صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش در ایام نوروز
ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش در ایام نوروز

ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش در ایام نوروز

کسب و کار نیوز:معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی گفت: خرید و فروش تمام گونه‌های مختلف جانوری حیات وحش ممنوع است و برابرقوانین و مقررات محیط‌زیست با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داود غنی پور با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک پشت برکه‌ای و یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.

وی گفت: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط ‌زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضائی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌گیری جانوران وحشی از آنها نیز اخذ می‌شود همچنین‌ خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط‌ زیست نیز تخلف محسوب می‌شود ودر مراجع قضائی قابل پیگیری است.

معاون محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: نظر به هماهنگی‌های به عمل آمده و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفانی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند، به شدت برخورد خواهد شد و به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای جهت کنترل این قبیل فعالیت‌های غیرمجاز در سطح استان و کلیه شهرستان‌های تابعه تشکیل شده است.

وی در خصوص ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان و تاثیر آن‌ها بر روی گونه‌های بومی هشدار داد و بیان کرد:‌ از ورود هرگونه گیاهی و جانوری غیربومی به زیستگاه‌های استان جلوگیری می‌کنیم و برابر قوانین و مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از هموطنان عزیز می‌خواهیم که از رها کردن و جابه‌جائی هر نوع گیاه و جانورغیر بومی در زیستگاه‌های طبیعی اجتناب کنند، به‌ویژه از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها خودداری کنند؛ چراکه این‌گونه علاوه بر انتقال بیماری به ماهیان وحشی بومی به راحتی جایگزین گونه‌های بومی شده و آنها را از بین می‌برند.

معاون محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان یادآور شد: به منظور جلوگیری از هرگونه برداشت غیرمجاز از گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب عرصه‌های طبیعی، در طول ایام تعطیلات نوروز ماموران و محیط‌ بانان یگان حفاظت محیط ‌زیست استان به‌صورت شبانه‌روزی عرصه‌های طبیعی استان را تحت نظارت خواهند داشت و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان زیست‌محیطی برخورد قانونی خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی، وی از مسافران، مهمانان نوروزی، گردشگران و هموطنان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخریب زیست‌محیطی، خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی و غیره را به اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان و یا ادارات محیط ‌زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.