صفحه اصلی / اسلایدر / توزیع فشل در زمان بحران
توزیع فشل در زمان بحران

دولت در شرایط بحرانی برای نظارت بر شبکه های توزیع دچار چالش می شود

توزیع فشل در زمان بحران

کسب و کار نیوز- متاسفانه در مواقعی که کشور درگیر بحران است ضعف های مدیریت بحران بیش از پیش آشکار می شود. با وقوع سیل، زلزله، بیماری و... شاهد از هم گسیختگی مدیریتی هستیم که در این بین بیشترین ضرر متوجه مردم است. در این مواقع هم نظام توزیع دچار مشکل می شود و هم فضای مناسبی برای افراد متخلف بوجود می آید تا از گرفتاری های پیش آمده درآمدزایی کنند. با شیوع بیماری کرونا در کشور شاهد افزایش تخلفات در زمینه فروش ملزومات این پیشگیری از این بیماری بوده و هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ملزوماتی از قبیل ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش و… که بازار سیاه قیمت برای این کالاها به راه افتاده و از طرفی دیگر نظام توزیع به دلیل مشکلات ساختاری که دارد در تامین و توزیع آنها دچار چالش شده است. همچنین برخی افراد با انبار، احتکار و کم فروشی این اجناس سلامت کل جامعه را به خطر انداختند.

اختلاف فاحشی بین قیمت ارایه شده این محصول در درب کارخانه و قیمتی که به دست مردم می‌رسد وجود دارد. ماسک‌های جراحی تولید شده در درب کارخانجات با قیمت حدود ۴۵۰ تومان به فروش می‌رسد اما این مبلغ در داروخانه به چند ده هزار تومان هم می‌رسد. این اختلاف قیمت از کمبود این محصول و فراهم شدن فضا برای سودا گران، سودجویان و محتکران خبر می‌دهد که رفع آن راهکاری به جز تامین نیاز کشور ندارد. امروز واحد‌های تولید کننده ماسک وظیفه‌ای بیشتر از یک تولید کننده بر عهده دارند؛ تامین اقلامی مثل ماسک، مواد شوینده و مواد ضد عفونی کننده از حالت عادی خارج شده و نیاز به عملکردی جهادی دارد.

علی‌رغم اظهارات وزیر صمت بر روند رو به رشد تهیه و توزیع ماسک، هنوز نیاز کشور برطرف نشده و حتی اعتراض وزیر بهداشت را به همراه داشت. رضا رحمانی وزیر صمت در واکنش به این موضوع گفت: فرآیند توزیع اقلام بهداشتی مورد نظر، نیازمند اصلاح جدی است و حتما باید به مردم  اطلاع رسانی شود تا برای تهیه ملزومات بهداشتی مورد نیاز خود به مراکز بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند. رحمانی گفت: وزارت صمت به عنوان همکار وزارت بهداشت، هر نوع همراهی در این خصوص را وظیفه خود می‌داند و البته انتظار می‌رود در مورد گروه‌های مردمی اولویت دار، برای تقاضا و بهره مندی از ماسک، آگاهی سازی کافی نیز انجام شود.

وی افزود: بخش تولید کشور علیرغم محدودیت‌های موجود، برای ادای دین در این شرایط، تمام توان خود را به کار بسته است و در مواردی شاهد آن هستیم که کارگران واحد‌های ما در اقدامی کاملا قابل ستایش، بیش از ۲ هفته است که به طور مستمر در محل واحد تولیدی خود حاضر و در حال فعالیت هستند. تمام حرف‌های تحلیلگران و مسئولان  را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد؛ افزایش تولید و تامین نیاز بازار؛ وجود مواد اولیه کافی در کشور این نوید را به ما می‌دهد که برای گسترش تولید، دغدغه‌ای جز خطوط تولید نداریم بنابر این همت تولیدکنندگان ماسک می‌تواند دست سودجویان را کوتاه کرده آرامش را به بازار و جامعه بازگرداند.

عملکرد ضعیف دولت در مواقع بحران

وحید شقاقی، اقتصاددان

با شیوع بیماری کرونا دولت می بایست به سرعت وارد عمل می شد و با تامین نیازهای مردم برای جلوگیری از شیوع این بیماری، از اتفاقاتی که پس از آن افتاد جلوگیری می کرد. اینکه دولت اعلام می کند شرایط عادی است تنها در زمانی معنا پیدا می کند که ملزومات مرتبط با جلوگیری از شیوع این بیماری نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در دسترس عموم قرار داده می شد. البته لازم است اشاره شود که دولت این بار در توزیع این کالاها می بایست مدیریتی را اتخاذ می کرد تا این کالاها رایگان به دست مردم برسد. تنها با تحقق این اقدام می توانستیم اعتراف کنیم که نظام توزیع مناسب و عادلانه رفتار کرده است.

همچنین مدیریت بحران به خصوص در مواقع سیل، زلزله و بلایای طبیعی بسیار نیازمند به یک نظام توزیع عادلانه کالا و خدمات می باشد. اتفاقی که این روزها به ندرت شاهد تحقق آن در بازار هستیم. از طرفی دیگر نتیجه ضعف در مدیریت بحران در شبکه توزیع کالا بسیار جبران ناپذیر است. این بیماری با جان و سلامت مردم سروکار دارد و در شرایطی قرار داریم که نگرانی و ترس در جامعه وجود دارد. نظام توزیع می توانست در اینگونه مواقع متفاوت تر عمل کند.

به هر ترتیب اتفاقی که نباید افتاده است بنابراین قوه قضاییه باید با افرادی که لوازم بهداشتی و مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند مقابله کند تا این مشکل نیز حل شود. دولت باید مراکزی را در نظر بگیرد تا مردم برای تامین کالا‌های ضروری خود بتوانند به آنجا مراجعه کرده و آنها را تهیه کنند. در غیر این صورت اگر مسئولان در نظام توزیع کالا عدالت محور نباشند، این احتمال وجود دارد که تغییرات شدیدی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.