صفحه اصلی / اسلایدر / موافقت ۶۱ درصدی تهرانی ها با قرنطینه
موافقت ۶۱ درصدی تهرانی ها با قرنطینه

نتایج نظرسنجی شهرداری نشان داد

موافقت ۶۱ درصدی تهرانی ها با قرنطینه

کسب و کار نیوز - عید سال 99 را باید عیدی متفاوت از سال های گذشته دانست. هرچند «عیدی که نکوست از بهارش پیداست!» شاید مصداق سال جدیدی باشد که پیش روی ماست و با شیوع بیماری کرونا چهره متفاوتی به خود گرفته است؛ اما برخلاف رسم سال های گذشته بهتر است در خانه ماند و عید را از پشت پنجره به نظاره نشست.

به گزارش کسب و کار نیوز، تاکنون استان‌های یزد، اصفهان، گیلان و مازندران از جمله استان‌هایی هستند که پذیرش مسافر را ممنوع و ورودی‌های شهرهای این استان‌ها را کنترل می‌کنند. استان های خراسان رضوی، مازندران، گیلان، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، یزد، فارس، بوشهر و کرمان اعلام کرده اند که در ایام عید، امکان پذیرش مسافر ندارند. این در حالی است که اگر به آمار مبتلایان کرونا نگاهی بیندازیم، تهران با ۱۵۳۹ بیمار در صدر شهرهای آلوده ایران قرار دارد؛ اما به راستی چرا برای این کلان شهر تمهیداتی اندیشیده نشده است؟ تا جایی که اگر شهروندان تهرانی برای خرید یک ماسک یا ژل ضدعفونی به داروخانه مراجعه کنند، آن نیز در دسترس آنها قرار ندارد. اگر ما چنین شرایطی را در همان چین که منشأ کروناست، می دیدیم آنها را انگشت نمای عالم و آدم نمی کردیم؟

موافقت اکثریت مردم تهران با قرنطینه شهر

نتایج نظرسنجی شهرداری تهران درباره مقابله با بحران بیماری کرونا حاکی از آن است که ۶۱ درصد از مردم این شهر با استفاده از راه‌حل قرنطینه موافق‌اند. بیش از دو سوم شرکت‌کنندگان نیز منتقد بی‌عدالتی در دریافت خدمات بهداشتی‌اند. براساس این نظرسنجی نزدیک به ۶۳ درصد از شهروندان دسترسی کافی به اقلام بهداشتی ندارند که برای ۷۴ درصد از آن‌ها دلیلش «موجود نبودن اقلام در بازار» عنوان شده است. ۲۲ درصد نیز «ناتوانی مالی» را دلیل این موضوع عنوان کرده‌اند. همچنین ۷۶ درصد پاسخگویان به این نظرسنجی اظهار کرده‌اند که عدالت میان مردم و مسئولان در دریافت خدمات بهداشتی رعایت نشده است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که در تهران ۶۱ درصد از پاسخگویان با قرنطینه شدن شهر موافق و ۳۳ درصد با آن مخالف‌اند. تنها ۵۰ درصد از پاسخگویان میزان نگرانی خود درباره این بیماری را «زیاد» عنوان کرده‌اند.

تصمیمی در مورد قرنطینه تهران گرفته نشده است

عیسی فرهادی، فرماندار تهران در گفتگو با «کسب و کار» در مورد اینکه چه کسی متولی اعلام یا عدم اعلام قرنطینه استان تهران است، گفت: «دکتر زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونا و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می تواند در این مورد دستور قرنطینه تهران را صادر کند. اگر این تصمیم اخذ شود، ما شرایط را برای این قرنطینه فراهم می کنیم ولی تصمیم قطعی برای قرنطینه تهران را ایشان باید بگیرند. هرچه ایشان تصمیم بگیرد و اعلام کند ما انجام می دهیم. پیش از این صحبت این موضوع نبوده است.»

