صفحه اصلی / اسلایدر / تورم بزرگ در راه ایران
تورم بزرگ در راه ایران

پمپاژ پول به اقتصاد برای جبران آسیب‌های کرونا محتمل است

تورم بزرگ در راه ایران

کسب و کار نیوز - به زودی ۲۳ میلیون خانوار، وام قرض‌الحسنه یک میلیونی به عنوان تسهیلات حمایتی در دوران شیوع کرونا دریافت می کنند و این به معنای تزریق حدود ۲۰۰ میلیون دلار نقدینگی به بازار است. به این رقم بسته‌های حمایتی وعده داده شده برای نیم دهک پایین جامعه، افزایش مستمری بیکاری و کمک‌های نهاد‌های حمایتی به کسب و کارهای آسیب‌دیده کرونا را هم اضافه کنید.

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند این تسهیلات برای خانوارها یا بنگاه هایی که مشمول این تسهیلات شده اند خبر خوبی است اما برای اقتصاد به معنای ورود نقدینگی و تزریق پول، تورم بیشتر و گرانی است و به عبارتی آمده ایم از چاله دربیاییم؛ اما در چاه افتاده ایم!
این در حالی است که رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تبعات گسترده شیوع کرونا و تعطیلی و رکود کسب‌وکارها، عنوان کرد که احتمالاً دولت باید برای جبران این خسارات به اقتصاد پول تزریق کند که نتیجه محتمل آن، افزایش جهشی نرخ تورم است، تورمی که پیش از این هم بالا و فزاینده بود. مسعود خوانساری با بیان اینکه حداقل دو ماه است که کسب و کارهای کشور دچار مشکل شده و به تبع آن، وارد دوره رکودی خواهند شد؛ گفت: «به نظر می‌رسد که دولت ناچار خواهد بود پمپاژ پول به اقتصاد را صورت دهد؛ بنابراین اقتصاد ایران با تورم بزرگی مواجه خواهد شد. چهره‌ای که از اقتصاد ایران در دوران افول شیوع کرونا در ذهن من به عنوان یک فعال اقتصادی نقش می‌بندد، اقتصادی است که قطعا دارای تورم بزرگی خواهد بود.»
وی افزود: «اقتصاد ایران طی سال‌های قبل دچار تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی شده، ضمن اینکه پیش از شیوع کرونا پیش‌بینی بر این بود که سال ۹۹، اقتصاد ایران رشد منفی داشته باشد؛ اما اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا و کسری شدید بودجه که از سوی بخش‌های مختلف برآورد می‌شود، به نظر می‌رسد وضعیت اقتصاد ایران نسبت به گذشته بدتر باشد.»

کنترل تورم، مهم‌تر از وام است

برآورد دقیقی درباره تاثیر کرونا بر شاخص‌های کلان اقتصادی صورت نگرفته است. شاهد گرانی‌های مقطعی و موردی بوده‌ایم. با این همه هنوز سیگنال‌های مشخصی از بازار‌های مختلف دریافت نشده است. مسکن واکنش شدیدی به بحران کرونا نشان نداده و دلار و طلا بیشتر از نوسانات جهانی پیروی کرده اند. با وجود این، به صورت ذهنی این انتظار وجود دارد که قیمت‌ها یکمرتبه بالا بکشند و تورم لجام گسیخته‌ای ایجاد شود. چنین اتفاقی به شدت بر معیشت مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه تاثیر می‌گذارد. نکته مهم در این بین تورم انتظاری است که با اظهارات برخی مسئولان به وجود آمده است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که تورم ۴۰ درصدی به راحتی حمایت‌های معیشتی را می‌بلعد. یعنی اینکه اگر تورم کنترل نشود نه تنها وام یک میلیونی، کمک‌های بلاعوض و وام‌های نجات دهنده کسب‌و‌کار‌ها فایده‌ای ندارد که عملا شهروندان بدهکار می‌شوند و پولی هم ته جیب‌شان نیست تا بدهی‌شان را صاف کنند. بر این اساس شاید یکی از اصلی‌ترین راهکارها در این روزها و روزهای پساکرونا کنترل تورم است.

