صفحه اصلی / اسلایدر / پیش‌بینی رکود فراگیر بازار مسکن
پیش‌بینی رکود  فراگیر بازار مسکن

نظام بانکی از بسته ۲۲ بندی برای جهش تولید مسکن در سال۹۹رونمایی کرد

پیش‌بینی رکود فراگیر بازار مسکن

شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شد تا تعداد معاملات مسکن در اسفند ماه سال گذشته کاهش یابد ولی براساس گزارش ها قیمت‌ها کماکان رو به رشد بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز با وجود این‌که هر ساله همزمان با آغاز فصل بهار، در فروردین‌ماه بازار مسکن روزهای کم‌رونفی را سپری می‌کند و تعداد خرید و فروش‌ها در این ماه روندی کاهشی به خود می‌گیرد، پیش‌بینی می‌شود این وضعیت با ادامه شیوع کرونا در کشور ادامه داشته باشد. آمارها حاکی از آن است که در فروردین سال گذشته تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران به ۳ هزار و ۴۲۳ فقره رسید که نسبت به اسفند ۹۷ و فروردین ۹۷ به‌ترتیب ۷۳.۳ و ۳۲.۲درصد کاهش را ثبت کرد.
آن‌طور که دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، در اسفندماه ۹۸ تعداد مبایعه‌نامه‌ها با یک کاهش شدید به ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره رسیده است. این در حالی است که تعداد مبایعه‌نامه‌ها در بهمن ماه سال ۹۸ بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۵۰ فقره بود که این آمار به خوبی نشان می‌دهد در اسفند ماه حدود ۳ هزار و ۳۰۸ فقره تعداد میایعه‌نامه کاهش یافته است. در اسفند ماه سال ۹۷ نیز تعداد مبایعه‌نامه‌ها ۱۳ هزار و ۳۳ فقره بود. این کاهش معاملات به دنبال شیوع کرونا در کشور اتفاق افتاد.
در این میان، یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تاثیر شیوع کرونا ویروس بر کاهش معاملات مسکن، می‌گوید:‌ با تداوم این روند، ‌ قیمت مسکن کاهش بسیاری خواهد داشت. به اعتقاد سید احسن علوی، آمارهای ارائه شده نشان‌دهنده اثرگذاری مستقیم شیوع بیماری کرونا در حوزه اقتصادی کشور است؛ به طوری که پس از شیوع این بیماری عملا بازار مسکن به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور متوقف یا کم رونق شده است.
وی تصریح می‌کند: قطعا کاهش معاملات مسکن طی یک ماه پایانی سال ۹۸ در نزولی شدن روند قیمت گذاری مسکن اثرگذار بوده است، به طور حتم اگر این روند تداوم داشته باشد، قیمت مسکن کاهش بسیاری خواهد داشت. علوی عنوان می‌کند: از سوی دیگر، در صورت کنترل شیوع بیماری کرونا و برگشتن بازارهای اقتصادی به حالت عادی، ما در سال ۹۹ شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن نخواهیم بود. کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن حداکثر به میزان تورم افزایش خواهد داشت.
صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز اعتقاد دارد؛ بازار مسکن سال ۹۹ وضعیت کم نوسانی را خواهد داشت. وی با بیان این‌که بازار مسکن در سال ۹۹، بازاری باثبات خواهد بود، می‌گوید: با توجه به وضعیت و روند بازار، به‌نظر نمی‌رسد که قیمت مسکن در سال ۹۹ افزایش چشمگیری داشته باشد و وضعیت بازار کم نوسان خواهد بود.وی با بیان این‌که دولت برای مدیریت بازار مسکن باید برای نقدینگی موجود در جامعه و سرمایه‌های خرد و کلان در کشور برنامه ریزی کند، ‌ می‌افزاید: یکی از راهکارهای مدیریت بازار مسکن، افزایش تولید واحدهای مسکونی است، در این شرایط اگر تقاضا برای خرید نیز بالا برود، می‌توان بازار را با تزریق واحدهای جدید مدیریت کرد و مانع از افزایش چشمگیر قیمت مسکن شد. وی تاکید می‌کند:‌ متاسفانه دولت تاکنون اقدامات قابل قبولی در عرصه تولید مسکن صورت نداده و اقداماتشان تنها منحصر به طراحی طرح ملی مسکن و ثبت نام از متقاضیان بوده است، اما تاکنون اقدام عملی در این عرصه صورت نگرفته است.

کاهش تقاضا امید به کاهش قیمت مسکن را افزایش داده است
علی ملکی، کارشناس مسکن
مسکن از آن دسته بازارهایی بود که شیوع بیماری کرونا تا حد زیادی توانسته تاثیرات بسیاری بر روی آن داشته باشد. بازار مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی در سالهای اخیر بخصوص در دو سال گذشته قرار داشته است و نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است. امروز در شرایطی قرار داریم که نه فروشنده و نه خریداری در بازار مسکن وجود دارد و به دلیل کاهش تقاضا امید به کاهش قیمت در این بازار را داریم.
بنباراین با شیوع بیماری کرونا در ایران، تمام بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن دچار افت معاملات شده اند که این مسئله عملا بر قیمت مسکن نیز اثر گذاشته است. بازار مسکن نیز مانند بازارهای دیگر اقتصادی تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است، به این صورت که میزان مراجعه مردم برای خرید و فروش مسکن به مشاوران املاک به میزان چشمگیری کاهش یافته است. بر اساس آمارها میزان معاملات مسکن در دی و بهمن ماه افزایش قابل توجهی داشت و این مسئله موجب شد که قیمت مسکن چند درصد افزایش یابد، زیرا بازار مسکن تابع عرضه و تقاضا است و وقتی تقاضا بالا می رود، قیمت ها افزایش می یابد.
حال شاهدیم که با شیوع بیماری کرونا در ایران، تمام بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن دچار افت معاملات شده اند، این مسئله عملا بر قیمت مسکن نیز اثر گذاشته است. پیش بینی می شود که با تداوم وضعیت اقتصادی کشور و کاهش معاملات بازار مسکن، قیمت ملک و خانه روند کاهش به خود بگیرد، زیرا همان طور که گفتم با کاهش تقاضا، قیمت مسکن به سمت کاهش و واقعی شدن حرکت خواهد کرد. البته به نظر می رسد که قیمت در بازار مسکن در سال آینده نیز روند افزایش نخواهد داشت، زیرا از یک طرف قیمت در بازار اشباع شده و از طرف دیگر بازار مسکن در سال آینده تحت تأثیر شیوع کرونا خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.