صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قربانیان مصرف الکل تقلبی
افزایش قربانیان مصرف الکل تقلبی

چرا مواد ضدعفونی کننده به دست مردم نمی‌رسد؟

افزایش قربانیان مصرف الکل تقلبی

کسب و کار نیوز - با افزایش شیوع بیماری کرونا در کشور و رشد بی سابقه تعداد بیماران مبتلا، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش به میزان زیادی افزایش داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  اما با وجود آگاهی مسئولان از افزایش تقاضا برای این کالاها هنوز به رغم اعلام رشد تولید این کالاها بخصوص مواد ضدعفونی کننده، هنوز مردم برای تهیه این کالا سردرگم هستند و کمبود و نبود آن در بازار به وضوح دیده می شود. متاسفانه بازار سودجویی از این کالا نیز به راه افتاده و عده ای با فروش الکل های تقلبی به متقاضیان با جان و سلامت شهروندان بازی می کنند. افزایش تعداد قربانیان استفاده از الکل های تقلبی و خوراکی طی روزهای گذشته نشان دهنده سواستفاده از ترس و نگرانی مردم از ابتلا به کرونا و استفاده از این مواد تقلبی بوده است. در همین رابطه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از پذیرش ۲۱۸ مورد مسمومیت الکلی تا شامگاه ۱۸ اسفند در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.علی احسان پور بیان کرد: متأسفانه ۲۰ نفر در پی مصرف الکل‌های تقلبی جان خود را از دست دادند.وی گفت: بیشترین پذیرش در بیمارستان امام خمینی (ره) انجام گرفته که بنا به ضرورت بیمارستان‌های گلستان و آیت الله کرمی نیز پذیرای مسموم شدگان است.
احسان پور با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز با کادر متخصص و فعال آمادگی کامل برای ارائه خدمات را دارد، افزود: تمهیدات لازم در بیمارستان شهیدبقایی اهواز نیز انجام گرفته و به عنوان بیمارستان پشتیبان آماده ارائه خدمات است.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص خدمات دهی به بیماران مبتلا به کروناویروس نیز بیان کرد: ارائه خدمات به این بیماران نیز کمافی سابق در حال انجام است. افزایش تولید مواد ضد عفونی کننده توسط کارخانه های داخلی برای مقابله با کرونا هرچند آمار رشد دارد، اما نبود مواد اولیه لازم برای بسته بندی این تولیدات، باعث کند شدن توزیع این محصولات شده است. ورود کرونا به ایران با کمبود مواد ضدعفونی کننده همراه شد، تا انجا که پیدا کردن الکل نیز برای اغلب افراد جامعه با مشکلات زیادی همراه شده است، اما اغلب واحد های تولیدی و حتی پتروشیمی های کشور با تغییر خطوط تولید خود، توانشان را برای ساخت محصولات ضدعفونی متمرکز
کرده اند. واقعیت اینکه تولید این واحدها روند افزایشی تا سطح ۵۰ درصدی داشته، اما حالا کمبود مواد بسته بندی باعث شده تا توزیع ضدعفونی کننده هابا کندی انجام شود. عرضه مواد اولیه برای بسته بندی در بورس مانند گذشته بوده و هنوز تصمیمی برای افزایش آن گرفته نشده است.
رییس سابق انجمن ملی صنایع پلاستیک گفت: مشکل اساسی این است که تولید کنندگان مواد بهداشتی و ضدعفونی، بر اساس حجم تولید قبلی خود، سهمیه مواد اولیه بسته بندی را از بورس کالا دریافت می کنند و اکنون که تولیدات آنها افزایش پیدا کرده باید بوسیله وزارت صنعت، سهم دریافت خوراک بسته بندی خود را بیشتر کنند. بیوک صحاف امین افزود: تولیدکنندگان محصولات ضدعفونی کننده اکنون چند برابر ماه های گذشته تولید دارند، اما همچنان سهمیه مواد بسته بندی خود را متناسب با تولید گذشته خود دریافت می کنند.
وی تاکید کرد: مذاکراتی باید با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود تا سهمیه ها بوسیله بورس افزایش پیدا کند تا دسترسی به این مواد آسان باشد.صحاف امین با اشاره به اینکه معمولا کارخانه های تولید کننده مواد ضدعفونی کننده، سفارش تولید ظروف بسته بندی را به کارگاه های کوچک تر می دهند، افزود: با این حال برخی نیز خودشان ظروف بسته بندی مورد نیاز را تولید می کنند. وی گفت: می توان نیاز بیشتر را بوسیله بازار آزاد تامین کرد، اما باعث می شود قیمت تمام شده افزایش پیدا کند. به گفته این متخصص، پتروشیمی تندگویان توان تامین نیاز تولیدکنندگان برای بسته بندی را دارد، زیرا در ماه های گذشته عرضه های انجام شده، خریدار نداشت. وی تصریح کرد: این امکان نیز وجود دارد که از موادی به جز پت نیز برای تولید استفاده کرد. همچنین پتروشیمی تندگویان به عنوان تنها تولید کننده مواد اولیه تولید ظروف پلاستیکی، به ایرنا اعلام کرد: بیش از نیاز بازار مواد در بورس عرضه می کند، با این حال چنانچه کمبودی در بازار وجود داشته باشد، این آمادگی را دارد تا با اعلام وزارت صنعت، عرضه خود را در بورس افزایش دهد.براساس اعلام این پتروشیمی، اکنون اجازه فروش محصولات خود دربازار را ندارد و اجازه عرضه در بورس دارد و علاوه براین انبارهای این مجتمع پتروشیمی پر است و امکان عرضه بیشتر هم وجود دارد.به نظر می رسد افزایش بی سابقه تولید مواد ضدعفونی کننده باعث شوک در بازار تامین مواد بسته بندی شده است.

بازار شیشه و قوطی‌های نگه‌دارنده مواد ضدعفونی کننده در دست دلالان است

داوود کریمی، عضو اتحادیه و تولیدکننده ظروف یک بار مصرف

در بحرانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا برای عرضه مواد ضدعفونی کننده ایجاد شد بسیاری از دستگاهها و مسوولان مقصر هستند. با وقوع این بحران تقریبا ده روز پس از اعلام همه گیری کرونا تولید مواد ضدعفونی کننده افزایش پیدا کرد اما همچنان شاهد هستیم که در بازار از این وجود این مواد خبری نیست. بازار مواد شوینده، بهداشتی، ضدعفونی‌کننده و ماسک، اولین و مهم ترین بازاری ا‌ست که با همه‌گیرشدن کرونا و ترس از ابتلا به این بیماری و با هجوم مردم برای خرید این کالاها، با تلاطم روبه‌رو شد.
پتروشیمی ها به عنوان تنها تامین کننده مواد اولیه ظروف و بسته بندی مناسب این کالاها هنوز نتوانسته اند و یا نخواسته اند با نیاز بازار هماهنگ شوند. در این بین به دلیل عدم همکاری و هماهنگی میان دستگاه های اجرایی برای تولید و تامین مواد ضدعفونی کننده افراد سودجو و دلالان به میدان آمده اند و از سلامت مردم بهانه خوبی برای درآمدزایی پیدا کرده اند. هرچند برخی از ولیدکننده‌های مواد ضدعفونی‌کننده معتقدند که بازار شیشه و قوطی‌های نگه‌دارنده این مواد در دست دلالان است و گویا دست دلالان دراین‌موضوع نیز باز بوده و باعث افزایش قیمت یا کمبود این ظروف شده‌اند. افزایش قربانیان استفاده از الکل های تقلبی و صنعتی در چند روز گذشته کشور را در آستانه بحرانی دیگر قرار داده است. اینکه مسوولان نتوانسته اند پتروشیمی ها برای تامین نیاز بازار آماده کنند و یا اینکه دلایل دیگری در رابطه با عدم عرضه کافی مواد ضدعفونی کننده در بازار وجود دارد، منجر به قربانی شدن افراد زیادی شده و این آمار همچنان افزایش پیدا می کند. البته قرار بود که در کشور، ژل ضدعفونی‌کننده و ماسک رایگان به‌دست مردم برسد ولی به‌نظر می‌رسد هنوز این‌موضوع عملیاتی نشده است زیرا با ورود به داروخانه‌ها، با نوشته‌هایی نظیر مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک نداریم مواجه می‌شویم و همین امر، مردم را سردرگم کرده و خبر از دست‌های پشت‌پرده ماجرا می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.