چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ابعاد گسترده خسارت کرونا بر اقتصاد
ابعاد گسترده خسارت کرونا بر اقتصاد

علی مروی، اقتصاددان در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

ابعاد گسترده خسارت کرونا بر اقتصاد

کسب و کار نیوز - یک اقتصاددان گفت: مشخص است که کرونا اقتصاد جهانی را دچار رکود کرده است. در این میان بخش های خدماتی بیشترین آسیب را دیده اند و پس از آن، بخش های خرده فروشی. اگر این بحران ادامه پیدا کند و این مشکلات ادامه داشته باشد، آسیب کرونا حتما به تولیدات صنعتی شرکت های بزرگ نیز خواهد رسید و این رکود عمیق تر خواهد شد. لذا ما نیز در کشور از این موضوع بی اثر نبودیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی مروی، اقتصاددان در گفتگو با «کسب و کار» در مورد خسارت های کرونا ادامه داد: در مورد خسارت های کرونا برآوردهایی وجود دارد. بعضی از برآوردها که بدبینانه است و خسارت را زیاد بزرگ می کنند، می گویند تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان ما در حوزه کرونا در یک بازه سه ماهه (اول اسفند تا پایان اردیبهشت) خسارت خواهیم دید. برخی هم البته خوش بینانه تر به این موضوع نگاه می کنند و این خسارت را کمتر می دانند و می گویند این خسارت بستگی دارد به اینکه ما چقدر بتوانیم آن را مدیریت کنیم و اگر موفق به این کار شویم خسارت های کرونا کمتر می شود. اما من معتقدم خسارت کرونا همین هست به اضافه اینکه ما یک سری خسارت ها را نمی بینیم مثل خسارت های روانی و آسیب های اجتماعی که به تدریج و در بلندمدت خودش را نشان می دهد.
راه هایی هست که بتوان خسارت های آن را کمتر کرد. زمانی که ما می خواهیم خسارت کرونا را جبران کنیم، یک بار باید به بازه کوتاه مدتی که در حال حاضر در آن قرار داریم بنگریم. در این بازه الان در شرایط فعلی کارخانه ها تعطیل اند و همه در قرنطینه اند، بنابراین اولویت حفظ معیشت کارگران و گروه هایی است که در حال حاضر آسیب بیشتری می بینند. با وجود همه اشکالاتی که به سیستم های کوپن و سبد معیشتی و امثال آن وجود دارد، اما اختصاص دادن کوپن به گروه های هدف کارگران و دست فروشان و کسب و کارهایی که رسما تعطیل شده اند تنها راه حل است. روشی که دولت پولی را به کارت ها تزریق می کند برای شرایط حال حاضر جواب نمی دهد. در حال حاضر تنها اطلاعاتی که از این گروه ها داریم یک کد ملی و بعد خانوار آنهاست که می توانیم به آنها کوپن اختصاص دهیم تا بتوانند بخشی از نیازهای اساسی خود را تامین کنند. بعد از اینکه از این مرحله رد شویم در یک بازه میان مدت ۳ تا ۴ ماهه که دوران اولیه بعد از کروناست، ما در این دوره باید به سرعت برای کسب و کارهایی که در این مدت به آنها دستور دادیم که تعطیل شوند، تقاضا ایجاد کنیم و تحریک تقاضا داشته باشیم.
قسمت نخست تحریک تقاضا از خود دولت شروع می شود؛ به این معنا که دولت تقاضا ایجاد کند و بازار را به حرکت درآورد. در اینجا احتمالا کسانی می گویند دولت پول ندارد. اما پاسخ ما این است که دولت می تواند مثل کشورهای دنیا، انتشار اوراق قرضه و برداشت از صندوق ذخیره ارزی را در دستور کار خود بگذارد تا بتواند تحریک تقاضا کند. در بلندمدت و بعد از آن بازه یکساله ما باید بتوانیم سیاست هایی را داشته باشیم که ضمن اینکه کرونا در کشور ما وجود دارد و این ویروس همچنان دارد با ما زندگی می کند اما کسب و کارها در رابطه با این موضوع آسیب پذیری کمتری داشته باشند. مثلا توسعه کسب و کارهای اینترنتی و وصل کردن مغازه ها و کسب و کارهای خرد به شبکه های فروش بزرگ اینترنتی و استارتاپ های بزرگی که در این حوزه می توانند کمک کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۱۸ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.