صفحه اصلی / اسلایدر / سقوط آزاد معاملات مسکن
سقوط آزاد معاملات مسکن

شیوع کرونا خرید و فروش در بازار مسکن را به صفر رساند

سقوط آزاد معاملات مسکن

کسب و کار نیوز- در سالی که آخرین روزهای آن را سپری می کنیم بازار مسکن رونق خاصی نداشته و قیمت ها به صورت کاذب بالا رفت. مشتری زیادی در بازار خرید و فروش مسکن وجود نداشته و آمارها نشان می دهد میزان معاملات در سال 98 کاهش چشمگیری داشته است. بازار اجاره بها نیز به تبعیت از گرانی مسکن گرانی بی سابقه ای را تجربه کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که با شیوع کرونا در ماه پایانی سال وضعیت بازار مسکن بسیار سخت تر شد و معاملاتی که کم و بیش هم در بازار وجود داشت متوقف شده است. کاهش مشتریان متقاضی مسکن در این روزها ادامه دارد و با توجه به اظهارنظرهای مسئولان در رابطه با ادامه داشتن شیوع بیماری کرونا تا خرداد ماه انتظار می رود سال آینده بازار مسکن در رکودی غیرقابل تصور گرفتار شود. این در حالی است که فروشندگان حاضر نیستند حتی در شرایط فعلی که بازار مسکن تحت تاثیر کرونا با افت مواجه شده و معاملات تقریباً قفل شده است، نرخ‌های پیشنهادی را پایین بیاورند.

با شیوع کرونا بازار مسکن با کاهش شدید تعداد مشتریان و متقاضیان روبروست. حالا مشاوران املاک می‌گویند تعداد مشتریان نه تنها کاهش یافته بلکه کسانی که خانه‌هایشان را برای فروش گذاشته بودند نیز اعلام کرده‌اند که فعلا از پذیرش مشتریانی حضوری برای دیدن خانه معذورند. فعالان بازار می گویند بخش عمده‌ای از فروشندگان بر این عقیده‌اند که بهتر است برنامه فروش خود را به بعد از عید موکول کنند اما آنچه شواهد نشان می دهد بازار مسکن بهار خلوتی را در سال آینده پیش رو خواهد داشت. به نظر می رسد با توجه به خلوت بودن بازار مسکن طبق سنت هر ساله در ماه پایانی سال و پس از آن ماه آغازین سال، تاثیر قیمتی این خلوت شدن بر بازار در بهار سال اینده و در صورت تداوم روند کاهش تقاضا خود را نشان دهد.

بازار مسکن شب عید که در دو سه ماه اخیر از رونق نسبتاً مناسبی برخوردار بود تحت تاثیر شیوع کرونا ویروس با افت معاملات مواجه شد. به طوری که متعاملین سعی می‌کنند حتی المقدور از مواجهه با یکدیگر خودداری کنند و حتی بعضی مشتریان و فروشندگان که تصمیم قطعی خود را برای معامله یک واحد مشخص در هفته گذشته گرفته‌اند از امضا امتناع می‌کنند. بهمن ماه که هنوز سایه بیماری کرونا بر بازارهای مالی کشور سنگینی‌ نمی‌کرد معاملات مسکن در تهران به ۱۳ هزار و ۲۶۴ فقره رسید که نسبت به دی ماه امسال ۲۴ درصد و نسبت به بهمن ماه پارسال ۴۲ درصد افزایش نشان داد.  مطابق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نیز با افزایش ۴.۳ درصد نسبت به ماه قبل و رشد ۴۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل به رقم بی سابقه ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید. بر این اساس، پیش بینی می‌شد مطابق رفتار معمول بازار مسکن تا اردیبهشت ماه این روند ادامه پیدا کند اما مشخص نیست در وضعیت فعلی که نگرانی ها از گسترش کرونا بر اقتصاد کشور سایه افکنده تا چه زمان کسادی بر بازار مسکن حاکم خواهد بود.

بازار مسکن قفل شده است

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن

با اتفاقاتی که در سال ۹۸ برای اقتصاد کشور افتاد و در حال حاضر نیز با شیوع بیماری کرونا انتظار بر این است که قیمت مسکن حداقل در میان مدت افزایشی نداشته باشد. بازار مسکن در حال حاضر قفل شده و از جمله دلایل این امر به جز مورد یاد شده، توقف رشد نقدینگی است که موجب رسوب نقدینگی و مستغلات در بخش مسکن شده است. از طرفی دیگر ما افزایش نرخ ارز را در سال ۹۷ تا به امروز داریم که یکی از دلایل اصلی تاثیرگذار بر افزایش قیمت ها در بازار مسکن است. از اسل گذشته تا به امروز به دلیل افزایش بی منطقی که در قیمت ها داشته ایم میزان معاملات کاهش یافته است.

امروز نیز با درگیر شدن اقتصاد با بیماری کرونا و کاهش رفت و آمدها باید در انتظار رکود هر چه بیشتر بازار مسکن باشیم. اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که بیماری کرونا درست است که بر بازار مسکن تاثیر داشته است اما این تاثیرات به دنبال تاثیراتی است که به صورت قوی تری از عوامل دیگری مانند نرخ ارز، تورم و ورود ایران به لیست FATF گرفته است. به هر حال در بازار مسکن تنها به صورت فیزیکی معاملات انجام نمی شود و فضای مجازی نیز در انجام خرید و فروش ها دخالت دارند. اما با تمام این اوصاف در حال حاضر بازار مسکن با تاثیر پذیرفتن از عواملی که یاد شد و همچنین با شیوع بیماری کرونا از رونق افتاده و تا ماه های نخست سال آینده نیز وضعیت به همین روال خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.