صفحه اصلی / اسلایدر / دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه بانک‌ها ابلاغ شد
دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه بانک‌ها ابلاغ شد

توسط بانک‌ مرکزی

دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه بانک‌ها ابلاغ شد

کسب و کار نیوز - بانک مرکزی دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری را اصلاح و ابلاغ کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، انجام تغییراتی دستورالعمل «محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری» در چهل و چهارمین جلسـه کمیسـیون مقـررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی مطرح شد و مورد تأیید قرار گرفت.

بر اساس مصوبه اخیر مقرر شده تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی لازم، گزارشگری موضوع ماده (۲۳) دستورالعمل، در مقاطع زمانی سالانه منتهی به اسفند ماه هر سال و حداکثر تا زمان ارائه صورت‌های مالی به بانک مرکزی انجام پذیرد.

حذف سرقفلی محل کسب و پیشه (حق کسب و پیشه) از اقلام دارایی‌های نامشهود و عدم لحاظ سرقفلی مذکور در کسورات سرمایه لایه یک ازجمله تغییرات اعمال شده است.

لحاظ کردن حداکثر ۴۵ درصد مبلغ حاصل از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سرمایه لایه ۲ در چارچوب مفاد دستورالعمل و حذف دوره گذار تعیین شده و کاهش ضرایب ریسک برخی از ارقام دارایی‌های بالای خط ترازنامه به ویژه تسهیلات اعطایی در قالب عقود مشارکتی نیز در دستورالمعل جدید اصلاح شده است.

از دیگر تغییرات اعمال شده می توان به کاهش ضریب ریسک مطالبات از دولت و شرکت‌های دولتی و یا به تضمین آنها و کاهش ضریب ریسک مطالبات از موسسات اعتباری اشاره کرد.

همچنین در صورت منفی بودن درآمد سه سال اخیر موسسه اعتباری، باید آخرین درآمد مثبت موسسه اعتباری در صورت‌های مالی منتهی به مقطع زمانی پایان سال‌های گذشته ملاک عمل قرار می‌گیرد.

همه محاسبات مربوط به دستورالعمل مذکور باید به تایید مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی برسد

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.