پیش بینی تورم ۳۰ درصدی

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان
اگر تسهیلات حمایتی دولت به بنگاه ها اعطا شود، این بنگاه ها می خواهند این پول را برای خرید مواد اولیه خرج کنند، فعالیت هایشان را انجام دهند و کسری های خود را جبران کنند و حرفی در آن نیست. این پول وارد اقتصاد می شود و نهایتا تقاضا را بالا می برد؛ اما از طرف دیگر همین پول شرایط عرضه را نیز امکان پذیر می کند. شما وقتی این پول را نپرداخته اید این بنگاه ها شرایط عرضه خوبی ندارند، نمی توانند مواد اولیه تامین کنند، نمی توانند یک سری از هزینه هایشان را بدهند و مشکلات بسیاری دارند. پس تزریق پول درست است که تقاضا را بالا می برد، ولی عرضه را هم گسترش می دهد و این می تواند آن نگاهی که فقط تورم زا هست را کاهش دهد. واژه «ابرتورم» که برخی اقتصاددانان به کار می برند اثرات منفی در جامعه بر جای می گذارد چون وقتی شما کلمه «ابرتورم» را به کار می برید، در حال حاضر شرکت تولیدکننده مبلی که تا دیروز یک دست مبل را ۲۰ میلیون تومان می فروخت، انتظار ابرتورم دارد، پس هم اکنون قیمت مبل را ۳۰ درصد بالا می برد چون می گوید در برخی اخبار اعلام شده که امسال ابرتورم وجود دارد. ما باید از ابتدا این زمینه را ایجاد نکنیم. به هر حال کشور ما کشوری است که تورم دارد و میزان تورم آن نیز امسال حدود ۳۰ درصد است؛ اما ابرتورم نیست. ابرتورم در ایران تورم های بالای ۷۰ درصد است. در ایران ۳۰ درصد یعنی یک تورم گرم؛ یعنی از تورم معمول کمی بیشتر چون معمول اقتصاد ایران در ۴۰ سال گذشته ۲۰ درصد تورم بوده است. پس زمانی که این میزان به ۳۰ درصد می رسد یعنی کمی بیش از معمول است و این در حالی است که ابرتورم یعنی تورم بالای ۷۰ درصد. لازم است این نکته ذکر شود که امسال جزو آن سال هایی نیست که تورم به ۷۰ درصد برسد.

پمپاژ پول تورم زاست

کمیل طیبی، اقتصاددان
طبیعی است که یک تورم انتظاری به دلیل شرایطی که هست در پیش داریم. در حال حاضر سطح تقاضا در بسیاری از بخش ها به دلیل تعطیلی خیلی از فعالیت هاست و به همین دلیل تقاضا پایین است؛ ولی طبیعی است تقاضای اضافی در بعد از این شرایط به وجود بیاید زیرا در حال حاضر این تقاضا نهفته است. بنابراین یک تورم انتظاری خواهیم داشت با توجه به اینکه انباشت تورم را از سال های گذشته داریم، این تورم در سال ۹۸ بیش از ۴۰ درصد بود. بنابراین هم از سمت عرضه رکود وجود دارد چون فعالیت ها خوابیده و می تواند تورم را ایجاد کند و هم از سمت تقاضا. وقتی چنین پمپاژ پولی که شکل بگیرد و آن حجم نقدینگی را افزایش دهد، طبیعتا می تواند تورم زا باشد ولی در اینکه اگر بگوییم یک تورم افسارگسیخته ای به وجود می آید، این مساله در حال حاضر قابل پیش بینی نیست. می توانیم بگوییم تورم وجود دارد و بالا نیز هست. اما با توجه به سیاست های انقباضی بانک مرکزی، احتمال یک جهش تورمی شدید کاهش می یابد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.