صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / چهره های استارتاپی / گفتگو با هم‌بنیان‌گذار «با سلام»، استارت‌آپ برگزیده دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ۹۸
گفتگو با هم‌بنیان‌گذار «با سلام»، استارت‌آپ برگزیده دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ۹۸

گفتگو با هم‌بنیان‌گذار «با سلام»، استارت‌آپ برگزیده دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ۹۸

کسب و کار نیوز - چندی پیش در کارزار جشنواره وب و موبایل دوازدهم سخن از استارتاپی به میان آمد که پیش از این پرچم ایران را در رقابت های جیتکس 2019 بالا برده بود.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، هر سال هزاران سایت و اپلیکیشن در این ماراتن شرکت می‌کنند تا توانایی‌هایشان را به مردم و داوران نشان دهند. امسال هم «باسلام» در این جشنواره شرکت کرد و مثل دوره‌ قبل، دست پر برگشت. البته موفق‌تر از گذشته و با سه تندیس بسیار مهم؛ تندیس بهترین وبسایت در گروه بازارهای آنلاین واسطه خرید و فروش از نگاه داوران، تندیس بهترین اپلیکیشن در گروه بازارهای آنلاین واسطه خرید فروش از نگاه داوران و تندیس بهترین اثر در گروه بازارهای آنلاین واسطه خرید و فروش از نگاه مردم. بنیان گذار این بازار اجتماعی محمدرضا آقایاست. در این راستا با سجاد عساکره، یکی از هم بنیان‌گذاران «باسلام» که در حال حاضر مسئول تیم عملیات این پلتفرم است، گفتگویی داشتیم که آن را در ذیل می‌خوانید.

ابتدا در مورد «باسلام» و چگونگی شکل گیری این بازار توضیح دهید.
«باسلام» کار خود را تقریباً از تابستان سال ۹۵ شروع کرده؛ ولی پیش از شروع آغازبه کار آن، تست ها و اقدام پژوهی های مختلفی داشتیم تا از موفقیت و اجرای چنین پلتفرمی اطمینان یابیم. ابتدا ۵ الی ۶ نفر که دغدغه این موضوع و تجربیات کافی در این ارتباط داشتیم، دور هم جمع شدیم. ایده این پلتفرم از آنجا به ذهن ما رسید که دیدیم خیلی از افراد محصولات ارزشمندی دارند؛ ولی هیچ گاه نمی توانند آن را با هویت و برند خودشان عرضه کنند. از طرف دیگر هم راهی وجود نداشت که آنها بتوانند محصولات خود را مستقیم به فروش برسانند و همیشه محصولات آنها بعد از گذشت از چندین واسطه به دست مشتری اصلی می رسید. این موضوع دغدغه ما بود و در این راستا مدل های مختلفی را دیدیم و آزمون و خطای زیادی کردیم تا اینکه به مدل اصلی «باسلام» که یک بازار اجتماعی است، دست یافتیم. ما به دنبال درست کردن مدلی براساس مدل های حقیقی بودیم که یکی از زمینه های اصلی آن، بازارهای بیرون اجتماعی است که حول آن بازار شکل می گیرد. بنابراین به دنبال آن بودیم که دقیقاً یک بازار اجتماعی درست کنیم و قصدمان درست کردن یک مارکت پلیس نبود. ما به دنبال درست کردن سوشال مارکت پلیس بودیم. این بود که از تیرماه ۹۵ خودمان به سراغ کسب وکارها می رفتیم و آنها را به «باسلام» دعوت می کردیم. «بی بی قمر» اولین کسب وکاری بود که به «باسلام» دعوت کردیم. این کسب وکار از روستای صیدآباد پشم شتر در «باسلام» عرضه کرد. به همین ترتیب توانستیم تا انتهای سال ۹۵، ۴۷ کسب وکار را در «باسلام» مستقر کنیم.

هم اکنون که سال ها از تأسیس «باسلام» می گذرد، چه رشدی را پشت سر گذاشته است؟
از آن سال تاکنون، اتفاقات بزرگ و خوب و عجیبی در «باسلام» افتاده است. در حال حاضر «باسلام» تبدیل به یک بازار اجتماعی شده است که روزانه چند صد کسب وکار در آن فعال می شوند و در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار کسب وکار از سراسر ایران تقریباً از بیش از ۶۵۰ جغرافیایی در این بازار مستقرند که هرکدام صاحب کسب وکاری اند که عمدتاً از جنس کسب وکارهای کوچک محسوب می شوند و برای خود در «باسلام» یک صفحه اختصاصی به نام غرفه دارند که به معرفی خود و محصولات شان می پردازند و از طریق یک اپلیکیشن به نام «غرفه من» همه کسب وکار خود را مدیریت می کنند. مهم تر از آن، اینکه چون «باسلام» یک بازار اجتماعی است هر کدام از این کسب وکارها روزانه چندین پست در «باسلام» تولید و محتوای کاربرساخته درست می کنند. بدین ترتیب با محتواهای خود مردم را با کسب وکار خود درگیر می کنند. این کسب وکارها در حال حاضر بیش از ۱۹۰ هزار محصول تولید می کنند و توانسته اند از بیش از هزار نقطه جغرافیایی مشتری پیدا کنند.

