صفحه اصلی / اسلایدر / سرگردانی مستاجران در بحران کرونا
سرگردانی مستاجران در بحران کرونا

افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها و رشد ناچیز قیمتی دستمزد نگرانی ها را افزایش داده است

سرگردانی مستاجران در بحران کرونا

کسب و کار نیوز- مشاوران املاک از آن دسته مشاغلی هستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا حکم بر تعطیلی آنها داده شده است. از آنجاییکه در حال حاضر در فصل جابجایی مستاجران قرار داریم و به ماه های پر تقاضا برای جابجایی نزدیک می شویم شرایط کشور مشکلات بسیاری را برای مستاجران رقم زده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آخرین آمار‌های رسمی موجود در حوزه مسکن که مربوط به سال ۱۳۹۷ است، حدود ۲۶ درصد از خانوار‌های شهری و ۵ درصد از خانوار‌های روستایی اجاره نشین بوده اند و این در حالی است که این ارقام در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۲۵ درصد و ۴.۷ درصد بوده است. مقایسه این آمار‌ها نشان از افزایش تعداد مستاجران در این سال‌ها دارد. بنابراین در این روزها مستاجران بسیاری شرایط سختی را تحمل می کنند و برای جابجایی با سخت گیری های موجران و بسته بودن مشاوران املاک روبرو هستند. در حالی که اعلام شده است که موجران شرایط را برای مستاجران سخت نکنند و چند ماهی به آنها برای جابجایی تا عادی شدن شرایط بیماری فرصت دهند اما بسیاری از صاحبخانه ها به دنبال تخلیه منازل خود هستند و برخی دیگر نیز به دلیل ترس از بیماری منازل خود را اجاره نمی دهند. مستاجران بسیاری نیز به دلیل همین نگرانی ها اجازه بازدید منازل را نمی دهند و به طور کلی شرایط ویژه ای بر بازار اجاره بها حاکم شده است.

اما اما آنچه مهم است، تصمیم عملیاتی و قابل اجرا در حمایت از مستاجران برای عبور از روز‌های سخت کرونایی و رسیدن به توافق مطلوب با صاحبان املاک برای اجاره خانه مورد نظر است.هرچند نباید از این نکته چشم پوشی کرد که در این ایام، برخی از موجران با بخشیدن مبلغ اجاره برای یک یا دو ماه، به کمک مستاجران آمدند، اما این تنها مسکن موقت برای حمایت از مردم بوده است و نیازمند راهکاری اساسی از سوی دولت است.

این اتفاقات در حالی می افتد که این در حالی است که در سال گذشته بازار اجاره در این روزها خود با کمبود واحد های اجاره ای و رشد لحظه ای قیمت ها مواجه بود که با راه اندازی کمپین های مختلف و همچین کلید زدن طرح اقدام ملی مسکن کمی به سمت آرامش رفت اما امسال با ایجاد رکود و تعطیلی بسیاری از کسب وکارها و همچنین دیر تعیین شدن دستمزد کارگران در سال ۹۹ باعث شد که این بازار به سمت نابسامانی، افزایش قیمت و شرایط رکود تورمی برود. براساس این گزارش با توجه به آنکه نرخ دستمزد کارگران با افزایش ۲۱ درصدی هم اکنون به ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و این رشد قیمتی باعث نگرانی بیشتر برای مستاجران شده است چراکه رشد ناچیز قیمتی دستمزد و افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت های اجاره زمینه ساز مشکلات بسیاری برای این حوزه می شود.

دولت به بازار مسکن ورود کند

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور

شیوع بیماری کرونا بازار مسکن را در رکود بیشتری فرو برد. در حالی که به ماه های جابجایی مستاجران نزدیک می شویم بارها از صاحبخانه ها تقاضا داشته ایم که مهلت قراردادها را تمدید کنند تا سختی بیشتری به مردم وارد نشود. فعلاً هیچ برنامه‌ای برای وضعیت کنونی مستاجران نداریم و تنها راهکاری که در این زمینه در نظر گرفته‌ایم آن است که از مالکان خواهش می‌کنیم که شرایط مستاجران را درک کنند. البته باید به این نکته هم اشاره شود که پیش بینی این است که بعد از شرایط کرونا با افزایش نرخ اجاره ها روبه رو شویم و این رشد قیمتی برابر با نرخ تورم خواهد بود.

ستاد ملی کرونا باید با ورود با بازار مسکن تمهیداتی را برای مردم که این روزها باید برای جابجایی اقدام کنند بیاندیشد. در ماه های آینده با افزایش شمار مستاجران خواهان جابجایی در صورت ادامه بحران کرونا بازار مسکن آشفته خواهد شد. بازار اجاره به عنوان مهم‌ترین بازار اقتصادی کشور در شرایط کنونی و کرونا با حساسیت‌ها و مشکلات بسیار زیادی از جمله برای مستاجران روبه‌رو شده بنابراین امیدواریم دولت با در نظر گرفتن تمهیدات لازم به این بازار ورود کند و تسهیلات حمایتی لازم را برای مستاجران ارایه کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …