صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / صعود قیمت نفت در واکنش به نهایی شدن توافق اوپک پلاس
صعود قیمت نفت در واکنش به نهایی شدن توافق اوپک پلاس

صعود قیمت نفت در واکنش به نهایی شدن توافق اوپک پلاس

کسب و کار نیوز:قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در واکنش به توافق تولیدکنندگان با بزرگترین کاهش تولید تاریخ این صنعت، بیش از یک دلار افزایش یافت اما نگرانیها نسبت به اشباع عرضه رشد قیمتها را محدود نگه داشت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان معروف به گروه اوپک پلاس روز یکشنبه پس از چهار روز کشمکش با کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز که معادل حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی است، موافقت کردند.

وزیر نفت کویت اظهار کرد که کاهش عرضه جهانی نفت ممکن است به ۲۰ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۲۰ درصد از عرضه جهانی برسد.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۲۳ سنت معادل ۳.۹ درصد افزایش یافت و به ۳۲ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در زمان گشایش معاملات تا مرز ۳۳ دلار و ۹۹ سنت پیشروی کرده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۹ سنت معادل ۶.۱ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید.

دانیل یرگین، نایب رییس شرکت آی اچ اس مارکیت در این باره گفت: این توافق صنعت جهانی نفت و اقتصادهای ملی و سایر صنایعی که به آن وابسته هستند را قادر می سازد از یک بحران بسیار عمیق اجتناب کنند. این توافق مانع از رشد ذخایر نفت شده و فشار روز قیمتها را در زمانی که به وضعیت عادی برمی گردند، کم می کند.

کرملین روز یکشنبه اعلام کرد سران سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت شامل ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی همگی از توافق کاهش تولید نفت حمایت کردند.

ترامپ از این توافق تمجید و اعلام کرد که مشاغل صنعت انرژی آمریکا را نجات خواهد داد.

وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد که ریاض و امارات داوطلب هستند تولیدشان را بسیار بیشتر از میزان توافق شده کاهش دهند که مجموع کاهش تولید اوپک پلاس را به ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

با اینحال نگرانیها نسبت به وضعیت تقاضا در بحبوحه شیوع بیماری کووید ۱۹ که مصرف جهانی نفت را حدود ۳۰ درصد کاهش داده و بیش از ۱۰۰ هزار قربانی گرفته است، رشد قیمتها را محدود کرد.

توافق کاهش تولید اوپک پلاس روز پنج شنبه تصویب شده بود اما در پی امتناع مکزیک از پذیرش سهمیه کاهش تولیدش، تصویب نهایی آن به تاخیر افتاده بود.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس اعلام کرده که خواستار مشارکت کشورهای خارج از این گروه شامل آمریکا، کانادا، برزیل و نروژ در کاهش تولید به میزان پنج میلیون بشکه در روز است. کانادا و نروژ تمایل خود برای کاهش تولید را اعلام کرده اند. آمریکا که قوانین ضدانحصارطلبی آن کاهش هماهنگ تولید را ممنوع می کند، اعلام کرده که تولید نفت این کشور در نتیجه کاهش قیمتها حداکثر دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.