مالیاتی مربوطه تحویل نموده و رسید دریافت می نماید.

پس از رسیدگی حوزه، به مدارک ناقص کد اقتصادی تخصیص نمی گیرد و مدارک و فیش بانکی بازگردانده نخواهد شد. در خصوص اشخاص حقوقی نیز مثل اشخاص حقیقی عمل می شود تنها وجه تفاوت آن این است که درصورت داشتن تغییرات میبایست فرم تغییرات اطلاعات هویتی هم از جانب مؤدی کامل شود.

ثبت کریم خان علاوه بر امور مربوط به اخذ کد اقتصادی کلیه امور در خصوص ثبت شرکت و ثبت برند را برای شما ارائه می دهد.

دلایل نیاز به کد اقتصادی

    صدور فاکتور رسمی

    اخذ کارت بازرگانی

    رتبه بندی و اخذ گرید

    شرکت در مناقصات و مزایده ها

    اخذ قرارداد با شرکتهای دولتی

    انعقاد قرارداد با شرکت های خصوصی حرفه ای

کد اقتصادی در حقیقت شماره شناسایی شرکت ها و موسسات در اداره مالیاتی کشور است. کد اقتصادی به اداره دارایی و سازمان امور مالیاتی برای رسیدگی به دفاتر پلمپ مالیاتی شرکت ها ، صورت حساب ها و فاکتورهای ارائه شده در سال مالی کمک می کند و حساب و کتاب های مالیاتی و احیانا معافیت هایی که شرکت برای مالیات از آن برخوردار می گردد در قالب کد اقتصادی راحت تر مشخص می شوند.

قانون سازمان مالیاتی کشور و کد اقتصادی

براساس ماده ۱۰۵ از قوانین سازمان مالیاتی کشور: «درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی از منابع مختلف ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیانهای (هزینه ها) حاصل از منابع غیر معاف و کسر مالیاتهای مقرر به استثناء مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد، مشمول مالیات حداکثر به نرخ ۲۵ درصد خواهند بود.»

بنابر این مصوبه مجلس، در صورتی که شرکت ها مراحل دریافت کد اقتصادی را به درستی پیش نروند و کد اقتصادی را دریافت ننمایند مشمول معافیت های مالیاتی که در ماده ۱۰۵ ذکر شده است نمی گردند. اخذ کد اقتصادی جهت فعالیت های اقتصادی الزامی می باشد و اشخاص با داشتن این کد می توانند به صورت قانونی به فعالیت های اقتصادی خویش بپردازند. این کد نیز در کارهای اقتصادی و مالیاتی الزامی می باشد به همین سبب جهت دریافت آن باید پرونده مالیاتی تشکیل داد.

مزایای دریافت کد اقتصادی

فراهم کردن زمینه حمایت از فعالان اقتصادی

اخذ مجوز برای انجام امور بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی

از مدارک لازم برای تشکیل پرونده صدور کارت بازرگانی، ارائه کد اقتصادی جدید و تعهد مبنی بر ارائه این کد پس از صدور می باشد.

 امکان انجام امور تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع کالا و کالاهای خدماتی توسط اشخاص حقوقی

امکان انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی

 کسب مجوز جهت فعالیتهای تجاری و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاش های ناسالم

کارت بازرگانی چیست؟

برابر قوانین گمرکی کشور،کارت بازرگانی مجوزی می باشد که دارنده ی آن،اعم از شخص حقیقی و حقوقی،می تواند با داشتن آن، در عرصه واردات و صادرات کالا تجارت داشته باشد.این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد،حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را شامل می شود.لذا همه تجار نمی توانند به امر واردات و صادرات کالا بپردازند و داشتن کارت بازرگانی یکی از شروط اصلی این امر برای تاجران می باشد.

ثبت کریم خان علاوه بر دریافت کارت بازرگانی کلیه خدمات در خصوص پلمپ دفاتر و اخذ پروانه بهره برداری را به شما ارائه می دهد.

شرایط دریافت کارت بازرگانی:

الف)اشخاص حقیقی:

-دارا بودن حداقل ۲۱ سال تمام

– دارا بودن سه سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی به تایید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی یا ارائه مدارک دانشگاهی یا داشتن مجوز تولید از یکی از وزارتخانه های تولیدی

– دارا بودن محل کسب متناسب با رشته فعالیت اعم از ملکی یا استیجاری

– دارا بودن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان

– دارا بودن حساب جاری در یکی از شعب بانک های داخلی

-عدم رابطه استخدامی با دستگاه ها و سازمان های دولتی

-عدم محکومیت موثر کیفری

-عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب

*اشخاص حقیقی غیر ایرانی:

– دارا بودن تمامی شرایط فوق الذکر به استثنای برگ پایان خدمت نظام وظیفه

– دارا بودن پروانه کار و اقامت معتبر

-عمل متقابل کشور متبوع آن ها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور

ب)اشخاص حقوقی:

-مدیران شرکت های تعاونی و شرکت های دولتی و شرکت های موضوع قانون حفاظت صنایع مشمول محدودیت نداشتن رابطه استخدامی با دستگاه ها و سازمان های دولتی نمی باشند.

-مدیران عامل و رئیسان هیئت مدیره شرکت ها میبایست پروانه کار و اقامت معتبر داشته باشند و سابقه محکومیت موثر کیفری نداشته باشد.

-مدیران شرکت های دولتی و شرکت های متعلق به نهادهای انقلابی و شرکت های قانون حفاظت صنایع که حکم مدیریت آن ها بوسیله سازمان های دولتی صادر شده باشد از ارائه گواهی عدم محکومیت کیفری معاف می باشند.

شرکت ها هم باید این شرایط را داشته باشند:

عدم ورشکستگی به تقصیر،داشتن محل کسب مناسب با رشته فعالیت(ملکی یا استیجاری)،داشتن دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه ثبتی

مدارک مورد نیاز صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی:

-اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع ۱۸۶ ماده ی قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی.

-دو صفحه فرم کارت بازرگانی و عضویت چاپ شده(تکمیلی از وب سایت به همراه مهر و امضاء متقاضی و گواهی امضاء توسط دفتر اسناد رسمی)

-سه قطعه عکس شش در چهار،جدید،تمام رخ ،ساده

-اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد.

-یک برگ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد(با امضای متقاضی کارت بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر،از اداره ثبت شرکت ها)

-اصل کارت ملی جهت برابر با اصل نمودن و یک سری کپی کامل از پشت و روی آن

-ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر(حداقل دیپلم)

تبصره:دارندگان پروانه ی بهره برداری صنعتی،کشاورزی،معدنی،خدمات فنی مهندسی و خدمات فناوری،

اطلاعات و ارتباطات(ICT) از مراجع مربوطه مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه،نباید مدارک فوق را ارائه دهند

-اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان برای برابر با اصل شدن و یک سری کپی از پشت و روی آن

* متولدین سال های ۱۳۳۷ و پیش از آن با مدارک فوق دیپلم و کمتر از آن با ارائه ی کپی مدرک تحصیلی نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.

* متولدین سال های ۱۳۳۴ و قبل از آن با ارائه کپی مدرک لیسانس نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.

* متولدین سال های ۱۳۲۸ و قبل از آن با ارائه کپی مدرک دکترا نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.

-داشتن حداقل سن ۲۳ سال تمام.

-اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی به نام متقاضی تنها روی فرم الف قابل قبول است(با مهر امضای رئیس شعبه)همچنین حساب های جاری شتاب مربوط به شهرستان ها چنانچه روی فرم (الف)تایید شده باشد قابل قبول می باشد.

-ارائه دسته چک حساب جاری مربوطه در زمان تشکیل پرونده الزامی می باشد.

-ارائه یکی از مدارک ذیل:

الف-اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی ،به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)

ب-اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی،برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)

ج-اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجاره نامه عادی به نام متقاضی،برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)با امضای دوشاهد ذیل آن

-ارائه ی اصل وکپی مدرک تولیدی معتبر از یکی از وازارتخانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی الزامیست.(صنوف تولیدی دارای پروانه ی کسب مشمول این بند نمی گردند.)

-ارائه کد اقتصادی جدید(اصل و کپی)و یا ارائه تاییدیه ی پیش ثبت نام در سایت Tax.gov.irو تعهد مبنی بر ارائه کد اقتصادی جدید پس از صدور

مدارک مورد نیاز صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

-اصل و فتوکپی کارت ملی

-کپی و اصل اساسنامه ی شرکت

-اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم؛ مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی

-اصل اظهارنامه ی ثبت نام در دفاتر بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت ها(با امضای مدیر عامل یا رئیس هیات مدیره)

-ارائه کپی و اصل اظهارنامه ی ثبت شرکت های سهامی خاص یا عام که توسط اداره ثبت شرکت ها مهر باشد.(شرکت های سهامی عام و خاص)

-ارائه کپی و اصل تقاضانامه ی ثبت شرکت های داخلی و شرکت های رسمی که توسط اداره ثبت شرکت ها مهر باشد.(شرکت های با مسئولیت محدود)

-کپی و اصل روزنامه ی رسمی در خصوص تاسیس و کلیه تغییرات شرکت که در موضوع شرکت صادرات و واردات ذکر شده باشد.

-اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت

-اصل و فتوکپی مدرک تحصیلی

-اصل و فتوکپی سند مالکیت شش دانگ (در صورت اجاره بودن محل،اجاره نامه ی کد دار باید به نام شرکت و در سربرگ شورای اصناف و پرینت کد رهگیری و منطبق با بند ۱-۱-۴ دستورالعمل صدور و تمدید کارت بازرگانی متناسب با رشته ی فعالیت و کسب و کار تجاری باشد)

-اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از زمان صدور آن ۶ ماه نگذشته باشد.

-کد اقتصادی

-گواهی گمرک اعمال ماده ی ۷ عدم مبادرت به قاچاق

-خرید تمبر به مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰ ریال بحساب دارائی واحد قبض که فرم توسط اتاق ارائه می شود.

-شناسه ملی شرکت(شش قطعه عکس ۴ در ۶ و فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه)

-تایید فرم (الف )مربوط به حساب جاری متقاضی

-تایید فرم (د) مربوط به تایید امضاء متقاضی توسط  دفترخانه

-اصل وکالتنامه ی رسمی در صورت داشتن وکیل

شما میتوانید جهت کسب اطلاعات و دریافت مشاوره رایگان از طریق سایت موسسه ثبتی کریم خان به آدرس www.sabtkarimkhan.com ویا شماره تماس ۰۲۱۸۷۱۴۷۰۰۰ با ما در تماس باشید.

منبع :‌ ویرلن

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.