«باسلام» تنها استارت آپ راه یافته به جیتکس ۲۰۱۹ بود و پس از آن نیز موفق شد تندیس های بهترین وب سایت در گروه بازارهای آنلاین واسط خرید و فروش از نگاه داوران، بهترین اپلیکیشن در گروه بازارهای آنلاین واسط خرید و فروش از نگاه داوران و بهترین اثر در گروه بازارهای آنلاین واسط خرید و فروش از نگاه مردم را دریافت کند. با توجه به این موفقیت، چه برنامه ای برای توسعه کسب وکار «باسلام» دارید؟
ما در جشنواره وب و موبایل سال گذشته نیز جایزه ویژه بهترین وب سایت کشور را دریافت کردیم. امسال نیز تندیس بهترین اپلیکیشن واسط از نگاه مردم و داوران را نیز دریافت کردیم. برنامه ما در فصل های پیش رو و سال آینده این است که وسعت «باسلام» به چندین برابر حال حاضر برسد. فصل های گذشته تجربه رشد خوبی را داشتیم و توانستیم در کل سال ۹۸ چندین برابر شویم و همین برنامه را با سرعت بیشتری برای سال ۹۹ داریم.

دوره قطعی اینترنت در آبان ماه را چگونه سپری کردید؟
دوره قطعی اینترنت دوره جالبی برای ما بود چون پیش از آن، سوشال مارکت پلیس شده بودیم. همچنین لاین سوشال را راه اندازی کرده بودیم. در روزهای نخست قطعی اینترنت با افت فروش مقطعی روبه رو شدیم؛ ولی بعد از آن توانستیم در یک سری حوزه ها مثلاً جذب کسب وکارها و بعضاً فروش، تجربه های خوبی پیدا کنیم چون برخی از کسب وکارها که به دلیل قطعی اینترنت محدود شده بودند، به «باسلام» مراجعه کردند. بعد از افت چند روز نخست قطعی اینترنت، رشد عجیبی داشتیم؛ ولی در همان روزها تجربه اینکه برخی افراد از فرصت «باسلام» استفاده کردند و وارد آن شدند، برای خودمان نیز نکته جالبی بود.

برای اینکه کسب وکارها به خصوص کسب وکارهای مستقر در شهرستان ها با این پلتفرم آشنا شوند، چه کرده اید؟
تاکنون برنامه های مختلفی داشتیم؛ ازجمله اینکه خودمان در بسیاری از شهرستان ها حضور پیدا کردیم. درمجموع «باسلام» یکی از تیم های پرسفر بود زیرا ما بابت کار و دعوت کسب وکارها به شهرستان ها و روستاهای مختلف می رفتیم. در این شهرها، سعی می کردیم رویدادهای محلی برگزار کنیم. در همه این رویدادها نیز غرفه های نمونه را در وسط پارک یا محلی عمومی می بردیم و «مدرسه کسب وکار باسلام» را راه می انداختیم و در همان جا به افراد یاد می دادیم که چگونه قصه خود را بنویسند و از اپلیکیشن استفاده کنند و از طرفی هم با یک سری از نهادهای دولتی که با کسب وکارها مرتبط بودند مثل صندوق کارآفرینی امید، سازمان فنی وحرفه ای و… در ارتباط بودیم که بتوانیم کسب وکارها را دعوت کنیم. برنامه اصلی که برای سال آینده داریم، این است که ما با استفاده از همین ظرفیت اجتماع و غرفه داران خودمان، رویدادهای محلی را با قدرت و وسعت بیشتر برگزار کنیم.

آیا تاکنون جذب سرمایه گذار داشته اید؟
تاکنون چند نوبت جذب سرمایه داشتیم و جذب سرمایه جدیدمان هم در شرف انجام شدن است، ارزش-گذاری های مان را انجام دادیم و با سرمایه گذاران مختلفی برای راند بعدی در حال مذاکره ایم که تقریباً نهایی شده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.