صفحه اصلی / سرخط خبرها / کسب و کارهای بدون شناسنامه را دریابیم

حسین محمودی اصل، اقتصاددان

کسب و کارهای بدون شناسنامه را دریابیم

کسب و کار نیوز - ویروس کرونا در حال حاضر ابعاد جهانی به خود گرفته و اقتصاد جهان را متأثر کرده است.

سرمقاله- 
این امر باعث خواهد شد که گاه اقتصاد کشورهایی که حتی بیماری در آنها کم اثر بوده یا وارد نشده نیز تحت تاثیر قرار بگیرند؛ چراکه قیمت های جهانی نفت، دلار و… پایین می آید. از طرفی میزان تولید و درخواست ها برای تولید پایین می آید. این در حالی است که در کشور ما هم تعطیلی کسب و کارها و بحث الزام بر ماندن در خانه باعث شده که بسیاری از کسب و کارهای رسمی و غیررسمی آسیب ببینند.

وقتی مدارس، دانشگاه ها و برخی از ادارات تعطیل می شوند یا ساعت های کاری کاهش می یابد اقلام مورد نیاز این بخش ها نیز از گردونه درخواست ها خارج می شود. در نهایت کل کسب و کارها از پوشاک و آجیل شب عید گرفته تا بقیه درخواست ها کنسل می شود. در این حالت دولت بایستی هم به فکر کمک به کسب و کارهای شناسنامه دار باشد و هم به فکر کسب و کارهایی که شناسنامه ندارند.؛ مثلا آنهایی که دستفروشی می کنند، کسب و کارهایی که جایی ثبت نمی شوند و کسب و کارهایی که خرد هستند.

درست است اوضاع درآمدی دولت خوب نیست؛ اما نیاز است دولت حتی از صندوق توسعه ملی نیز کمک بگیرد تا از این بحران اندکی رها شویم. بنابراین لازم است دولت حمایت هایی را برای دهک های پایین درآمدی در نظر بگیرد. این حمایت ها می تواند معافیت های مالیاتی باشد یا حتی دادن بیمه بیکاری به نیروهای تعدیل شده بنگاه ها. همچنین باید وام های قرض الحسنه در اختیار دهک های پایین درآمدی قرار بگیرد. از سوی دیگر دولت باید کمک های معیشتی و نقدی را نیز در دستور کار قرار بدهد زیرا اکنون وقت آن است تا مردم بدانند پشتوانه ای هست و کارگران و افرادی که جزو دهک های ضعیف هستند نیز در خانه بمانند و تا حدودی خیالشان راحت باشد که در این دو، سه ماه دولت معیشت آنها را تامین خواهد کرد.

از سوی دیگر آرامشی که اقشار ضعیف از تامین معیشت خود احساس خواهند کرد، باعث خواهد شد که میزان ایمنی بدن آنها نیز بالا رود. افرادی که دغدغه معیشت، استرس کار، استرس درآمد و پرداخت اقساط دارند مطمئنا در مقابل ویروس ایمنی کمتری دارند. پس لازم است دولت سریع تر طرح های مدون را آماده و اعلام کند که همه مردم با آرامش بتوانند در خانه بمانند. از طرف دیگر بخشی از صنایع بزرگ با الزامات خاصی در کارخانه هایی که معمولا در محدوده شهر نیستند می توانند با رعایت الزامات بهداشتی به فعالیت خود ادامه بدهند. از طرف دیگر در مورد تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش هم به هر حال کارخانه هایی که قابلیت و انعطاف لازم برای تغییر خط تولید دارند بایستی سریع تر وارد فاز تولید اقلام بهداشتی شوند. ما حداقل دو سه ماه با این موضوع درگیر هستیم. بنابراین باید پیش بینی های لازم از سوی دولت در این خصوص انجام بگیرد. در کنار آن، بحث فرهنگسازی هم باید صورت بگیرد که مردم در این چند ماه رعایت یکدیگر را کرده و سعی کنند چک های دیگران را برگشت نزنند. بنابراین دولت می تواند با قوه قضائیه هماهنگ کند که درخصوص پرونده هایی که مربوط به این تاریخ است قضات محترم فرصت بدهند تا شیوع این بیماری کاهش یابد و کسب و کارها به حالت عادی خود برگردند و سپس پرونده این کسب و کارها در جریان بیفتد.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.