اظهار تأسف رئیس جمهوری از عدم همراهی افراد با توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا

اما صبر ایوب می خواهد تا شاهد چنین ناکارآمدی هایی باشیم و زبان برنیاوریم. این در حالی است که در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز روز پنج شنبه رئیس جمهور از عدم مراعات و همراهی برخی از افراد اظهار تأسف کرد. وقتی بالاترین مقام دولت از این عدم همراهی ناراضی است، آیا ما به عنوان شهروندان عادی این کشور که در کوچه کوچه این شهر مجبور به گذریم می توانیم این ناکارآمدی ها و عدم همراهی ها را شاهد نباشیم؟

نماینده مجلس خواستار قرنطینه تهران شد

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تجربه عدم قرنطینه شهر قم آثار مهیبی بر جای گذاشته است خواستار قرنطینه پایتخت با توجه به گستره ابتلا و تعطیلات پیش رو شد و هشدار داد در صورت مسامحه، وقوع عواقب جبران‌ناپذیر دور از ذهن نیست. او در این نامه می نویسد: «نگاهی به تجربه موفق چین در قرنطینه نظامی مراکز کاملا آلوده است، تجربه عدم قرنطینه شهر قم متاسفانه آثار مهیبی بر جای گذاشت که هم اکنون گشایش بحث آن در اولویت نیست؛ اما دست کم می تواند درسی باشد برای موارد مشابه، همچنین باید نگاهی به رویکرد سختگیرانه هنگ کنگ در کنترل پیشرفت آلودگی داشت که با تعطیلی سه ماهه کشور و کنترل تردد از مناطق آلوده به سایر نقاط کشور عملی شد. این مهم با توجه به گستره ابتلای و تعطیلات پیش رو، در تهران نیز متاسفانه اجتناب ناپذیر می‌نماید، چه آنکه در صورت مسامحه، وقوع عواقب جبران ناپذیر دور از ذهن نیست.»

سیاوشی: تهدید کرونا جدی است، تهران نیمه تعطیل شود

طیبه سیاوشی، دیگر نماینده مردم تهران هم در اظهارنظری در مورد قرنطینه تهران گفت: «تعطیلی کامل تهران بسیار مهم است که در مورد صدور دستور این تعطیلی باید مقامات عالیرتبه کشور تصمیم گیری کنند، تهدید کرونا ویروس جدی است و در این شرایط نیمه تعطیل کردن پایتخت تصمیمی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا ویروس می تواند به آن رسیده و اجرایی کند. بحث قرنطینه تهران در این شرایط باید مد نظر قرار بگیرد چراکه قم را هم نتوانستند قرنطینه کنند که بسیاری از نگرانی ها از آنجا سر منشا گرفت. قرنطینه کردن همانقدر که می‌تواند موجب وحشت شود ایجاد آرامش خاطر نیز می کند،حداقل جلوی گسترش ویروس را خواهد گرفت.»

ورود به استان های شمالی ایران محدود شد

در پی گسترش بیماری کرونا در ایران و افزایش شمار قربانیان این بیماری به ۱۲۴ تن، ورود و خروج به استان های گیلان و مازندران محدود شده است. سرهنگ حسین محمدپور، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان در مورد محدودیت تردد به این استان گفته است: از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه جمعه ورود خودروها به استان ممنوع شده است. وی افزود: ورود خودروها از مبادی ورودی به استان به غیر از حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی و غذایی و امدادی ممنوع شده است. ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز پنج شنبه شب در نشست مقابله با ویروس کرنا با بیان این که محدودیت‌های شدیدی در ورود به این استان اجرا خواهد شد، عنوان داشت: این موضوع به معنای ممنوعیت سفر به گیلان است؛ البته چنانچه معدود افرادی هم که ناگزیر به ورود به استان هستند غربالگری می شوند و اگر دارای هرگونه علائم جزئی مشکوک هم باشند؛ بی تردید دو هفته قرنطینه می شوند. استان گیلان از کانون های اصلی شیوع ویروس کرونا در ایران است و براساس آخرین اظهارات رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ۴۲۴ تن در این استان به کرونا مبتلا و چندین تن نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. از سوی دیگر مرکز مدیریت راه‌های ایران نیز اعلام کرده که آزادراه تهران – شمال مسدود است و از مسافران خواسته به استان های شمالی سفر نکنند. حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با تاکید بر اینکه ممنوع بودن ورود به این استان از پیش در سطح وسیعی اعلام شده است، گفته که ورود به مازندران به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.