چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / دندانپزشکان با کرونا چه کنند؟
دندانپزشکان با کرونا چه کنند؟

دندانپزشکان با کرونا چه کنند؟

کسب و کار نیوز:رئیس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تمام پروتکلی که برای ویروس هپاتیت در مراکز دندانپزشکی انجام می شود، باید در قبال ویروس کرونا نیز اجرایی شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مژگان میرشفیعی سه شنبه ۱۳ اسفندماه بیان کرد: با توجه به فعال ماندن ویروس کرونا تا ۹ روز در محیط، سطوح فلزی، شیشه و پلاستیک، میز و یونیت و … باید لوازم و فضا به صورت مستمر، کامل و هر روز ضدعفونی شود.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش های لازم به نیروهای ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی و با تاکید بر اینکه این امر با شیوع ویروس به انجام رسیده است، افزود: آموزش های لازم جهت رعایت بهداشت محیط، استفاده از وسائل حفاظت فردی و تاکید بر رعایت و کنترل عفونت و اصول استریلیزاسیون به این افراد داده شده است.

میرشفیعی تصریح کرد: باید از بیمارانی که وارد محیط های دندانپزشکی می شوند خواسته شود که حتما بلافاصله پس از ورود دست های خود را با آب و صابون یا دیگر اقلام ضدعفونی شست و شو دهند و پس از خروج بیمار تمام سطوح مانند شیرآلات، دستگیره درب ها، کلیدهای برق و هر جایی که احتما تماس دست بیمار یا مراجعه کننده وجود دارد مجددا ضدعفونی شود، حتی در صورت لزوم این کار باید چندین مرتبه در روز انجام شود.

وی با اشاره به استفاده از دستمال های مرطوب ضدعفونی کننده یا پد الکلی در زمانی که دسترسی به روشویی یا آب و صابون نیست، گفت: یکی از موارد بسیار مهم در شرایط کنونی این است که از مراجعه کنندگان به واحدهای دندانپزشکی در خصوص محل زندگی، سفر یا اماکن سیاحتی و زیارتی که به آنها مراجعه داشته اند سوال شود یا سوالاتی در خصوص ابتلای احتمالی آنها به بیماری هایی با زمینه ریسک بالا مانند دیابت، بیماری قلبی و عروقی، تنفسی، کلیوی و بیماری های خاص سوال شود و در صورت مثبت بودن پاسخ حتی یکی از سوالات، باید خدمات دندانپزشکی برای بیمار با تاخیر صورت گیرد.

رئیس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تاکید کرد: مراکز دندانپزشکی باید از پذیرش و ارائه خدمت به بیماران دارای علائم سرماخوردگی، تب، سرفه، آب ریزش بینی، بی حالی، درد عضلانی و یا تنگی نفس خودداری کنند و از بیمار بخواهند ادامه درمان دندان را تا بعد از بهبودی کامل به تعویق بیندازد.

وی بر لزوم استفاده کلیه کارکنان مراکز دندانپزشکی از پوشش کامل محافظتی، ماسک و دستکش به طور دائم، حفاظت شخصی فرد عمل کننده که شامل ماسک N95، شیلد، عینک محافظ، دستکش، روپوش سفید، گان یکبار مصرف و کلاه می شود، تاکید کرد و افزود: پس از استفاده از توربین، آنگل و … برای هر بیمار، حتما باید وسایل مجدد استریل شود، کلیه سطوح دسترسی عمومی مدام و مرتب ضدعفونی شده و وسایل همراه بیمار به محل درمان برده نشود.

میرشفیعی بیان کرد: تمامی پسماندها باید به صورت کامل به مانند گذشته در کیسه های مخصوص بسته بندی و جهت امحا به سیستم دفع بهداشتی تحویل شود و این امر باید به صورت مداوم پیگیری شود تا پروسه به درستی انجام گیرد، همچنین وسایل یکبار مصرف بیمار و پوشش های مختلف مانند پوشش یونیت، صندلی، لامپ یونیت، پیش بند نیز پس از مصرف، با استفاده از دستکش محافظ در سیستم پسماند جهت امحا بسته بندی شود.

وی با بیان اینکه برای ضدعفونی کردن سطوح باید از مواد ضدعفونی سفیدکننده حاوی کلر، حلال های اتری، اتانول ۷۵ درصد، پرکلرین و کلروفرم استفاده شود، گفت: در واقع تمام پروتکلی که برای ویروس هپاتیت در مراکز دندانپزشکی انجام می شود، باید در قبال ویروس کرونا نیز انجام شود.

رئیس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی با تاکید بر توجه کادر درمان به اصول بهداشتی، شستن مکرر دست ها قبل از خوردن و آشامیدن و لمس نکردن چشم، دهان و بینی در صورت آلوده بودن دست ها، گفت: کادر درمان در صورت مواجهه با افراد مشکوک به کرونا یا مبتلایان به این بیماری، از تجویز داروهای کوتیکوستروئید مانند دگزامتازون خودداری کنند.

همچنین مطالعه کنید:

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سامانه جامع تجارت ضوابط جدید تامین ارز از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.