چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / مشوق دولتی برای ترویج خرید اینترنتی
مشوق دولتی برای ترویج خرید اینترنتی

قائم مقام وزیر صنعت برای کاهش هزینه‌های خرید اینترنتی به وزارت ارتباطات نامه نوشت

مشوق دولتی برای ترویج خرید اینترنتی

کسب و کار نیوز- از آنجاییکه شیوع بیماری کرونا میزان رفت و آمدها را به بیرون از منازل کاهش داده است انتظار می رود شهروندان با روی آوردن به فضای مجازی از ظرفیت های خرید اینترنتی استفاده بیشتری کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سایت های خرید و فروش اینترنتی کالا و خدمات این روزها به دلیل شرایط ویژه ای که نگرانی از واگیری بیماری کرونا در میان مردم ایجاد کرده رونق خاصی دارند و مشتریان دیگر کمتر برای خرید مایحتاج خود اقدام به حضور فیزیکی در فروشگاه ها می کنند. بنابراین انتظار می رود برای رفاه حال شهروندان و سهولت دسترسی آنها به کالاهای مورد نیاز خود در فضای مجازی تسهیلاتی در نظر گرفته شود. در همین رابطه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامه‌ای به وزیر ارتباطات، پیشنهاداتی از جمله افزایش پهنای باند و کاهش هزینه‌های خدمات اینترنتی برای ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید اینترنتی ارائه کرده است.

در این نامه که از سوی مدرس خیابانی به آذری جهرمی ارسال شده، ابتدا به راهکارهایی برای حمایت از بخش‌های مختلف از شبکه تجاری و کسب و کارهای آسیب دیده پرداخته شده و از جمله حمایت از کسب و کارها برای کاهش فشار هزینه‌ای در شرایط کاهش فروش و درآمد، بهبود زیرساخت‌های مرتبط با فروش و توزیع کالا و خدمات و کمک به مصرف کنندگان در جهت تامین پایدار موارد مصرفی به صورت ایمن از حیث ریسک ویروس کرونا عنوان شده است.

در ادامه این نامه یکی از برنامه‌های وزارت صمت در راستای اهداف یاد شده، ترویج استفاده از زیرساخت‌های تجارت الکترونیکی برای خرید و فروش کالا و خدمات عنوان شده  و به گفته قائم مقام این وزارتخانه، “در حال حاضر این زیرساخت تا حد مطلوبی در کشور ایجاد شده و با شرایط پیش آمده لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از این زیرساخت، حمایت از کسب و کارهای فعال در این حوزه و ترغیب مصرف‌کنندگان جهت خرید اینترنتی، حائز اهمیت ویژه است”.

این مقام مسئول در پایان پیشنهاداتی برای ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید اینترنتی مطرح کرده که مهم‌ترین آن‌ها بهبود و افزایش بهنای باند کشور، به خصوص در حوزه کسب و کارهای اینترنتی و مخصوصا در شهرهای بزرگ درگیر با ویروس و کمک به کاهش هزینه‌های مرتبط با ارائه خدمات اینترنتی در پیامک‌های ارسالی به عموم است. مدرس خیابانی همچنین به وزیر ارتباطات پیشنهاد کرده که استفاده از خرید اینترنتی در پیامک‌های ارسالی به عموم مردم ترویج شود و امکان استفاده رایگان یا با تخفیف ویژه از خدمات اینترنتی فراهم شود.

استفاده مردم از ظرفیت حداکثری فضای مجازی

على گرانمایه پور، استاد دانشگاه علوم ارتباطات با تخصص فضای مجازی

برخلاف برخی کسب و کارها که با کاهش میزان فروش و خسارات بسیاری به دلیل شیوع بیماری کرونا روبرو شده اند برخی از کسب و کارهای آنلاین مشتریان بسیار زیادی را در روزهای منتهی به پایان سال دارند. با شیوع بیماری کرونا توصیه شد که مردم بیشتر در خانه بمانند و از حضور در مراکز خرید و اماکن پرجمعیت خودداری کنند. مسائفرت ها لغو شد و بسیاری از کسب و کارها ضرر و زیان بسیاری را تجربه کرده اند. کسب و کارهای اینترنتی فروش بلیط، هتل و مرتبط با صنعت گردشگری به دلیل بازگرداندن مبالغ مشتریان با ضرر زیادی مواجه شده اند اما از سویی دیگر کسب و کارهای اینترنتی که مربوز به تامین مایحتاج روزانه و اساسی مردم هستند رونق خوبی پیدا کرده اند.

بنابراین کسب و کارهایی هستند که برای عبور از این بحران، فکر کرده‌اند و برای عملی کردن ایده‌شان قدم‌هایی برداشته‌اند. نمونه‌اش کسب و کارهای اینترنتی که امروز بخش عمده‌ای از مراجعات مردم به فروشگاه‌ها که قبل از آمدن «کرونا» در دنیای واقعی صورت می‌گرفت به سمت آن‌ها سرازیر شده است. سوپرمارکت های اینترنتی نمونه بارز کسب و کارهایی هستند که نه تنها کاهش فروش نداشته اند بلکه شاهد افزایش فروش چشم گیر هم شده اند.

سایت های فروش لباس و کفش نیز با اقبال خوبی از لحاظ مراجعه مشتریان برای خرید نوروزی مواجه هستند. البته این افزایش ناگهانی فروش موقتی است و احتمالا بعد از رد شدن بحران کرونا فروش آنها به حالت عادی برمی گردد. اما به هر ترتیب در حال حاضر مردم تمایل به استفاده از ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی دارند و این انتظار وجود دارد که برای سهول دسترسی مردم به کالاهای مورد نیازشان خدماتی فراتر از روزهای معمولی به آنها ارایه شود. همچنین باید خدمات خوبی نیز به کسب و کارهای مورد نظر ارایه شود تا توان پاسخگویی به این حجم از درخواست را داشته باشند.

 

همچنین مطالعه کنید:

ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالحسن خلیلی اظهار داشت: صادرات صنایع غذایی جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.