صفحه اصلی / سرخط خبرها / تخصیص بهینه بسته های حمایتی

مرتضی بکی، اقتصاددان

تخصیص بهینه بسته های حمایتی

سرمقاله

شیوع بیماری کرونا اثرات زیان بار بسیاری بر تمام بخش ها و صنایع ایران گذاشته و پیش بینی و برآورد میزان خسارات بستگی به ادامه روند آن در ماه های آینده دارد. به هر ترتیب تا به امروز میزان ضرر و زیان کسب و کارها و صنایع بسیار بوده و برگشت آنها به روال طبیعی و قبل از بحران کرونا زمان زیادی نیاز دارد.
حمایت ها باید در این شرایط افزایش پیدا کند چراکه اکثر کسب و کارها و صنایع فعالیتی ندارند و یا با کمترین ظرفیت خود فعالیت می کنند. در این شرایط ضرورت دارد کسب و کارها، برآورد میزان خسارات وارده و تخصیص منابع مالی به آن ها طبقه بندی شود. همچنین باید توجه ویژه به کسب و کارهای کوچک و نیز جبران بیکاری خانواده ها ناشی از تعدیل نیروی کار جامعه داشت و با تهیه بسته های حمایتی از آنها حمایت کرد. البته در این رابطه بسته های حمایتی و تسهیلاتی از سوی دولت در نظر گرفته شده است که اختصاص صحیح آن نیازمند شناسایی دقیق گروه هدف است.
از سوی دیگر انتشار اوراق در دو سطح بین المللی و داخلی نیز از سوی دولت می تواند به کاهش عمق تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد کمک کند. تا اوایل فروردین سال ۹۹ متاسفانه ۶۵ درصد صنایع و فعالیت ها و کسب و کارها و اصناف ابراز کردند که وضعیتشان از حیث تولید محصول نسبت به قبل بدتر شده و از این میزان ۴۲ درصد هم اعلام کردند که تولیداتشان تا حد خیلی زیادی کاهش یافته است. شاید الان قفسه فروشگاه ها و مغازه ها در کشورمان مملو از محصولات و کالاها باشند اما بخش عمده ای از این محصولات از تولیدات روز نیست و مربوط به تولیدات گذشته است که از قبل برنامه ریزی شده لذا موضوع مهم در این جریان برنامه ریزی تولید در ادامه شیوع کروناست. ضرورت دارد کسب و کارها، برآورد میزان خسارات وارده و تخصیص منابع مالی به آن ها طبقه بندی شود.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.