صفحه اصلی / اصناف / قیمت خودرو بیشتر از نرخ تورم رشد می کند
قیمت خودرو بیشتر از نرخ تورم رشد می کند

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با کسب و کار نیوز مطرح کرد:

قیمت خودرو بیشتر از نرخ تورم رشد می کند

کسب و کار نیوز- با توجه به مشکلات بسیاری که در کلان اقتصاد ایران وجود دارد و همچنین با وجود بی انظباطی مالی و اضافه برداشت های دولت، کسری شدید بودجه و بحران کرونا به اضافه افزایش هزینه های درمان سال پر تورمی را پیش رو خواهیم داشت.

همچنین به طور کلی در سال آخر، دولت ها توجهی به فاکتورهای اقتصادی نمی کنند و نرخ تورم همچنان افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش نرخ تورم به طور قطع در بازار خودرو تاثیر زیادی خواهد گذاشت و در سال پیش رو قیمت خودرو حتی بیشتر از نرخ تورم رشد خواهد کرد. به عبارتی با به روز کردن قیمت ها با توجه به تورم ۴۰ درصدی که حتما در آینده افزایش پیدا خواهد کرد قیمت خودرو نیز تا ۴۰ درصد و حتی بیشتر نیز افرایش خواهد یافت.

اما موضوع قیمت گذاری خودرو موضوع جدیدی نیست و شورای رقابت یا هر نهاد دیگری که مسئول قیمت گذاری شود نمی تواند با کار تعزیراتی و دستوری قیمت ها را کنترل کند. رویه شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو که به صورت دستوری خواهد بود تورم زاست و بازار خودرو کشش این اتفاق را نخواهد داشت. البته در حال حاضر ورود در این بازار توسط اکثر دهک‌های درآمدی تقریباً سخت و ناممکن شده‌ است، اما وجود نقدینگی بالا و دلالانی که در بازار بسیار اثر‌گذار هستند، خود عاملی برای تحریک تقاضا‌های غیر واقعی است که در کنار تعهدات خودرو‌سازان می‌تواند علاوه بر افزایش قیمت‌ها در اثر واقعی تورم حاکم بر اقتصاد کشور، بازار خودرو را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …