به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت خودروهای داخلی از بهمنماه شروع به جهش کرد، بهطوری که نرخ پراید را به بالای ٧٠ میلیون تومان رساند. افزایش قیمت خودروهای داخلی در شرایطی رخ داد که مدیران وزارت صنعت بارها از افزایش عرضه خودرو به بازار و حتی افزایش تولید خودرو گفته بودند اما درنهایت افزایش تولید و عرضه نهتنها منجر به کاهش قیمتها نشد بلکه شیب صعودی بهای خودرو در ماههای پایانی سال ادامهدار شد. در حالی که افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو کمتر از یک ماه پیش اتفاق افتاد کرونا وارد ایران شد و حالا با شیوع کرونا این بازار هم مانند سایر بازارهای ایران سوت و کور شده و همین مسأله منجر به کاهش قیمت خودرو شده است. با وجود این، بسیاری از خریداران سردرگم شدهاند و نمیدانند که آیا ریزش قیمت خودرو در سال آینده ادامهدار خواهد بود و وقت مناسب خرید خودرو چه زمانی است؟ حالا سه هفته پس از شیوع کرونا بازار خودرو هم مانند سایر بازارها رکود سنگینی را تجربه میکند.
این موضوع درحالی رخ میدهد که اوج فروش بازار خودرو در ماههای پایانی سال و قبل از شروع مسافرتهای نوروزی به شمار میآید. آنطور که فعالان بازار میگویند تا یکماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمتها داشتند و حاضر نبودند خودروهای خود را به قیمتی کمتر از قیمتهای اعلامی خود به فروش برسانند، حال آنکه هماکنون در بازار بیمشتری، این خریداران هستند که با چانهزنی قدرت بازار را به دست گرفتند.
«کسب و کار» نظرات کارشناسان این بازار را بررسی می کند.
تعطیلی خرید و فروش در بازار خودرو
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران
این روزها همه مسئولان مردم را به خانه نشینی دعوت میکنند، به همین دلیل مراجعات به بازار خودرو و همچنین نمایشگاه ها به حداقل خود رسیده است. خرید خودرو مستلزم رفتن به اماکن شلوغ، گرفتن برگه کارشناسی، مراکز تعویض پلاک، دفترخانه ها و غیره است، اما شیوع کرونا سبب شده شاهد کمترین مراجعه به این نقاط برای خرید و فروش خودرو باشیم. رکود خرید و فروش ها سبب شده از ابتدای اسفند ماه تاکنون کاهش متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی خودروهای وارداتی، افت ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی و کاهش تا ۲۰ میلیون تومانی خودروهای داخلی را شاهد باشیم و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد. این روزها تقاضا برای انواع کالاها از جمله خودرو کاهشی شده، اما فروشندگانی که پول لازم باشند احتمال دارد با قیمتهای بسیار پایین تر از قیمت های بازاری خودروهایشان را بفروشند. با توجه به اینکه مردم به سلامتی شان اهمیت میدهند تقاضاها در حداقل خود است، بازار نیازمند آرامش است و کرونا امروز تاثیر خود را روی بازار خودرو گذاشته و همه منتظرند چه زمانی از شر این بیماری خلاصی خواهیم یافت؟
آرامش مقطعی در بازار خودرو به دلیل کرونا
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو
واقعیت این است که در حال حاضر بازار خودرو، بازار سرمایه است؛ یعنی دیگر بازار عرضه و تقاضا نیست و به همین دلیل در یکی، دو ماه گذشته با وجودی که تولید خودرو افزایش یافت؛ ولی قیمت ها نیز صعودی شد. تولید خودرو طی این بازه زمانی نسبت به تابستان دو برابر شد؛ ولی قیمت ها هم راستا با افزایش نرخ ارز به شدت افزایش یافت و اگر قیمت ها کمی پایین آمد متناسب با قیمت ارز بود. طی یک هفته گذشته به دلیل خانه نشینی مردم و توقف فعالیت ها و خرید و فروش ها، همه بازارها به نوعی نیمه تعطیل و متوقف است. البته از پنج شنبه دو هفته قبل اعلام شد که سایت ها نیز نمی توانند قیمت خودروها را اعلام کنند، علت آن هم این بود که قیمت ها به طور صعودی مرتب افزایش می یافت. در حال حاضر نوعی رکود به همراه سکوت بر بازار خودرو حکمفرماست، نه کاهش قیمت و به طور قطع این قیمت ها در سال آینده رو به افزایش است. پیش بینی من در مورد شدت افزایش قیمت هاست وگرنه در مورد افزایش قیمت شکی نیست. در حقیقت چند عامل در سال آینده موجب افزایش قیمت خواهند شد. نخست تورم که به طور معمول در اقتصاد ما رخ خواهد داد. در یک ماه گذشته که