صفحه اصلی / اسلایدر / سرپیچی بانک‌ ها از مصوبه تعویق اقساط
سرپیچی بانک‌ ها از مصوبه تعویق اقساط

بانک‌ها با ارسال پیامک و تماس تلفنی تقاضای واریز اقساط را از کسب و کارها دارند

سرپیچی بانک‌ ها از مصوبه تعویق اقساط

کسب و کار نیوز- با شیوع بیماری کرونا و رکود مضاعف بسیاری از کسب و کارها قرار بر این شد تا اقساط بانکی مشاغل خسارت دیده از بحران کرونا به تعویق بیفتد و رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد که صاحبان مشاغلی که از این بحران خسارت دیده اند برای ثبت نام اقدام کنند تا فشار دریافت اقساط بانکی از روی آنها برداشته شده و به تعویق بیفتد. اما به رغم اعلام مسئولان و تصویب این قانون هنوز شاهد اعمال فشار از سوی برخی شعب بانکی بر مردم و مشاغل و کسب و کارهای بحران زده هستیم که برای دریافت اقساط به مشاغل فشار وارد می کنند و با ارسال پیامک و فراخوان تقاضای واریز اقساط را دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با شیوع کرونا در ایران، کسب و کار‌ها با چالش‌های جدی مواجه شده اند و رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد داده است که بانک‌ها در خصوص تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام ها، همراهی لازم را با مشتریان داشته باشند. در همین راستا، قرار است دستورالعمل لازم در خصوص نحوه مساعدت با صاحبان کسب و کار‌ها در جلسه فردای شورای پول و اعتبار مطرح و درباره تصمیم گیری شود. این در حالی است که نظام بانکی با تحت فشار قرار دادن صاحبان مشاغل سعی در دریافت اقساط بانکی دارد.

اما در این رابطه یک مقام مسئول در نظام بانکی از آمادگی بانکها برای همکاری با مشتریان نظام بانکی در ارایه مهلت قانونی برای بازپرداخت تسهیلات خبر داد و گفت: بخشنامه شورای پول و اعتبار به نظام بانکی ابلاغ شد.  محمدرضا حسین زاده گفت: شبکه بانکی این آمادگی را دارد تا مشتریانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، در کسب و کارهای خود دچار مشکل شده‌اند، نسبت به تعویق در بازپرداخت اقساط معوق خود اقدام نمایند.

این مقام مسئول در نظام بانکی افزود: نظام بانکی بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار عمل خواهد کرد. وی تصریح کرد: این اقدام نظام بانکی در تعویق در دریافت اقساط تسهیلات دریافتی مشتریان منطبق بر ابلاغ بانک مرکزی و به منظور جبران ضرر و زیان برخی کسب و کارهایی صورت می‌گیرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، دچار مشکل شده‌اند. به گفته حسین زاد، مصادیق کسب و کارهایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، فردا از طریق کمیته منتخب دولت، اعلام خواهد شد. وی اظهار داشت: همچنین اقساط اسفندماه ۹۸ و نیز فروردین و اردیبهشت ۹۹ برای وام‌های قرض‌الحسنه کلیه اشخاص نیز به پایان دوره بازپرداخت آنها منتقل خواهد شد.

لزوم همراهی نظام بانکی با کسب و کارها

کامران ندری، کارشناس بانکی

مشکل و بحرانی که به دنبال شیوع بیماری کرونا برای مشاغل ایجاد شده می تواند با همراهی نظام بانکی و شورای پول و اعتبار تا اندازه زیادی کاهش پیدا کند. مصوبات بانک مرکزی در راستاب حمایت از کسب و کارها اقدام مثبتی است که همکاری همه جانبه نظام بانکی را با این متولی مطلبد. این مصوبه از ابتدای اسفندماه لازم‌الاجرا بوده و شبکه بانکی باید با دریافت‌کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه و سایر وام‌ها همراهی داشته باشند تا بتوانیم از این بحران با موفقیت عبور کنیم. کسب و کارها در حال حاضر به دلیل اثرات این بیماری بر بازارها در وضعیتی به سر می برند که دغدغه های فراوانی دارند. پرداخت مالیات، بیمه، اقساط بانکی و … موجب شده تا نگرانی هایی بسیاری در رابطه با بقای آنها ایجاد شود. باید به کسب‌کارهای آسیب دیده از کرونا مهلت داد تا بدهی‌های خود را پرداخت کنند. همچنین در این زمینه باید سعی کنیم تا هر چه زودتر مانع شیوع بیشتر این ویروس شویم که در نتیجه این امر، ضرر و زیان‌های اقتصادی هم کمتر شود.

در حال حاضر خطر رشد تعداد چک های برگشتی اقتصاد ایران را تهدید می کند و باید برای پیشگیری از این اتفاق، به تعویق افتادن اقساط تسهیلات پرداختی هر چه زوتر اجرایی شود و کارشکنی در این رابطه با جریمه مواجه باشد. همچنین برای حمایت از افرادی که بر اثر شیوع کرونا بیکار شده‌اند، باید آن‌ها تحت پوشش بیمه قرار داد تا بتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند. برخی از کشورها راهکارهایی را در این زمینه همچون کاهش نرخ بهره درنظر گرفته‌اند تا با افزایش تقاضا مردم را به خرید و هزینه کردن تشویق کند. اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور ما، کاهش نرخ بهره با مشکلاتی همچون تورم و تحریم‌ها مواجه است که نمی‌تواند عملیاتی شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.