صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ایجاد زنجیره اعتماد در تجارت الکترونیکی
ایجاد زنجیره اعتماد در تجارت الکترونیکی

احراز هویت و امنیت صاحبان مشاغل مجازی در دستور کار مجلس یازدهم است

ایجاد زنجیره اعتماد در تجارت الکترونیکی

کسب و کار نیوز- در دنیای واقعی احراز هویت فقط و فقط با شناسنامه و کارت ملی انجام می‌شود اما در دنیای مجازی و اینترنتی اسناد کاغذی کارایی زیادی ندارند و با توجه به افزایش استفاده مردم از فضای مجازی و کسب و کارهای آنلاین لازم است سامانه هایی برای احراز هویت و امنیت آنها راه اندازی و به طور جدی آغاز به کار کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال های اخیر تلاش هایی برای راه اندازی چندین سامانه در کشور برای احراز هویت و امنیت مشاغل مجازی شده است که نتایج نهایی آن رضایت بخش و کامل نبوده است. در این بین یکی از اهداف تعیین شده مجلس آتی در رابطه با احراز هویت و امنیت کسب و کارها و مشاغل مجازی عنوان شده است. رضا خواه، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در همین رابطه گفته است که تنطیم‌ مقررات و تسهیل زیرساخت های قانونی برای توسعه اقتصاد دیجیتال از مهم‌ترین اولویت های مجلس آتی است. قرار است متولی اقتصاد دیجیتال در مجلس مشخص شود و هویت فعالان کسب و کارهای مجازی و امنیت شغلی آنان تامین شود.

امروزه با گسترش فضای مجازی، عموم مردم نیز بسیاری از نیاز‌های خود را به صورت غیر حضوری و از بستر اینترنت رفع می‌کنند، در این بین کسب و کارهای اینترنتی که دارای مجوز از مراجع ذیصلاح نیز هستند، این روز‌ها درمورد بحث احراز هویت افراد برای ارائه خدمات به آن‌ها با مشکلاتی روبرو هستند که این امر کسب و کار آن‌ها را با معضل روبرو ساخته، به طوریکه حتی در پرونده‌هایی در مورد جعل هویت از طریق‌ کارت‌های بانکی برای استفاده از خدمات این پلتفرم‌ها، حساب این کسب و کار‌ها به طور کلی مسدود می شود.

مشکلات مربوط به هویت در یک دنیای دیجیتالی، اطمینان و اعتماد را نابود می‌کند؛ که این باعث محدود شدن پذیرش خدمات ارائه شده به صورت آنلاین می‌گردد، هرچند که این خدمات ارزشمند باشند. بعنوان مثال، خانواده‌ای که از پلتفرم‌های دیجیتال برای نوشتن قرارداد با پرستار سالمندان استفاده می‌کنند، احتمالاً در تأیید هویت پرستار و صحت و اعتبار مدارک شناسایی او با مشکل مواجه می‌شوند. اطمینان از اینکه فرد مراقب همان شخصی باشد که در اطلاعات شخصی خود در این پلتفرم ادعا کرده، تقریباً ناممکن است. همچنین، همزمان با انقلاب دیجیتال، اشکال جدیدی از کلاهبرداری، سرقت هویت و سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد هم بوجود آمده‌اند. حوادث مربوط به امنیت سایبری به یک تهدید فراگیر و ظاهراً دائمی برای حریم خصوصی افراد تبدیل شده که در واقع، پایه‌های اعتماد را که جامعه بر روی آن استوار است، تهدید می‌کند.

روند احراز هویت و امنیت در فضای مجازی دو سویه باشد

مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال

موضوع احراز هویت کسب و کارها و مشاغل فضای مجازی که  در سالهای اخیر رشد بسیار زیادی هم داشته اند سالهاست که مطرح بوده و طرح هایی نیز در همین رابطه پیشنهاد و اجرایی شده است اما موضوعی که در این بین وجود دارد عدم جدی تلقی کردن احراز هویت و امنیت این مدل از کسب و کارهاست. از آنجاییکه این کسب و کارها و مشاغل بر بستر اینترنت خدمات رسانی می کنند باید مرجعی برای رسیدگی به امور خود کسب و کارها و البته امور مشتریان این مشاغل وجود داشته باشد که این مهم تنها با راه اندازی بانک اطلاعاتی جامع در این باره تحقق پیدا خواهد کرد. هرچند سامانه هایی در این رابطه ایجاد شده اند و کارکردشان شناسایی و مهر تایید زدن بر فعالیت این مشاغل مجازی است اما باز هم این فعالیت ها هنوز کافی نیست و بسیاری از مشاغل در فضای مجازی بدون مجوز و با تخلفات بسیار در حال فعالیت هستند که نتیجه آن تبعات جبران ناپذیری در بسیاری از مواقع بوده است.

در واقع این حق قانونی مردم و مشتریان است که وقتی کالایی یا خدماتی به واسطه یک بستر دیجیتال تبلیغ یا معرفی می‌شود را بشناسند و به‌طور مثال توصیه‌ای در زمینه روانشناسی، بهداشتی یا کانالی که برای خرید کردن تهیه شده است، دارند آن سایت یا محتوا باید برای مردم ملموس و در دسترس باشد.

از طرفی دیگر اما در فضای فعلی باید از کسب و کار‌های اینترنتی‌که افراد با هزینه خود ایجاد کرده‌اند حمایت وآن‌ها را در اشتغال‌زایی هرچه بیشتر با انواع حمایت‌های قانونی یاری کرد. بنابراین باید به ایجاد زنجیره اعتماد در کسب و کارها و مشاغل مجازی کمک کنیم و این زنجیره اعتماد با حمایت از کسب و کارهای مجازی و کاربران ایجاد خواهد شد. روند احراز هویت و امنیت در فضای مجازی باید دو سویه و مربوط به مشاغل و مشتریان و کاربران باشد تا اعتمادی دو طرفه در فضایی که استفاده از مشاغل اینترنتی گسترش یافته است، ایجاد شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.