صفحه اصلی / اسلایدر / فشار کرونا بر قطب های پتروشیمی
فشار کرونا بر قطب های پتروشیمی

با تعطیلی فاز دوم پالایشگاه آبادان، ورود ۲۰هزار کارگر به منطقه ویژه پارس ممنوع شد

فشار کرونا بر قطب های پتروشیمی

کسب و کار نیوز- با گسترش شیوع ویروس کرونا به استان‌های مختلف ایران به ویژه دو استان خوزستان و بوشهر، نخستین پیامدهای این ویروس برای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران آشکار شد و تمام فعالیت‌های توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان با سه هزار کارگر تعطیل شد و مدیر منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز از ممنوع‌الورود شدن و تعطیلی یک ماهه نزدیک به بیست هزار تن از کارگران و کارکنان پروژهای مختلف به منطقه ویژه پارس، پایتخت گاز ایران، خبر داد.پیشتر بیژن زنگنه، وزیر نفت، در نشستی که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن بررسی راهکارهای پیشگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا در مناطق عملیاتی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، دستور داده بود که ورود به مناطق عملیاتی باید به‌شدت محدود شود و اجرای این محدودیت را بر عهده حراست وزارت نفت گذاشته بود.

شایلی قرائی

سعید ستاری نایینی، مدیرعامل شرکت ملی‌ مهندسی‌ و‌ ساختمان‌ نفت‌ ایران، روز پنج‌شنبه از تعطیلی فاز دوم پالایشگاه آبادان برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: «به منظور حفظ سلامت کارکنان و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است از هفته آینده عملیات اجرایی فاز دوم پالایشگاه آبادان تعطیل شود.» او گفت که عملیات اجرایی پروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان از هفته آینده تا اواسط فروردین ماه تعطیل خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی‌ مهندسی‌ و‌ ساختمان‌ نفت‌ ایران همچنین گفت که در حال حاضر تا چند روز آینده  عملیات اجرایی پروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان با حداقل نیرو انجام خواهد شد. به گفته ستاری‌نایینی فاز دوم پالایشگاه هنوز به تولید نرسیده است اما جمع بندی کارها، تحویل گرفتن کالاهای مورد نیاز و برخی اقدامات اجرایی دیگر باعث عدم تعطیلی کامل کارگاه در حال حاضر شده است.

همزمان مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از ممنوعیت ورود کارکنان ساکن در استان‌های پرخطر به پارس جنوبی خبر داد.پیروز موسوی گفت که «با توجه به حضور کارکنان صنعت نفت از شهرهای مختلف کشور در منطقه پارس جنوبی، مجموعه‌ای از اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در این منطقه حساس به‌خوبی و با دقت پزشکی و بهداشتی بالا در حال اجراست.» او تاکید کرد که به همین دلیل «نیروهای پیمانکاران اجرایی در منطقه عسلویه به‌ دلیل پیشگیری و کنترل شیوع کرونا تا ۲۲ فروردین در منطقه حضور نخواهند داشت.»مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: «همه کارکنان و پیمانکارانی که در قالب طرح‌های توسعه‌ای با شرکت‌های نفتی و پتروشیمیایی طرف قرارداد هستند از ۲۰ اسفندماه تا ۲۲ فروردین‌ماه مرخص هستند و در منطقه حضور نخواهند داشت.»

موسوی گفت: «مقرر شده تا کارکنان استان‌های پرخطر تا اطلاع ثانوی وارد منطقه نشوند، همچنین کل مبادی ورودی زمینی به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس کنترل می‌شود و از ورود خودروهای غیرمرتبط به منطقه جلوگیری می‌شود.» او گفت که تعداد این کارگران و کارکنان توسعه‌ای که به مدت یک ماه تعطیل شده‌اند ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر هستند.

پیروز موسوی همچنین از انجام عملیات تب‌سنجی در همه واحدهای حراستی برای ورود به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: «پرواز یکی از استان‌های دچار ویروس کرونا نیز به عسلویه لغو شده و فعلان انجام نمی‌شود. وی گفت که در سایر موارد نیز «دمای بدن همه افرادی که از راه هوایی و سیستم فرودگاهی وارد عسلویه می‌شوند بررسی می‌شود و افزون بر سامانه‌های قدیم، یک سامانه جدید حرارتی وصل شده که موارد مشکوک را شناسایی و از ورود آنها جلوگیری می‌کند.» سه روز قبل نیز نشست کمیته مدیریت شرایط اضطراری سطح سه که بالاترین سطح تصمیم‌گیری در شرکت ملی نفت ایران است، برگزار شد. در نشست این کمیته رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، گفت که در حال حاضر «ورود و خروج کارکنان این شرکت در ۱۰ استان ایران و در بخش‌های درگیر، پایش می‌شود و اقلامی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به تعداد مورد نیاز تهیه و در بین همکاران توزیع شده است و هنوز شیوع کرونا به تولید گاز آسیبی نزده و تولید گاز با تمام توان در حال انجام است.»

محدودیت در ورود به مناطق عملیاتی

پیروز موسوی،مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

اقدامات بسیاری برای جلوگیری از ایجاد خسارت بیماری کرونا و البته کاهش قیمت نفت در مناطق ویژه نفتی و پتروشیمی کشور انجام شده و راهکارهایی نیز در همین رابطه در دست برنامه ریزی و اجرا است. تمام تجهیزات نفتی و پتروشیمی کشور در آمادگی کامل قرار گرفته اند تا در صورت بروز مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا متناسب با آن اقدامات داشته باشند. صنعت پتروشیمی ایران یکی از مهم ترین صنایع کشور است و تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر است. بدیهی است در صورت بروز مشکل در این ناحیه باید شاهد بروز مشکلات بسیاری در دیگر بازارها و صنایع کشور باشیم. قطب های نفتی و پتروشیمی کشور امروز باید در اولویت رسیدگی و نظارت قرار داشته باشند. با توجه به حضور کارکنان صنعت نفت از شهرهای مختلف کشور در منطقه پارس جنوبی، مجموعه‌ای از اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در این منطقه حساس به‌خوبی و با دقت پزشکی و بهداشتی فراوان در حال اجراست.

تیم های بسیاری برای بررسی وضعیت مناطق نفتی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها تشکیل شده و کارکنان این مناطق پایش می شوند. در این مناطق با توجه به دستورالعملی که وزارت بهداشت مصوب کرده رسیدگی ها آغاز شده و برای کارکنان و کارگران اقدامات حفاظتی و بهداشتی بسیاری انجام شده است. البته ممکن است مواد ضدعفونی و شوینده کم باشد، اما کار توزیع انجام شده و تلاش می‌شود مقدار بیشتری مواد ضدعفونی تهیه و توزیع شود. آن دسته از کارگرانی هم که نیاز زیادی به حضور در مناطق نفتی و پتروشیمی ندارند مرخصی دارند و برای جلوگیری از تجمع و نگرانی از شیوع بیماری در این مناطق در منطقه حضور ندارند. همچنین نیروهای پیمانکاران اجرایی در منطقه عسلویه به‌ دلیل پیشگیری و کنترل بیماری کرونا تا ۲۲ فروردین در منطقه حضور نخواهند داشت. از طرفی دیگر ورود به مناطق عملیاتی هم به‌شدت محدود شده و این کار به‌عهده حراست صنعت نفت است که با هماهنگی مردم بومی منطقه به ‌منظور حفظ سلامتی آنها در دست انجام است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.