صفحه اصلی / اسلایدر / پیش بینی سونامی چک برگشتی
پیش بینی سونامی چک برگشتی

اصناف و کسب و‌کارهای کرونا زده به حمایت دولت نیاز دارند

پیش بینی سونامی چک برگشتی

کسب و کار نیوز- شیوع بیماری کرونا موجب شد تا بسیاری از مشاغل گرفتار رکود مضاعف شده و ورشکستگی گریبان آنها را بگیرد. در ماه و روزهای پایانی سال در حالیکه چشم امید بازاری ها به رونق بازار شب عید بود بیماری کرونا موجب شد تا مشتری ها از بازارها فراری شوند و بار بدهی و چک های برگشتی گریبان کسبه و مشاغل را بگیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در روزهایی که اوج و پیک اپیدمی کروناست و انتظار می رود بازارها تعطیل شوند صاحبان مشاغل به هزار و یک دلیل تن به این کار نداده اند و همچنان در مغازه ها و فروشگاههای خود در انتظار مشتری و فروش نشسته اند. یکی از کسبه بازار در این رابطه گفت: تعطیل کنیم جواب چک‌های برگشتی‌مان را چه کسی می‌دهد. تعطیل کنیم چه کسی نان ما را می‌دهد؟ شب عید سنگ بخوریم؟ما اگر ببندیم باید خودمان قبر خودمان را بکنیم. کسی به داد ما نمی‌رسد.

بنابه گفته تعدادی از بازاریان این قشر هر ساله دو تا سه ماه پیش از آغاز اسفند به فکر تامین کالاهای مورد نیاز بازار شب عید خود هستند و امسال نیز مانند سالیان گذشته این کار را انجام دادند و میزان زیادی کالا و اجناس را خریداری و به طبع برای بازپرداخت هزینه آن به امید فروش این محصولات در اسفندماه چک تسویه آن را برای آخر اسفند امسال و فرودین سال آینده پرداخت کردند که اکنون شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌ریزی‌های این قشر را بهم ریخته و قطعا مشکلاتی را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

شیوع بیماری کرونا حدود ۹۰ درصد عامل کسادی این روزهای بازار شب عید کاسبان است؛ در پی این وضعیت آمار چک‌های برگشتی از پایان اسفند ۹۸ نیز به شدت افزایش خواهد یافت زیرا کسبه و بازاریان به امید بازار شب عید اجناس زیادی را طی ماه‌های گذشته خریدار کردند و چک آن را برای پایان اسفند و یا فروردین سال آینده پرداخت کرده‌اند اما اکنون فروش تقریبا به صفر رسیده و قطعا این موضوع مشکلات زیادی را برای کسبه ایجاد خوهد کرد.نماینده بازاریان بازار وکیل شمالی شیراز نیز در این رابطه اظهار داشت: در ایام مشابه سال گذشته هر فروشگاه پارچه‌فروشی بازار وکیل حداقل روزی دو تا سه میلیون تومان فروش داشت در حالی که این رقم اکنون به روزی حدود ۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

اعتماد سازی میان دولت و صاحبان مشاغل

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

جواب سوال چرا بازارها تعطیل نمی شوند را باید در اعتماد سازی میان دولت و صاحبان کسب و کارها جستجو کرد. با توجه به دولت بارها این اطمینان را داده که در کنار کسب و کارها و مشاغل است اما در اجرای آن کوتاهی داشته است امروز شرایطی را در بازارها شاهد هستیم که به رغم مصلحت برای تعطیلی هنوز کسبه در فروشگاههای خود حضور پیدا می کنند.

ناکارایی یا کم‌کارایی مدیریتی در کنار مشکلات سخت و عمیقی که در اعتماد میان مردم و دولت شکل گرفته، موجب شده تا صاحبان مشاغل از وعده بخشودگی مالیاتی و یا عقب انداختن قسط های وام های دریافتی مطمئن نباشند. دولت باید از طریق احیای حداقل‌های اعتماد در جامعه و نیز مسئولیت‌پذیری بیشتر جامعه را نسبت به خود دارای نگرش مثبت تر کند. شیوع کرونا باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت های اقتصادی و بازار شده، همچنین برخی کشورهای همسایه همچون ترکیه مرزهای خود را به طور کامل به روی ایران بسته اند و این موضوع تنها محدودیت برای تردد مسافر نیز بلکه مبادلات کالایی را نیز دچار نقصان کرده است.

از طرفی دیگر، شیوع این ویروس موجب شده مردم کمتر از خانه‌هایشان برای خرید و سفرهای غیرضروری بیرون بیایند؛ روندی که اقتصاد ایران را در شرایط بدتری قرار می‌دهد. بازاری ها اما مشکلات بسیاری دارند که باید برای آینده راه حل هایی را بیاندیشند. اجاره واحدهای فروشگاهی، مالیات، بیمه کارگران، چک های برگشتی و هزاران مورد دیگر موجب می شود که بازارها تمام توان خود را برای حضور مشتریان به کار گیرند و صاحبان مشاغل از فروش حداقلی خود نیز راضی باشند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.