قیمت ارز تغییراتی داشت قیمت مواد اولیه حدود ۲۰ درصد افزایش یافت که تا این موارد تاثیر خود را بر قیمت خودرو بگذارد زمان می برد؛ ولی قطعا در ادامه این موارد تاثیر خود را خواهد گذاشت. یعنی تورم طبیعی به همراه تحریم ها باعث خواهد شد قیمت خودرو افزایش یابد. از طرف دیگر درآمد ارزی کشور کاهش پیدا خواهد کرد و شیوع بیماری کرونا و جنگ قیمتی که روسیه و عربستان به شدت دنبال می کنند قیمت نفت را به زیر ۳۰ دلار خواهد برد و از طرف دیگر تحریم هستیم و درآمد ارزی کشور پایین می آید. به تبع ارزش ریال هم پایین خواهد آمد و لذا قیمت ها حتما بالا می رود و درنتیجه قیمت خودرو به طور طبیعی حتی اگر همه چیز سر جای خود باشد بالا می رود اما چند اتفاق دیگر نیز در کنار این موضوع داریم. اگر دولت روی یورو ۵ و استانداردهای ۸۵گانه اصرار کند، به طور طبیعی اگر خودرویی در حال حاضر موتور یورو ۴ دارد و می خواهد یورو ۵ شود باید ارتقای تکنولوژی بدهد بنابراین قطعات اضافه می خواهد؛ از این رو قیمت آن هم افزایش خواهد یافت. یک مشکل دیگر نیز داریم که هر چقدر هم خودروسازان زرنگ باشند و بتوانند تحریم ها را دور بزنند و هرچقدر هم نهضت داخلی سازی با قدرت و شدت و حدت جلو برود بالاخره زمانی خواهد برد لذا تا مدتی هم اگر قرار باشد یورو ۵ به بازار عرضه شود ما کاهش توان عرضه داریم و تیراژ تولید پایین می آید. لذا آنجا نیز کمبودهایی را خواهیم داشت. لذا در ماه های آینده ما قطعا با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم. بنابراین کسانی که نیاز به خودرو دارند اکنون زمان مناسبی برای خرید است البته اگر بتوانند بخرند. در سال آینده در صنعت خودرو در یک دوراهی قرار داریم؛ اگر دولت و سیاستگذاران قیمت خودرو را در سال آینده آزاد کنند و بگذارند صنعت خودرو نفس بکشد قیمت خودرو کمی بالا خواهد رفت ولی در عوض خودروسازان و قطعه سازان که در میانه راه نهضت داخلی سازی هستند و یک حرکت خوبی در این ۶ ماهه انجام شده به نتیجه خواهد رسید. آنگاه در ۶ ماهه دوم سال ما با افزایش تیراژ قابل توجه روبه رو می شویم. لذا در ۶ ماهه دوم اوضاع بازار و صنعت نسبت به ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ خیلی بهتر خواهد شد. البته اگر دولت و سیاست گذار (مجلس و..) جلوی افزایش قیمت را به صورت دستوری در خودروسازی ها بگیرد، بازار کار خود را می کند و قیمت ها بالا می رود با این تفاوت که صنعت خودرو بیشتر ضربه می خورد و این ضربه در مجموع کاهش توان تولید را به همراه خواهد داشت و حتی ممکن است به تعطیلی خیلی از بنگاه ها برسد و آنجا شدت افزایش قیمت خیلی بیشتر خواهد بود. این است که ما در سال آینده سخت است که پیش بینی کنیم که چه اتفاقی می افتد چون سیاست گذران ما در سال آینده با تصمیمات بسیار دشواری روبه رو هستند و هر تصمیمی بگیرند می تواند بازار را به شدت متلاطم تر کند یا از تلاطم آن بکاهد و آرامش بدهد هرچند که افزایش قیمت به هر حال قطعی است ولی مقدار این افزایش می تواند معقول یا جهشی باشد و بستگی دارد به تصمیم سیاست مدار.
قیمت خودرو با وجود کرونا نوسان چندانی ندارد
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو
از آنجا که تولید خودروسازان کاهش پیدا کرده، افت تقاضا به دلیل کرونا تاثیر چندانى بر بازار خودرو ندارد. در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا دادوستدها در بازار خودرو به حداقل رسیده اما قیمتها نوسان چندانى ندارد چراکه علاوه بر ریزش تقاضا در بازار، میزان تولید خودروسازان نیز به خاطر کمبود مواد اولیه و قطعه کاهش پیدا کرده است. وضعیت صنعت خودروى کشور به جایى رسیده که با این مبالغ کم و کمکهای مقطعى نجات نمىیابد و باید مشکلات آن را به صورت عمقى حل کرد؛ از طرفى در حال حاضر هم تولید و هم فروش خودروسازان با زیان همراه است که باید آن را با حذف قیمتگذارى دستورى اصلاح کرد. کرونا اگرچه از لحاظ روانى تاثیر منفى خود را بر همه بازارها گذاشته، اما باتوجه به موارد گفته شده تاثیرات ناشى از این بیمارى حل خواهد شد اما مشکل اصلى نحوه اداره کردن و برخورد با صنعت خودرو است که پیشبینی مىشد با ادامه روند فعلى، این صنعت دوام چندانى نداشته باشد.